سرانجام همکاری وزارت جهاد کشاورزی و آستان قدس رضوی برای احیای تنها کارخانه کرک زدایی پنبه در شرق کشور، کام پنبه کاران را شیرین و امید آن‌ها را دو چندان کرده است، چرا که این کارخانه اکنون به ظرفیت تولید روزانه حدود ۱۲ تن بذر پنبه رسیده است.

جوانه زدن بذر امید در دل پنبه کاران / احیای تنها کارخانه لینترگیری شرق کشور به همت آستان قدس رضوی 

به گزارش قدس خراسان به نقل از آستان نیوز، پس از قرارداد امضاء شده در سال جاری بین وزارت جهاد کشاورزی و شرکت کشاورزی رضوی، این شرکت زیر مجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس، مسئولیت احیای تنها کارخانه کرک‌زدایی بذر پنبه شرق کشور که در شهرستان کاشمر قرار دارد را عهده دار شد.

تعمیرات اساسی و افزایش ظرفیت تولید

حالا این شرکت بعد از انجام اصلاحات، تعمیرات اساسی و به‌روزرسانی کارخانه که با هدف افزایش بهره‌وری و ظرفیت آن انجام شد، اکنون توانسته است ظرفیت تولید روزانه آن را به حدود ۱۲ تن بذر پنبه دلینته شده(بدون کرک) برساند که اتفاق مهمی برای فعالان این صنعت است.

به همین منظور نشستی با حضور جمعی از مسئولان و کشاورزان، از جمله غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در شهرستان کاشمر برگزار و جزئیات این دستاورد، تشریح و تببین شد.

هم کرک زدایی، هم پوشش‌دار کردن بذرها

سید مهدی موسوی بررودی در این نشست به ظرفیت‌های این شرکت اشاره و تصریح کرد: ۵۰ درصد بذر پنبه ارقام خورشید و ورامین در کشور توسط شرکت کشاورزی رضوی تولید می‌شود و با ظرفیت جدید ایجاد شده، عملیات کرک زدایی این بذرها نیز در کاشمر انجام می شود.

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی افزود: علاوه بر این، طبق برنامه‌ریزی انجام شده امسال ۲۰ درصد بذرهایی که کرک‌زدایی خواهد شد، با اجرای یک طرح دانش‌بنیان، پوشش‌دار هم می‌شود که با این کار میزان بهره‌وری بذرها نیز افزایش خواهد یافت.

راهبردی برای کاهش تاثیرات منفی واردات و نوسات ارزی

موسوی بررودی ادامه داد: تلاش ما این است بتوانیم به سایر شرکت‌های فعال در حوزه پنبه نیز برای کرک‌زدایی بذر خدمات ارائه دهیم تا باتوجه به تهدیدهایی که از سوی واردات و ارز، گریبان‌گیر صنعت پنبه کشور شده است، به بهترین شکل بخش کشاورزی را مدیریت کنیم.

پذیرش بذر از سراسر کشور

وی افزود: با توجه به اورهال (تعمیرات اساسی) کارخانه کاشمر، افزایش بهره‌وری و ارتقاء ظرفیت کرک‌زدایی و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، بذرهای پنبه دریافتی از متقاضیان سراسر کشور وارد عملیات کرک‌زدایی می‌شود و حداکثر ظرفیت را برای انجام این پروژه به کار خواهیم گرفت.

کشت ۸۷۰ هکتار پنبه با حمایت شرکت کشاورزی رضوی

مهندس حمید مرادپور نیز با اشاره به توجه ویژه شرکت کشاورزی رضوی به تامین پنبه و کشت این محصول پرکاربرد در کشور گفت: طبق الگوی کشت بهاره سال ۱۴۰۱، به میزان ۸۷۰ هکتار از اراضی شرکت کشاورزی به کشت پنبه اختصاص یافته است که ۴۷۰ هکتار آن در کشت و صنعت انابد و ۴۰۰ هکتار نیز توسط سایر کشت و صنعت‌های زیرمجموعه شرکت کشاورزی رضوی و کشاورزان پیمانکار کشت شده است.

تحویل بذر به کشاورزان پس از تایید و ثبت گواهی

مدیر کشت و صنعت انابد ادامه داد: پس از برداشت پنبه، محصول برداشت شده به کارخانجات پنبه پاک‌کنی ارسال می‌شود و در این مرحله توسط دستگاه‌های پیشرفته، وش تصفیه شده و محلوج و پنبه تخم استحصال خواهد شد.

وی افزود: برای تولید بذر استاندارد، پنبه تخم به منظور کرک‌زدایی در بسته‌بندی‌های مخصوص به کارخانه لینترگیری انتقال داده می‌شود و پس از کیسه‌گیری بذر استاندارد و دریافت مجوزهای لازم از موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور، در اختیار پنبه‌کاران قرار می‌گیرد.

استقبال کشاورزان از بذرهای پنبه بدون کرک

مرادپور درباره مزایای کرک‌زدایی بذر پنبه نیز اظهار کرد: در چند سال اخیر استقبال کشاورزان از بذرهای پنبه بدون کرک به دلیل کاهش مصرف بذر، تسریع در جوانه‌زنی، سبز شدن مطلوب گیاه، تراکم مناسب و...، منجر به افزایش تقاضا و به دنبال آن عرضه این بذور توسط شرکت‌های تولیدکننده بذر استاندارد پنبه شده است. مرادپور ادامه داد: در این کارخانه عملیات کرک‌زدایی پنبه در طبقات بذری مختلف از قبیل نوکلئوس، سوپر الیت، الیت و گواهی انجام می‌شود.

ایجاد ظرفیت برای صادارت

مدیر کشت و صنعت انابد با بیان این‌که تنها کارخانه لینترگیری بذر پنبه شرق کشور ظرفیت کرک‌زدایی بذور را از سراسر کشور دارد، اظهار کرد: با توجه به فعال بودن تنها دو کارخانه کرک‌زدایی پنبه در کشور، فرایند کرک‌زدایی بذور طبق برنامه زمانبندی مشخص انجام خواهد شد تا نیاز بذر پنبه کشور و حتی صادرات بذر تامین شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.