رئیس‌جمهور آذربایجان اظهارات مقامات ارمنستان درباره انسداد جاده لاچین ـ خانکندی را رد و «بی‌اساس» خواند و مدعی شد که تردد در این جاده جریان دارد.

علی‌اُف اظهارات ارمنستان درباره انسداد جاده لاچین را رد کرد

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از شبکه تلویزیونی آذ.تی.وی.۱، الهام علی‌اُف در جریان سفر به آلمان و در دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهور آلمان، ارمنستان را متهم کرد که از جاده لاچین برای حمل و نقل نظامی و به شکل غیرقانونی استفاده می‌کند و به حضور نظامی خود خاک آذربایجان که نیروهای حافظ صلح روسی در آن مستقر هستند، پایان نداده است.

وی به تداوم اعتراضات در مسیر جاده لاچین ـ خانکندی که او آن را تجمع مردمی هواداران حفظ محیط زیست جمهوری آذربایجان خواند، اشاره کرد و آنچه آن را حضور تجهیزات نظامی متعلق به ارمنستان در خاک جمهوری آذربایجان و بهره‌برداری از جاده لاچین ـ خانکندی برای انتقال تجهیزات نظامی دانست، غیرقانونی توصیف کرد.

رئیس جمهور آذربایجان از ضرورت ایجاد یک پاسگاه گذرگاه مرزی تحت کنترل جمهوری آذربایجان در آخرین نقطه جاده لاچین و در نزدیکی مرز دو کشور سخن گفت و خواستار ایجاد گذرگاه بین بخش شرقی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان موسوم به کریدور زنگه‌زور شد.

وی به عقیده خود ایجاد این گذرگاه را مسیری جایگزین برای کل منطقه عنوان کرد و ارمنستان را متهم کرد که با امتناع از انجام تعهدات خود برخلاف تفاهم‌نامه سه جانبه آتش بس جنگ دوم قره‌‎باغ، مانع ایجاد این گذرگاه شده است.

علی‌اُف موضع ارمنستان در قبال قره‌باغ را «غیرسازنده» خواند و اضافه کرد: حضور نیروهای مسلح ارمنستان در اراضی آذربایجان که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت در آن مستقر هستند، طرف آذربایجانی را نگران کرده است.

رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: جمهوری آذربایجان خواستار حل قطعی مساله قره باغ است و بر همین اساس نمایندگان جامعه ارامنه قره‌باغ به باکو دعوت شدند تا با مذاکره مستقیم مسائل موجود حل شود.

روز گذشته نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نسبت به احتمال بالای ایجاد تنش از سوی جمهوری آذربایجان در مرز و در منطقه قره باغ هشدار داده و گفته بود: نتیجه‌گیری من ناشی از لفاظی‌های تهاجمی فزاینده جمهوری آذربایجان است و البته اطلاعات دیگری هم داریم.

وی افزوده بود که ارمنستان کشوری نیست که شروع کننده اقدام‌های تهاجمی یا تنش باشد بنابراین تصمیم گرفت تا ناظران اتحادیه اروپا را دعوت کند.

رئیس جمهور آذربایجان در ادامه اظهارات امروز خود در آلمان گفت: جمهوری آذربایجان به دستور کار بروکسل که توسط چارلز میشل مطرح شده تعهد دارد و تصمیمات اتخاذ شده بر اساس پلتفرم بروکسل، مبنای عادی سازی روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

علی‌اُف با اشاره به تاکید کشورش بر امضای توافقنامه صلح با ارمنستان گفت: پنج اصل از سوی جمهوری آذربایجان برای این منظور مطرح شده است و مذاکره طرفین در راستای امضای توافقنامه صلح ادامه دارد.

فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهوری فدرال آلمان نیز اظهار امیدواری کرد که دیدار سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان به زودی در بروکسل برگزار شده و پیمان صلح بین دو کشور امضا شود.

وی افزود که کشورش به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از دستور کار صلح بروکسل که با میانجیگری رئیس شورای اتحادیه اروپا دنبال می شود، حمایت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.