تولید مرکبات امسال به اندازه‌ای بوده است که صادرات به کشورهای دیگر هم فقط در ماه آذر ۱۳۰ درصد رشد داشته، ولی با این حال با تولید مازاد بر نیاز و با توجه به تفاهمنامه ایجاد شده با چینی‌ها به نظر می‌رسد در ماه‌های پایان سال و برای سالیان آتی مرکبات ایرانی به بازار چشم بادامی‌ها راه پیدا کند.

افزایش ۱۳۰ درصدی صادرات مرکبات در سال جاری

به گزارش قدس آنلاین، تولید مرکبات در سال‌جاری رکوردشکنی کرده و آنطور که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده باغداران شمال کشور ‌بیش از ۵.۶ میلیون تن انواع مرکبات تولید کردند که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی دارد. در واقع تولید مرکبات امسال به اندازه‌ای بوده است که صادرات به کشورهای دیگر هم فقط در ماه آذر ۱۳۰ درصد رشد داشته، ولی با این حال با تولید مازاد بر نیاز و با توجه به تفاهمنامه ایجاد شده با چینی‌ها به نظر می‌رسد در ماه‌های پایان سال و برای سالیان آتی مرکبات ایرانی به بازار چشم بادامی‌ها راه پیدا کند.

از سوی دیگر با توجه به مازاد تولید قیمت انواع مرکبات از جمله پرتقال با افت محسوسی روبه‌رو شده، تا جایی که در برخی از میادین میوه و تره‌بار پرتقال به قیمت هر کیلو گرم ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. همچنین باید به این نکته نیز اذعان داشت که میزان تولید مرکبات در جهان به حدود ۱۵۸ میلیون تن می‌رسد که ایران پس از چین، برزیل، هند، مکزیک، امریکا و اسپانیا در جایگاه هفتم تولید این محصولات باغی قرار دارد. پرتقال، نارنگی، لیمو ترش و شیرین، گریپ فروت، خرمالو و نارنج از مهم‌ترین مرکبات تولید شده در ایران هستند.

تولید ۷۰۰ هزار تن مرکبات مازاد بر مصرف کشور

در همین خصوص محرم سلطانی سرپرست دفتر توسعه صادرات معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از تولید ۷۰۰ هزار تن مرکبات مازاد بر نیاز در کشور خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی برای صادرات مرکبات به چین انجام شده است.

وی افزود: طبق توافقنامه‌ای که با کشور چین منعقد شده است؛ قرار است صادرات مرکبات ایران به این کشور هم انجام شود. سلطانی ابراز امیدواری کرد که با توجه به نیاز گسترده کشور چین به مرکبات، صادرات به این کشور در سال‌های آتی مازاد بازار را کنترل کند.

به‌گفته سرپرست دفتر توسعه صادرات معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، میزان صادرات مرکبات امسال در آذرماه از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۰ درصد رشد دارد و از نظر ارزشی نسبت به ۹ ماه سال گذشته ۱۴ درصد رشد دارد.

صادرات ۱۵۰ هزار تنی مرکبات در ۹ ماه نخست سال‌جاری

از طرف دیگر «زهرا جلیلی مقدم» گفت: میزان تولید مرکبات در کشور حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال‌جاری برآورد می‌شود که از این میزان ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آن مربوط به پرتقال است.

وی اضافه کرد: حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد پرتقال مازندران که عمدتاً از نوع ناول‌ها است، برداشت شده است. مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، از صادرات ۱۵۰ هزار تن مرکبات در ۹ ماه نخست امسال خبر داد و افزود: این میزان صادرات مرکبات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش معنی‌دار و قابل توجهی داشته است.

به گفته جلیلی مقدم، در ۹ماهه امسال ۱۰۷ هزار تن پرتقال، ۳۷ هزار تن نارنگی، ۵ هزار تن لیمو و با احتساب سایر مرکبات و در مجموع ۱۵۰ هزار تن مرکبات به کشورهای دیگر صادر شده که تاکنون حدود ۵۷ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جهاد کشاورزی یادآور شد: در ۱۲ماهه سال گذشته حدود ۱۷۷ هزار تن مرکبات با ارزش تقریبی ۶۶ میلیون دلار صادر شد.

مرکبات ایرانی در راه چین

در وضعیت فعلی نیز با توجه به توافقی که در قبال سند همکاری بین ایران و چین شد و به امضای «سید جواد ساداتی نژاد» وزیر جهاد کشاورزی و «یوجیان هوآ» وزیر گمرک چین رسید، به نظر می‌رسد در ماههای باقی مانده سال‌جاری نیز میزان صادرات محصولات کشاورزی خصوصاً مرکبات به این کشور با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شود. این سند مربوط به پروتکل الزامات بهداشت نباتی برای صادرات مرکبات تازه ایران به چین است که با اجرایی شدن این سند، دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بازار ۶۰۰ میلیون دلاری مرکبات چین برای اولین بار فراهم شد.

جزئیات صادرات مرکبات در ۹ ماهه اخیر

براساس آمار گمرک طی ۹ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۵۰ هزار تن مرکبات به ارزش بیش از ۵۷ میلیون دلار صادر شده که از این میزان ۱۰۸ هزار تن آن مربوط به صادرات پرتقال بوده که ۳۹ میلیون دلار نیز ارزآوری داشته است. همچنین طی این مدت ۳۷ هزار تن نارنگی به ارزش ۱۶ میلیون دلار، ۱۱۹ تن گریپ فروت به ارزش ۳۵ هزار دلار و ۶ هزار تن لیمو شیرین، لیموترش و لیمو خشک به ارزش ۳ میلیون دلار از کشور صادر شده و بقیه صادرات نیز مربوط به دیگر مرکبات است.

منبع: ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.