پس از توافق ریاض و دمشق برای از سرگیری روابط و بازگشایی سفارت‌های دو کشور، وزیر امور خارجه سوریه، امروز به دعوت همتای سعودی خود، وارد عربستان شد.

دیدار و گفت‌وگوی وزیر خارجه سوریه در جده با مقامات سعودی
به گزارش قدس آنلاین، "فیصل المقداد" وزیر خارجه سوریه، بعد از ظهر امروز چهارشنبه وارد عربستان سعودی شد. این اولین سفر رسمی یک مقام ارشد سوریه به عربستان سعودی پس از ۱۲ سال قطعی روابط میان دو کشور محسوب می‌شود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) درباره محورهای دیدارهای المقداد با مقامات سعودی گزارش داد: محور رایزنی‌های المقداد گفت‌وگو درباره تلاش‌های انجام شده برای دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه، تسهیل بازگشت آوارگان سوری به سرزمین خود و همچنین تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق آسیب‌دیده در سوریه است.

سفر المقداد به عربستان سعودی دو روز قبل از نشست کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و همچنین اردن، مصر و عراق درجده برای بررسی موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، انجام شد.

اتحادیه عرب عضویت دولت سوریه در این اتحادیه را در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۱ به دلیل جنگ در سوریه به حالت تعلیق درآورده بود.

"ماجد الانصاری" سخنگوی وزارت خارجه قطر درباره نشست مذکور تصریح کرد: با توجه به اینکه تحولات زیادی در رابطه با موضوع سوریه و دیدگاه اعراب نسبت به بازگشت دمشق به اتحادیه عرب وجود دارد، هدف اصلی این نشست بررسی وضعیت سوریه است.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که عربستان سعودی قصد دارد از "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه برای شرکت در نشست اتحادیه عرب که در ماه می آینده به میزبانی ریاض برگزار می‌شود، دعوت کند.

به موازات این تحول، سوریه تصمیم به بازگشایی سفارت خود در تونس گرفته است؛ وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پاسخ به دستور "قیس سعید" رئیس جمهور تونس مبنی بر بازگشایی سفارت تونس در دمشق، مقامات سوریه نیز تصمیم گرفتند سفارت سوریه در تونس را بازگشایی و ظرف چند سال آینده سفیر خود را تعیین کنند.

منبع: العالم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.