پولیتیکو در گزارشی به فروپاشی اتحاد نظامی آمریکا و اوکراین اشاره کرد و نوشت: از زمانی که دولت جو بایدن تعهد کرد از کی‌یف در برابر مسکو حمایت کند وضعیت همکاری آنها روز به روز رو به افول گذاشته است.

اما و اگرها از ادامه اتحاد نظامی آمریکا و اوکراین/وحدتی که درحال رنگ باختن است

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از پولیتیکو، با گذشت بیش از یک سال از جنگ، اختلافات فزاینده‌ای در پشت پرده بین واشنگتن و کی‌یف در مورد اهداف جنگ و چگونگی و زمان پایان درگیری وجود دارد.

مایکل مک کال نماینده ایالت تگزاس در کنگره و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان روز شنبه در نطقی انتقادآمیز گفت: «دولت یک هدف سیاسی روشن و یک هدف مشخص ندارد. آیا هدفمان این است که به آن‌ها فقط به اندازه زنده ماندن و نبردن کمک برسانیم؟ من در حال حاضر سیاستی برای پیروزی نمی‌بینم و اگر چنین سیاستی نداریم، پس چه می‌کنیم؟»

رئیس‌جمهور آمریکا در سفر مخفیانه و دراماتیک ماه پیش خود به کی یف سعی کرد همدلی و اتحاد خود را با زلنسکی به نمایش بگذارد. اما به زعم کارشناسان، نقاط تنش جدیدی در حال ظهور است؛ از جمله خرابکاری در یک خط لوله گاز طبیعی در کف اقیانوس اطلس، دفاع کورکورانه و فرسایشی از یک شهر اوکراینی از نظر استراتژیک بی اهمیت؛ و طرحی برای جنگیدن در منطقه ای که نزدیک به یک دهه است که نیروهای روسیه در آن مستقر بوده اند.

مقامات ارشد دولت آمریکا معتقدند که وحدت بین واشنگتن و کی‌یف در حال رنگ باختن است.

۹ ماه است که روسیه باخموت را محاصره کرده است؛ شهری در جنوب شرق اوکراین که تصرف آن نمی‌تواند مسیر جنگ را تغییر دهد. این شهر در هفته‌های اخیر به کانون نبرد تبدیل شده است و هر دو طرف متحمل خسارات سنگینی شده و شهر را به ویرانه‌های در حال دود تبدیل کرده‌اند.

اوکراین اما پافشاری می‌کند و حاضر نیست شهر ویران شده را حتی با هزینه هنگفت رها کند. سرهنگ الکساندر سیرسکی فرمانده نیروی زمینی اوکراین، گفت: «هر روز دفاع از شهر به ما امکان می‌دهد تا زمانی را برای آماده‌سازی ذخایر و آماده شدن برای عملیات‌های تهاجمی آینده به دست آوریم».

اما از سوی دیگر، چندین مقام دولتی اوکراین نگران هستند و معتقدند کی‌یف آنقدر نیروی انسانی و مهمات در باخموت خرج می‌کند که می تواند توانایی آنها را برای انجام یک ضد حمله بزرگ در بهار کاهش دهد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا، گفت: «من قطعاً نمی‌خواهم کار عظیمی را که سربازان و رهبران اوکراین برای دفاع از باخموت انجام داده‌اند نادیده بگیرم اما فکر می‌کنم این کار بیش از آنکه یک ارزش استراتژیک و عملیاتی داشته باشد، یک ارزش نمادین دارد.»

در هر صورت آنچه عیان است، کی‌یف در حال حاضر نظر واشنگتن را نادیده گرفته است.

در همین حال یک ارزیابی توسط اطلاعات آمریکا نشان داد که یک گروه طرفدار اوکراین مسئول تخریب خطوط لوله گاز طبیعی نورد استریم در پاییز گذشته بود. اطلاعات جدیدی که برای اولین بار توسط نیویورک تایمز گزارش شد، از جزئیات اندکی برخوردار بود اما به نظر می‌رسد این نظریه را که مسکو مسئول خرابکاری خطوط لوله‌ای است که گاز روسیه را به اروپا می‌رساند، از بین می‌برد.

تحلیلگران اطلاعاتی معتقد نیستند که زلنسکی یا دستیارانش در این خرابکاری نقش داشته باشند اما دولت بایدن به کی‌یف پیام داده است که برخی از اعمال خشونت آمیز خارج از مرزهای اوکراین قابل تحمل نخواهد بود.

همچنین روند تحویل تسلیحات واشنگتن به اوکراین با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شده است. آمریکا با اختلاف زیادی نسبت به همپیمانانش بیشترین تسلیحات و تجهیزات را به جبهه ارسال کرده است اما کی‌یف همیشه به دنبال مجموعه بعدی تدارکات بوده است.

به گفته دو مقام کاخ سفید که گفتند مجاز به صحبت علنی در مورد مکالمات خصوصی نیستند، اگرچه اکثر دولتمردان درباره استیصال کی‌یف برای دفاع از خود هم رای هستند، اما در مورد درخواست‌های دائمی اوکراین نارضایتی‌هایی وجود داشته است و گاهی اوقات زلنسکی قدردانی مناسبی از خود نشان نمی‌دهد.

مک کال نماینده ایالت تگزاس در کنگره که دائماً با مقام‌های ارشد بایدن در تماس است، گفت: «من فکر می‌کنم دولت دو پاره شده است. همین طور شورای امنیت ملی در مورد اینکه چه سلاح‌هایی به اوکراین بفرستد به دو گروه تقسیم شده است».

دولت آمریکا هنوز موشک‌های دوربرد به اوکراین نداده است، زیرا در زرادخانه خود آمریکا تعداد کمی از آن وجود دارد، همچنین این نگرانی وجود دارد که اوکراین ممکن است به اهداف دور دست روسیه حمله کند و به طور بالقوه جنگ را تشدید کند.

گزارش تازه‌ای مبنی بر اینکه پنتاگون دولت بایدن را از ارسال مدارک احتمالی جنایات جنگی روسیه به دادگاه کیفری بین‌المللی منع می‌کند، ضربه دیگری بود بر داستان دوستی اوکراین و آمریکا.

اگرچه بایدن قول حمایت ثابت خود را داده است و در خزانه ایالات متحده در حال حاضر به روی اوکراینی‌ها باز است، اما آمریکا برای کی‌یف مشخص کرده است که نمی‌تواند به طور نامحدود در این سطح به اوکراین کمک مالی کند. گرچه حمایت از اوکراین تا حد زیادی یک تلاش دو حزبی بوده است، اما تعداد کمی از جمهوری‌خواهان در مورد استفاده از گنجینه آمریکا برای حمایت از کی‌یف بدون اینکه پایانی برای جنگ دیده شود، ابراز تردید کرده‌اند.

پولیتیکو در ادامه این گزارش خود با بیان اینکه نقاط بحران هنوز در افق نامعلومی هستند، افزود: مقامات آمریکایی معتقدند اصرار زلنسکی بر اینکه تمام اوکراین - از جمله کریمه که از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل روسیه است - قبل از شروع هرگونه مذاکرات صلح به اوکراین بازگردانده شود، جنگ را طولانی‌تر خواهد کرد. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به کی‌یف پیام داده است که بازپس‌گیری کریمه توسط اوکراین خط قرمزی برای پوتین خواهد بود و احتمالاً منجر به تشدید تنش شدید از سوی مسکو خواهد شد.

علاوه بر این، پنتاگون به طور مداوم ابراز تردید کرده است که آیا نیروهای اوکراین - علیرغم اینکه به سلاح‌های پیشرفته غربی مسلح هستند - می‌توانند کریمه را از دست روسیه که نزدیک به یک دهه است در آن مستقر بوده است، خارج کنند.

در حال حاضر بایدن همچنان به اظهار نظر خود مبنی بر اینکه آمریکا تمام تصمیمات مربوط به جنگ و صلح را به زلنسکی واگذار خواهد کرد، ادامه می دهد اما زمزمه‌هایی در سراسر واشنگتن آغاز شده است که با تداوم جنگ و انتخابات ریاست‌جمهوری دیگر تا چه حد این سیاست قابل ادامه و تحمل خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.