در فوتبال ایران نه تنها زیر ساخت مورد نیاز فراهم نیست بلکه دانش بهره برداری این تکنولوژی هم وجود ندارد.

سریال تمام‌نشدنی وعده‌ها برای بهبود اوضاع داوری در لیگ برتر فوتبال / وی ای آر؛ ان‌شاءالله فصل آینده!

به گزارش قدس آنلاین، شش ماه قبل حمیدرضا سجادی وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در حیاط دولت درباره ورود سامانه کمک داور ویدئویی به ایران گفت: مذاکرات اولیه از سوی فدراسیون فوتبال انجام شده و به زودی این تکنولوژی وارد ایران خواهد شد.

تصور می رفت وعده وزیر پس از سال ها انتظار محقق شود، اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه این وعده آقای وزیر هم به جمع سایر وعده های تحقق نیافته این حوزه تبدیل شد تا اعتراض ها نسبت به این موضوع دوباره افزایش یابد. با شدت گرفتن انتقادها و اعتراضات سریالی اهالی فوتبال به نبود این تکنولوژی استاندارد در فوتبال ایران یک بار دیگر حمید سجادی وعده ای جدید را به خبرنگاران داد و مدعی شد از فصل آینده این تکنولوژی در فوتبال ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اینکه این تکنولوژی بالاخره وارد فوتبال ایران خواهد شد یا خیر یک پرسش ساده و پیش پا افتاده است چون باید پیش از طرح این سوال این واقعیت روشن شود که اساسا فوتبال ایران در مقطع کنونی از نظر زیر ساختی و سخت افزاری قابلیت بهره برداری از این آیتم را دارد یا خیر؟

امروزه اگر در اکثریت قریب به اتفاق کشورها دارای لیگ معتبر این تکنولوژی مورد بهره برداری قرار گرفته به واسطه پتانسیل مالی آنها نبوده بلکه آنها پیش از دسترسی به این تکنولوژی و خریداری آن از شرکت های مورد تائید فیفا ابتدا زیر ساخت های مورد نیاز این تکنولوژی را ایجاد کردند و در کنار آن با توسعه فرایند آموزشی داوران خود را آماده بهره مندی از این سرویس قرار دادند اما در فوتبال ایران نه تنها زیر ساخت مورد نیاز فراهم نیست بلکه دانش بهره برداری این تکنولوژی هم وجود ندارد.

در بحث استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی یا همان وی ای آر نخستین لازمه تصویربرداری استاندارد یک مسابقه فوتبال است در حالی که در برخی شهرستان ها در حال حاضر با حداقل دوربین تصویربرداری می شود که تصویر تولیدی آنها حتی کیفیت استفاده در یک برنامه تلویزیونی تخصصی را ندارد چه رسد به استفاده برای سیستم وی ای آر حالا تصور کنید با این شرایط قرار باشد با این کیفیت تصویربرداری از یک بازی در اختیار این سامانه نیز قرار بگیرد، آیا امکان بررسی دقیق تصاویر با این کیفیت پائین و نامناسب وجود دارد؟

دومین نکته مهم و کلیدی اینکه آیا در میان داوران شاغل در فوتبال ایران به جز یک یا نهایتا دو نفر دانش لازم برای بهره مندی از این سیستم را دارند؟ به گفته کارشناسان دوره آموزشی داوران مورد نیاز وی ای آرا یک پروسه چند ماهه به طول خواهد انجامید پس حتی اگر بر اساس ادعای وزیر ورزش و جوانان از ابتدای فصل جدید ورزشگاه های کشور به این سامانه مجهز شود بازهم امکان برخورداری از آن وجود ندارد چون تا مادامی که داوران لایسنس استفاده از این تکنولوژی را به دست نیاوردند نمی تواند به عنوان قاضی از این سیستم و تکنولوژی برای قضاوت بهره ببرند.

اما بزرگترین چالش و اساسی ترین موضوع اینکه هنوز مشخص نیست کدام شرکت ارائه کننده این سامانه بناست این تکنولوژی را در اختیار ما قرار دهد؛ موضوعی که تا به امروز چالش های فراوانی را به دنبال داشته و حرف و حدیث های بسیار زیاد و غیر ورزشی را به دنبال داشته تا حدی که رئیس فدراسیون فوتبال به واسطه آن مواخذه شده و حتی در برکناری یکی از روسای فدراسیون هم تاثیرگذار بوده است به همین دلیل باید منتظر بود تا روشن شود مدیران فوتبال و ورزش با چه تاکتیکی از این پیچ سخت عبور خواهند کرد.

آخرین دست انداز پیش روی ورود این سامانه به داخل کشور، موضوع تامین اعتبار مالی برای خریداری این تکنولوژی است،با توجه به بحران های موجود مالی در ورزش و فوتبال کشور و بدهکاری سنگین بسیاری از باشگاه های لیگ برتری و افزایش عجیب و غریب نرخ دلار به نظر می آید باید بودجه ای هنگفت صرف خریداری و راه اندازی این سامانه شود، که طبیعتا از قدرت باشگاه های لیگ برتری و فدراسیون فوتبال خارج است به همین دلیل باید دید آیا وزارت ورزش و دولت قادر خواهند بود با این وضعیت آشفته مالی و نرخ های عجیب و غریب مورد نیاز برای خریداری این سامانه آیا این اتفاق عملیاتی خواهد شد یا دوباره ورود این سامانه به زمان دیگری موکول خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.