فرایند استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین، در بسیاری از کشورهای اروپایی شدت گرفته است.

استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا تشدید شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اسپوتنیک، طبق گزارش‌ها و اسناد منتشر شده از سوی موسسات و سازمان‌های اروپایی، آمریکا ده‌ها پایگاه سلاح‌های هسته‌ای در سطح این قاره دارد که مطابق با برنامه اشتراک هسته‌ای ناتو است.

آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم دارای ذخایر هسته‌ای معادل سه هزار و ۸۰۰ کلاهک هسته‌ای روی موشک‌های باستیک قاره‌پیما و زیردریایی‌های خود در کشورهای اروپایی مستقر کرده است که اطلاع دقیقی از محل دقیق این سلاح‌ها وجود ندارد.

ایالات متحده به عنوان بخشی از راهبرد بازدارندگی ناتو، سلاح های هسته ای خود را در بسیاری از کشورهای اروپایی مستقر کرده است که مکان و تعداد دقیق این سلاح‌ها مشخص نیست ولی گمان می‌رود به بیش از صدها بمب B۶۱ در پنج کشور عضو ناتو از جمله بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه ذخیره شده باشد.

طبق گزارش‌ها نیروی هوایی ایتالیا ۴۰ عدد از این بمب‌ها را در اختیار دارد و بلژیک نیز در پایگاه هوایی بروگل خود ۲۰ عدد از آنها را دارد.

چند پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین گزارش‌هایی مبنی بر استقرار چنین سلاح‌هایی در کشور لهستان نیز منتشر شده است. در اکتبر سال ۲۰۲۲ ورشو درخواست کرد تا در خاک خود تعدادی از این سلاح‌های هسته‌ای مستقر شود.

آندری دودا رئیس جمهور لهستان در آن زمان این درخواست را فرصتی برای مشارکت هسته‌ای با ناتو خطاب کرد و گفت: ارتش این کشور برنامه‌هایی برای آموزش خلبانان برای حمل سلاح‌های هسته‌ای خواهد داشت. البته کاخ سفید از این درخواست اظهار بی‌اطلاعی کرده بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.