شبکه خبری بلومبرگ آمریکا گزارش کرد، تایوان طبق یک قراردادی که از سوی دولت آمریکا تایید شده، قرار است صدها موشک ضد کشتی هارپون از این کشور بخرد.

بلومبرگ: آمریکا به تایوان موشک ضد کشتی می‌فروشد

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از پایگاه راشا تودی، گزارش مذکور درباره این معامله تسلیحاتی کمی بعد از دیدار قانونگذار ارشد کنگره آمریکا با رهبر جزیره تایوان و بیانیه او درباره لزوم تسریع معاملات تسلیحاتی با این جزیره منتشر شد.

روپرت هاموند-چمبرز، رئیس شورای تجاری آمریکا-تایوان روز دوشنبه به پایگاه بلومبرگ گفت، تایپه به زودی بالغ بر ۴۰۰ موشک را برای نسخه زمینی سامانه هارپون می‌خرد.

پنتاگون در هفتم آوریل یک معامله ۱.۷ میلیارد دلاری شرکت بوئینگ بر سر فروش ۴۰۰ موشک هارپون را اعلام کرد اما خریدار این موشک‌ها را مشخص نکرد. به نوشته راشا تودی، سه منبع آگاه دیگر از این معامله از جمله یک مقام تایید کردند که تایوان خریدار این موشک‌هاست.

سال گذشته میلادی نیز وزارت دفاع آمریکا یک قرارداد جداگانه مربوط به فروش ۱۰۰ سامانه پدافندی ساحلی هارپون را اعلام کرد. پنتاگون در این مورد نامی از تاپیه به عنوان دریافت‌کننده سامانه‌ها نبرد. هر دو معامله مطابق با اعلامیه اولیه‌ای هستند که دولت آمریکا در سال ۲۰۲۰ با موضوع فروش موشک‌های هارپون شامل ۱۰۰ سامانه پرتابگر و ۴۰۰ موشک منتشر کرد، در حالی که ارزش آن معامله در آن زمانی بیش از ۲.۳ میلیارد دلار برآورد شد.

سرهنگ مارتین مینرز، یک سخنگوی پنتاگون از تایید اینکه معامله هفتم آوریل شرکت بوئینگ قرار است با تایوان باشد امتناع کرد اما به بلومبرگ گفت، "ما به همکاری با صنعت به منظور ارائه به موقع تجهیزات دفاعی به تایوان ادامه خواهیم داد."

او اضافه کرد: "این که آمریکا اقلام دفاعی را به تایوان عرضه کند برای امنیت این جزیره ضروری است."

برخی قانونگذاران آمریکایی از تقویت معاملات تسلیحاتی با این جزیره حمایت کرده‌اند. مایکل مک کال، نماینده جمهوریخواه آمریکایی در سفرش در صدر هیات اعزامی کنگره آمریکا به تایوان در اوایل ماه جاری میلادی گفت از بابت معاملات تسلیحاتی اجرایی نشده آمریکا با تایوان که ارزششان به ۱۹ میلیارد دلار رسیده متاسف است و به تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان گفت: "ما هر کاری که بتوانیم در کنگره انجام می‌دهیم تا این معاملات تسلیحاتی را تسریع کرده و تسلیحات مورد نیازتان را به دست شما برسانیم."

تسای اینگ ون چند روز قبل به آمریکا سفر کرد تا با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، که حمایت خود از تایوان را تکرار و بر لزوم تسریع حمایت نظامی از این جزیره تاکید کرده، ملاقات کند.

پکن که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، بعید است که با معامله موشکی مذکور در این گزارش با تایوان موافقت کند و قبلا نیز چنین معاملات تسلیحاتی را محکوم کرده است.

ارتش چین پس از سفر تسای اینگ ون به آمریکا و ملاقات با مک کارتی - بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی که در دهه‌های اخیر با او دیدار کرده است - در رزمایشی به مدت سه روز در مقیاس بزرگ، محاصره کامل تایوان را شبیه‌سازی و اعلام کرد هدف از این رزمایش، ارسال یک "هشدار جدی" به "نیروهای حامی جدایی‌طلبی و استقلال" تایوان و حامیان خارجی آنهاست.

واشنگتن از مدت‌ها قبل سیاست "ابهام استراتژیک" را در قبال تایوان در پیش گرفته به این معنی که عمدا مشخص نمی‌کند آیا در صورت وقوع حمله‌ای به تایوان از این جزیره دفاع خواهد کرد یا خیر. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بارها اعلام کرده نیروهای آمریکایی به کمک تایوان خواهند آمد. مقامات دولت آمریکا برخی از این اظهارات را رد کرده‌اند، با این حال، اصرار دارند که سیاست آمریکا تغییر نکرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.