سفیر پیشین انگلیس در دمشق با اشاره به نقش حیاتی ایران در حمایت از دولت بشار اسد و شکست یک دهه سیاست‌های جنگ‌طلبانه غرب در سوریه تصریح کرد که سفر رئیس جمهوری ایران به دمشق رویدادی مهم و نشانگر پیروزی سیاست ایران در منطقه است.

سفیر اسبق انگلیس درسوریه:سفر آیت‌الله رئیسی به دمشق نشانگر پیروزی سیاست ایران در منطقه است

به گزارش قدس آنلاین پیتر فورد که طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ از طرف دولت تونی بلر سکان سفارت انگلیس در دمشق را برعهده داشت روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن گفت: سوریه به طور پیروزمندانه در حال شکل گیری است. این کشور البته در پی سال‌ها جنگی که غرب برای تغییر نظام سیاسی در دمشق به راه‌انداخت و تحریم‌هایی که اعمال کرد آسیب دیده است؛ اما اکنون با تمامیت ارضی، سیاسی و مدنی دوباره در حال ظهور است.

وی در این پیوند به نقش ایران و روسیه در حمایت از سوریه دربرابر اقدامات غیرقانونی غرب اشاره کرد و گفت: مطمئنم اگر تهران و مسکو نبودند قدرت‌های غربی دولت سوریه را سرنگون کرده بودند.

این دیپلمات اسبق انگلیسی در پاسخ به سووالی درباره تغییر مواضع و گرایش برخی از کشورهای عربی به سوریه گفت: دورانی که من در سوریه بودم متوجه شدم که مردم این کشور بردبار هستند و مانند ما در غرب به دنبال نتایج فوری نیستند. آن‌ها به افق مسائل نگاه می‌کنند و صبور هستند. ما قبلا سوری‌ها را افراد یک‌دنده و لجباز می‌خواندیم اما به‌نظرم آن‌ها باهوش‌تر از ما هستند و طی این مدت صبر پیشه کردند.

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به دمشق گفت که این تحول در حالی رخ داد که سوریه مواضع خود را تغییر نداد اما «کشورهای عربی متوجه شدند کار با دولت آمریکا برای سرنگونی دولت سوریه عاقلانه نبود، به ضرر خودشان بود و به نتیجه هم نخواهد رسید؛ بنابراین تصمیم گرفتند واقع‌گرا باشند و روابط خود را به دمشق ترمیم کنند.»

فورد ادامه داد: آن‌ها همچنین به این نتیجه رسیدند که تمایلی به روابط نامناسب با ایران هم ندارند و تاکنون در راستای منافع آمریکا و اسرائیل رفتار کرده بودند. به همین خاطر بود که شاهد تحولات مهمی در روابط میان ایران و عربستان سعودی بودیم.

دیپلمات اسبق انگلیس در پاسخ به این سووال که آیا تحولات منطقه تاثیری بر مواضع غرب در قبال سوریه هم خواهد داشت و به طور مثال می‌توان انتظار ازسرگیری روابط و بازگشایی سفارت دمشق در اروپا را داشته باشیم گفت: اگر بخواهم صادق باشم خیر. دست کم تا پیش از تغییر رژیم لندن در انتخابات عمومی (سال آینده) نسبت به چنین تحولی خوش‌بین نیستیم و دورنمای بازگشایی سفارت سوریه را بعید می‌دانم.

وی انگلیسی‌ها را افرادی لجباز در مسائل سیاسی توصیف کرد که دنباله رو مواضع و سیاست‌های آمریکا هستند. فورد ادامه داد: اگر غرب می‌خواست منطقی و واقع‌گرا رفتار کند باید مواضع خود را در قبال سوریه مورد بازنگری قرار می‌داد. این دیپلمات بازنشسته انگلیسی با بیان اینکه پروژه آمریکا و اروپا در سوریه شکست خورده است افزود: غرب باید به سیاست تغییر نظام سیاسی در دمشق پایان دهد، مسیر عربستان سعودی را طی کند، واقع‌بینانه رفتار و سفارت خود را در دمشق بازگشایی کند.

وی افزود: اما بعید است که آن‌ها دست به چنین کاری بزنند و احتمالا به سیاست‌های امپریالیستی خود ادامه خواهد داد که محکوم به شکست است.

فورد در بخش دیگری از این مصاحبه به اهمیت سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهوری ایران به سوریه پرداخت و گفت: به نظرم این سفر بسیار مهمی است. این نخستین سفر یک رئیس جمهوری ایران به سوریه از سال ۲۰۱۰ است و یک رویداد تاریخی بشمار می‌رود.

وی این سفر را نشانگر پیروزی سیاست ایران در منطقه توصیف کرد و گفت؛ حمایت از سوریه هزینه سنگینی را به تهران تحمیل کرد اما ایران توانست از سد مشکلات عبور کند و «اکنون می‌تواند برای چنین دستاورد مهمی به خود افتخار کند.» دیپلمات اسبق انگلیس این سفر را در کنار توافق ایران وعربستان گامی مهم در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه و به نفع کشورهای غرب آسیا دانست.

فورد در پاسخ به این سووال که از نظر او نگاه آمریکا و اروپا به سفر رئیس جمهوری ایران چیست گفت که غرب در این رابطه سکوت کرده است «چون نمی‌داند چه بگوید. در واقع می‌خواهند اعتراض کنند اما گیج شده‌اند.»

وی افزود: گمان می‌کنم که آن‌ها از اینکه ایران به سوریه کمک کرد تا این کشور دوباره ظهور کند خجالت‌زده‌اند. دیپلمات اسبق انگلیس با اشاره به اهمیت نقش ایران در معادلات منطقه‌ای و افول نفوذ واشنگتن تصریح کرد که غرب دیگر حرفی برای گفتن ندارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.