آزادی بیان از جمله مفاهیم و ارزش‌هایی است که قرار گرفتن آن در قاموس آمریکایی و غربی، معنا و تفسیر متفاوت و حتی وارونه‌ای پیدا می‌کند.

وسواس آمریکایی؛ تیک‌تاک یا «اسب تروا»ی چین؟

به گزارش قدس آنلاین، اخراج «ایلهان عمر» نماینده سیاهپوست و مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا از کمیته مهم روابط خارجی آن هم به خاطر نقد رژیم صهیونیستی و بازداشت «جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس را به عنوان نمونه‌هایی از آزادی بیان به سبک آمریکایی می‌شناسیم اما وسواس فکری شدید واشنگتن نسبت به شبکه مجازی پر طرفدار چین در عصری که شبکه‌های مجازی همه مرزهای جغرافیایی را در نوردیده‌اند، از موضوعات جالب توجه است.

استفاده از تیک‌تاک در بیش از نیمی از دستگاه‌های ارتباطی دولتی ایالات متحده به صورت موقتی یا کامل، ممنوع شده است که نشان‌دهنده موجی از اقدامات شدید علیه این شبکه اجتماعی متعلق به چین است.

به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در اواسط ماه فوریه در اظهارنظری تاکید کرد که هنوز تصمیمی برای ممنوعیت استفاده کامل تیک‌تاک در این کشور نگرفته است و اطمینان داد که او از این برنامه طراحی شده توسط غول فناوری چینی بایت دانس (ByteDance) استفاده نمی‌کند. بایدن در پاسخ به خبرنگاران گفت: من آن را روی تلفن همراهم ندارم.

اظهارنظرهای بایدن در مورد تیک‌تاک، اما و اگرهای خود را دارد زیرا این شخص بایدن بود که ماه‌ها پس از روی کار آمدن، فرمان منع استفاده این شبکه اجتماعی توسط همتای سلف خود دونالد ترامپ را لغو کرد.

تیک‌تاک با قابلیت ضبط، ویرایش و اشتراک‌گذاری موزیک ویدئوهای کوتاه، از محبوبیت بالایی در بین کاربران در سراسر جهان برخوردار شده و مخاطبان، در مقایسه با سایر شبکه‌های اجتماعی، زمان بیشتری را در این برنامه می‌گذرانند. بر اساس آمار استاتیستا (Statista)، کاربران تیک‌تاک به طور متوسط ۲۹ ساعت در ماه را صرف این برنامه می‌کنند.

تیک‌تاک در حال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد و بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از آن‌ها در ایالات متحده هستند؛ این شمار بالای کاربران آمریکایی و محبوبیت این برنامه در این کشور با وجود تلاش کاخ سفید برای ممنوع کردن آن، حائز اهمیت است.

جنگ صلیبی کنگره آمریکا علیه تیک‌تاک

به گزارش سی‌ان‌ان، مانع تراشی مداوم فرمانداران و آژانس‌های ایالتی علیه این پلتفرم جهانیِ ویدئوی کوتاه، در مناطق تحت هدایت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در سراسر این کشور در حال گسترش است.

این روند گسترش ممنوعیت در اواسط دسامبر (اواخر آذر) آغاز شد، زمانی که سنا به اتفاق آرا قانونی را برای ممنوعیت استفاده از این برنامه در تلفن‌ها و دستگاه‌های دولتی تصویب کرد.

پیش از این، ۱۳ دولت ایالتی تحت هدایت جمهوری‌خواهان، استفاده محدود از این اپلیکیشن و دانشگاه‌هایی در تگزاس، اوکلاهاما، آرکانزاس، جورجیا و آیووا نیز ممنوعیت استفاده از دستگاه‌های رسمی را اعلام کردند. این لایحه که قانون عدم استفاده از تیک‌تاک در دستگاه‌های دولتی نامیده می‌شود، بارگیری یا استفاده از این شبکه اجتماعی را برای افراد مرتبط با دولت را غیرممکن می‌کند.

جاش هاولی (Josh Hawley) سناتور جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای گفت: ایالت‌ها در حال ممنوع کردن تیک‌تاک بر روی دستگاه‌های دولتی هستند و زمان آن فرا رسیده است که جو بایدن و دموکرات‌ها در انجام این کار کمک کنند.

مایک گالاگر (Mike Gallagher) جمهوری‌خواه، یکی از مخالفان اصلی چین در کنگره به ان‌بی‌سی نیوز گفت که شبکه تیک‌تاک، فنتانیل دیجیتال است؛ دارویی که مصرف بیش از حد آن در ایالات متحده، باعث مرگ هزاران نفر شده است. گرگ آبات (Greg Abbott) فرماندار تگزاس به نهادهای ایالتی دستور داده تا استفاده از تیک‌تاک را به دلیل تهدیدهای امنیتی تعطیل کنند.

سناتور مارکو روبیو (Marco Rubio) با ارائه پیشنهاد مشابه دیگری به دنبال جلوگیری از فعالیت این برنامه در داخل ایالات متحده است.

چاک شومر (Chuck Schumer) نماینده جمهوری‌خواه کنگره در نامه‌ای خطاب به رهبر اکثریت دموکرات در سنا اطمینان داد که حزب کمونیست چین از تیک‌تاک به عنوان اسب تروا استفاده می‌کند، برنامه‌ای در ظاهر سرگرم‌کننده که کارکرد آن برای جمع‌آوری اطلاعات از آمریکایی‌ها، نظارت و ردیابی است.

با این حال، تاریخ دقیقی برای پروژه ممنوعیت تیک‌تاک با طی مراحل رای‌گیری، تصویب توسط مجلس نمایندگان و سپس امضای رئیس‌جمهوری برای تبدیل شدن به قانون وجود ندارد، اما روند ممنوعیت در سراسر آمریکا گسترش یافته است.

تحریک‌های آمریکا

جنگ صلیبی علیه تیک‌تاک به فرمان اجرایی صادر شده توسط دونالد ترامپ بر می‌گردد؛ زمانی که ترامپ به دنبال ممنوعیت بارگیری‌های جدید این برنامه محبوب چینی بود.

جو بایدن در ژوئیه ۲۰۲۱، فرمان ترامپ را لغو کرد و خواستار بازنگری این برنامه توسط وزارت بازرگانی با هدف شناسایی خطرهای امنیتی ادعایی تیک‌تاک برای شهروندان آمریکایی شد.

اواسط سال ۲۰۲۲ بود که پس از درخواست کمیته اطلاعاتی سنا برای تحقیق درباره تیک‌تاک به اتهام جاسوسی و درز اطلاعات به نفع پکن، این محبوب ترین شبکه اجتماعی بار دیگر با اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا مواجه شد.

در نوامبر گذشته، قانونگذاران حزب جمهوری خواه این پلتفرم را به ارائه اطلاعات دروغ یا گمراه‌کننده در مورد استفاده از داده‌های کاربران متهم کردند.

جمهوری خواهان در نامه‌ای خطاب به شو زی چو (Shou Zi Chew) مدیر اجرایی این شبکه اجتماعی، تحویل مجموعه‌ای از اسناد، سوابق الکترونیکی و ارتباطات مربوط به ردیابی موقعیت مکانی کاربران در ایالات متحده را خواستار شدند. آن‌ها همچنین تمام پیش‌نویس‌های هرگونه توافق با دولت بایدن را درخواست کردند که به تیک‌تاک اجازه می‌دهد در داخل آمریکا فعالیت کند.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز در یک موضع آشکار ضد چینی، در مورد احتمال استفاده پکن از تیک‌تاک برای اقدامات جاسوسی ابراز نگرانی کرده است. کریستوفر رای (Christopher Wray) رئیس اف‌بی‌آی در اظهارنظری در نوامبر ۲۰۲۲ تاکید کرد که پکن توانایی کنترل الگوریتم برنامه را دارد.

وی مدعی شد: این امر کاربران آمریکایی را در برابر دولتی آسیب پذیر می‌کند که با ارزش‌های ما مشترک نیست و ماموریتی دارد که در تضاد کامل با بهترین منافع ایالات متحده است.

پاسخ تیک‌تاک

در مواجهه با این حمله‌ها از سوی آمریکا، سخنگوی این شبکه اجتماعی به سی‌ان‌ان گفت: مایه تاسف است که بسیاری از دفاتر و دانشگاه‌ها نمی توانند از این برنامه استفاده کنند.

مدیر تیک‌تاک در این باره گفت: بسیار مطمئنم که ما به راه‌حلی خواهیم رسید که به طور منطقی نگرانی‌های امنیت ملی را برطرف کند. تیک‌تاک موافقت کرده که داده‌های آمریکا را در یک سرور متعلق به شرکت Oracle ذخیره کند اما تا کنون نتوانسته مقام‌های آمریکایی را از نگرانی فارغ کرده و با آنها به توافق برسند.

شرکت مادر بایت دانس (ByteDance) استدلال می‌کند که هشدارهای اف‌بی‌آی در مورد برنامه مربوط به مسائل کاملاً فرضی است و هیچ مدرکی دال بر تخلف ارائه نشده است.

شرکت تیک‌تاک همواره به طور قاطعانه اعمال نفوذ توسط دولت چین را رد می‌کند.

با این حال و با توجه به اینکه مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان به عنوان یک جنبش قوی‌تر و برجسته‌تر ضد چینی است، انتظار می‌رود که با وجود محبوبیت بالای این شبکه اجتماعی در داخل آمریکا، فشار بیشتری بر بایدن برای ممنوعیت تیک‌تاک در سطح فدرال وجود داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.