جو بایدن رییس جمهور آمریکا روز یکشنبه به الپاسو در تگزاس که دارای مرز مشترک با مکزیک است رفت تا همزمان با افزایش هجوم پناهجویان به این کشور و فشارهای داخلی برای کنترل مهاجرت غیر قانونی، وضعیت مرزها را بررسی کند.

اولین سفر جو بایدن به مرزهای مشترک با مکزیک همزمان با افزایش هجوم پناهجویان به آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از "ایندپندنت"، این اولین سفر بایدن به مرزهای جنوبی آمریکا از زمان آغاز به کار خود به عنوان رییس جمهور این کشور است و در زمانی انجام می‌شود که دولت وی در تلاش است تا قانون جنجالی موسوم به "بند ۴۲" را لغو کند اما دیوان عالی آمریکا با لغو این قانون مخالفت کرده است.

بند ۴۲ یک پروتکل جنجالی حوزه سلامت است که در دولت دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا تصویب شد و دولت این کشور با استناد به این بند می‌تواند پناهجویان را از خاک آمریکا اخراج کند. دولت بایدن نیز از این بند استفاده کرده است.
از زمان آغاز به کار دولت بایدن، روند نفوذ مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکا افزایش یافته است و در ماه سپتامبر نزدیک به ۲۲۷ هزار مهاجر که اکثر آن‌ها اتباع کشورهای آمریکای لاتین هستند از مکزیک وارد خاک آمریکا شدند.

دولت آمریکا با استناد به بند ۴۲، بیش از ۷۰ هزار نفر از این مهاجران را از خاک این کشور اخراج کرده است.

در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ حدود ۱۹۲ هزار مهاجر غیر قانونی وارد خاک آمریکا شده بودند درحالی که در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ حدود ۵۸ هزار مهاجر غیر قانونی توسط مامورین مرزی آمریکا شناسایی شدند.

دولت بایدن به تازگی دستورالعمل جدیدی ارائه کرده است که به اداره گمرک و حفاظت از مرزهای آمریکا اجازه می‌دهد تا مهاجران چندین کشور را از خاک این کشور اخراج کنند. در اکتبر سال ۲۰۲۲، آمریکا همه مهاجران ونزوئلا را اخراج کرد. اکنون دولت آمریکا اعلام کرده که مهاجران از هایتی، کوبا و نیکاراگوئه را نیز اخراج خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، شمار زیادی از مهاجران در مرزهای مکزیک با آمریکا تجمع کرده‌اند تا وارد ایالت متحده شوند. این مهاجران اغلب از اتباع نیکاراگوئه، ونزوئلا، کوبا، اروپای شرقی، آسیا، مکزیک، هندوراس، گواتمالا و السالوادور هستند.

منابع رسانه‌ای می‌گویند که در یک سال گذشته حدود ۲. ۵ میلیون نفر از کسانی که قصد ورود به مرزهای جنوبی آمریکا را داشتند، رهگیری شده‌اند.

اداره گمرک و محافظت مرزی آمریکا در دو سال گذشته بسیاری از مهاجران غیرقانونی را به بهانه بند ۴۲ بلافاصله اخراج کرده است. با لغو این عنوان بسیاری از این مهاجران اجازه خواهند داشت در مرزها باقی بمانند و تقاضای رسیدگی به پناهندگی خود را داشته باشند که به گفته برخی تحلیلگران اوضاع را وخیم‌تر خواهد کرد و افراد بیشتری مبادرت به مهاجرت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.