۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 870081

آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون ۱۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه، وارد بازار سهام شده است.

بورس؛ مقصد ۱۶ هزار میلیارد تومان نقدینگی

به گزارش  قدس آنلاین رئیس سازمان بورس از ورود روزانه یک هزار میلیارد تومان پول تازه به بورس خبر می‌دهد. شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال ‌جاری تاکنون 550هزار واحد معادل 28.2درصد رشد کرده است. این روند رو به رشد از هفته نخست آبان‌ماه سال قبل شروع شده و هر روز شتاب صعودی شاخص بورس بیشتر می‌شود. آمارها نشان می‌دهد علت اصلی رشد شاخص بورس در این دوره ورود پول‌های تازه به بازار سهام است.

داده‌های  نشان می‌دهد از ابتدای امسال تاکنون 16هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شده و این موضوع به افزایش ارزش معاملات منجر شده به‌طوری که در حال حاضر ارزش کل مبادلات خرد به روزانه 20هزار میلیارد تومان رسیده که این میزان 10برابر معاملات سال گذشته در همین دوره است. حالا آنطور که رئیس سازمان بورس خبر داده روزانه یک هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه، وارد بازار می‌شود.

مجید عشقی ضمن اعلام این خبر تأکید کرد: با توجه به نشاط بازار سرمایه و ورود روزانه تقریبا یک هزار میلیارد تومان سرمایه خرد به بازار، مهم‌ترین مسئله برای ما در حال حاضر جلب اطمینان است.

علت ورود پول‌های تازه به بورس

به زعم کارشناسان یکی از دلایل ورود نقدینگی تازه به بازار سهام عقب‌ماندگی بورس از سایر بازارها است که پتانسیل فراوانی برای رشد شاخص به‌وجود آورده است. با این حال به‌نظر می‌رسد بخشی دیگر از دلایل ورود نقدینگی تازه به بازار سهام کاهش پتانسیل سرمایه‌گذاری در سایر بازارها از جمله طلا، ارز، خودرو و مسکن است. این بازارها در سال گذشته با رشد زیادی مواجه شدند و مقایسه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بورس با این بازارها نشان می‌دهد که بازار سهام از ظرفیت‌های بیشتری برای رشد برخوردار است. ضمن اینکه در طول چند ‌ماه گذشته سیاست‌های تازه‌ای در بازار ارز اعمال شده تا از سفته‌بازی در این بازار جلوگیری شود و چون بازار طلا تابعی از بازار ارز است تا زمانی که قیمت ارز با نوسان مواجه نشود این بازار رشد نخواهد کرد. در بازار خودرو نیز سیاست‌های مشابهی در پیش گرفته شده؛ به‌طوری که از سال گذشته با ثبت‌نام از متقاضیان از طریق سامانه یکپارچه به بخش زیادی از نیاز بازار پاسخ داده شده است. با تداوم این وضع برآورد می‌شود از میزان سفته‌بازی در بازار خودرو کاسته شود.

تداوم ورود پول

تحلیلگران اعتقاد دارند با توجه به تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، جریان ورود پول به بازار سهام می‌تواند در ماه‌های آینده حتی بیشتر شود.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس روز گذشته در همین باره گفت: قانون مالیات بر سوداگری که هفته قبل در مجلس به تصویب رسید 2 هدف اصلی را دنبال می‌کند. نخست اینکه آثار تورمی ناشی از عملیات سوداگری با ایجاد یک پایه جدید مالیاتی در 4بازار مسکن، خودرو، طلا و ارز به حداقل برسد و دوم، منابع از این بازارها به سمت بازارهای مولد هدایت شود که بازار سرمایه، گزینه اول در این بخش خواهد بود. او پیش‌بینی کرد این قانون تا پایان خردادماه ابلاغ شود. آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه نیز با تأکید بر اینکه در روزهای آینده حجم ورود نقدینگی به بورس افزایش خواهد یافت، گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه موجب خواهد شد تا پول‌ها از بازارهای موازی بازار سرمایه خارج و به بازار مولد یعنی به بورس منتقل شود؛ بنابراین با تصویب طرح مالیات بر عایدی، سرمایه نقدینگی سرگردان، چاره‌ای جز ورود به بورس نخواهد داشت.

به‌ گفته او طرح مالیات بر عایدی سرمایه موجب سخت‌ترشدن جذب نقدینگی در بخش‌های غیرمولد می‌شود؛ در نتیجه نقدینگی از این بازارها خارج می‌شود و به ‌دنبال بازاری می‌گردد که در عین حال که ارزنده است، بتواند محل امنی برای سرمایه‌گذاری باشد و بهترین محل برای این نقدینگی بازار سهام است. به‌گفته او در چند سال گذشته تنها بازاری که ارزندگی خود را حفظ کرده و نسبت به سایر بازارها عقب مانده‌ است، بازار سرمایه است. رسول جاویدی، کارشناس دیگر بازار سرمایه در این‌باره گفت: تصمیم مسئولان درخصوص مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند به ‌شدت بر روند بازار سهام تأثیر بگذارد و منجر به افزایش ورود نقدینگی به بورس شود؛ به همین دلیل انتظار ما این است که در سال‌ جاری رشد بورس درحدی باشد که فاصله بازده بازار سهام با سایر بازارها کمتر شود.

صرف‌نظر از طرح مالیات بر عایدی سرمایه، سازمان بورس، هفته گذشته مجوز انتشار نخستین اوراق مرابحه سهام را نیز صادر کرده است. این اوراق ابزار جدیدی هستند که شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها و حتی شرکت‌های تولیدی و صنعتی از طریق آن می‌توانند اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند. این شرکت‌ها می‌توانند با انتشار اوراق مرابحه سهام، منابع حاصل از آن را صرف خرید سهام کنند. به‌نظر می‌رسد افزایش انتشار این اوراق در روزهای آینده می‌تواند در کنار سایر عوامل، جریان ورود پول به بازار سهام را تقویت کند.

منبع: سایت جهان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.