هشت نماینده مجلس سنای آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در نامه‌ای به لوید آستین وزیر دفاع از وی خواستند با تحویل اف-۱۶ به کی‌یف، بازی را در میدان جنگ به نفع اوکراین تغییر دهد.

فشار دو حزبی به پنتاگون برای تحویل اف-۱۶ به اوکراین

به نقل از نشریه پولیتیکو، گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه، فشار بر پنتاگون برای ارسال جنگنده های اف-۱۶ را به اوکراین افزایش داده اند.

براساس نامه ای که دیروز سه شنبه به لوید آستین وزیر دفاع ارسال شد، هشت سناتور با بیان اینکه جنگ میان روسیه و اوکراین اکنون در مقطعی حساس است، استدلال کرده اند جنگنده‌های اف-۱۶ می تواند در برابر مسکو، دست بالا را به کی‌یف بدهد.

این گروه از نمایندگان سنا با اشاره به گفت‌وگوی سران و مقام های آمریکا، اوکراین و کشورهای خارجی برای حمایت از کی‌یف در کنفرانس امنیتی مونیخ در ماه گذشته، خاطرنشان کردند که واشنگتن باید تحویل اف-۱۶به اوکراین را به صورت جدی در نظر داشته باشد. موضوعی که به گفته این سناتورها می تواند یک تغییر بازی در میدان جنگ باشد. گفته می شود این نامه را سناتور دموکرات مارک کلی تنظیم کرده است.

سناتورها در این نامه از وزیر دفاع خواسته اند تا پایان هفته جاری ارزیابی ها درمورد عوامل مختلف مورد نیاز برای ارائه اف-۱۶ به اوکراین را به آنها ارائه دهد.

تلاش های دو حزبی برای متقاعد کردن دولت جو بایدن با هدف ارسال اف-۱۶ به اوکراین از ماه گذشته و پس از برگزاری نشست امنیتی مونیخ شدت گرفته است. اما مقام های ارشد غیرنظامی، از جمله شخص بایدن و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، می‌گویند که در میدان جنگ اوکراین نیاز مبرمی به این جنگنده‌ها وجود ندارد.

کالین کال مسئول سیاست گذاری پنتاگون نیز در دفاع از موضع دولت، ماه گذشته به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفت که تحویل اف-۱۶ اگرچه برای اوکراینی‌ها یک اولویت است، اما یکی از سه اولویت اصلی آنها نیست. وی نیاز اصلی کی‌یف را سامانه های دفاع هوایی، توپخانه و آتش عنوان کرد.

پیش از نامه هشت سناتور از هر دو حزب، جرد گلدن سناتور دموکرات ایالت مین نیز در نامه ای به بایدن سعی در متقاعد کردن وی برای تحویل اف-۱۶ به اوکراین داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.