نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی خردادماه آخرین انتخابات هیات رئیسه مجلس را برگزار می کنند که تجربه سه دوره برگزاری این انتخابات نشان می دهد که تغییرات بیشتر در سطح دبیران و ناظران هیات رئیسه خواهد بود.

اعداد در انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم چه می‌گوید؟ + جدول

قدس آنلاین: انتخابات هیات رئیسه مجلس در خردادماه هر سال برگزار و رئیس، نواب رئیس، دبیران و ناظران هیات رئیسه برای یک دوره یکساله انتخاب می شوند؛ با توجه به قانون آیین نامه داخلی مجلس که اختیارات موسعی به هیات رئیسه مجلس داده است، این انتخابات برای وکلای ملت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا خط مشی و سیاست گذاری قوه مقننه و تعامل آن با قوای دیگر را تعیین می کند.

از سوی دیگر انتخابات دوم خرداد، آخرین انتخابات هیات رئیسه در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی است و اسفند ماه امسال با برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، جانشینان بعدی ساختمان بهارستان مشخص خواهد شد.

در کنار تکاپو و گمانه زنی هایی که فراکسیون ها و جریان های سیاسی برای انتخابات هیات رئیسه مجلس دارند، نگاهی دوباره به سه دوره برگزاری این انتخابات در مجلس یازدهم خالی از لطف نیست زیرا نشان می دهد که روند رای گیری در خانه ملت که بنای آن بر مشورت و رای جمعی بنا شده، در سه سال گذشته به چه شکل بوده است.

اعداد در انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم چه می‌گوید؟ + جدول

بر اساس انتخابات صورت گرفته در سه سال گذشته دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، سرانه اعضای هیات رئیسه در سال سوم کاهش چشم گیری داشته است به طوری که سرانه آرای هیات رئیسه از ۱۶۱ رای در سال نخست به حدود ۱۸۴ رای در سال دوم ارتقا یافته اما در انتخابات سال سوم به ۱۳۶ رای تنزل یافته است.

این کاهش در رای گیر رئیس و نواب رئیس مجلس مشهود است به طوری که آرای قالیباف در انتخابات سال سوم به یکباره از ۲۳۰ رای به ۱۹۴ رای کاهش یافته و نواب رئیس نیز به طور متوسط ۳۸ رای تنزل داشته اند.

از سوی دیگر می توان گفت که تغییر در ترکیب انتخابات هیات رییسه نیز چندان ملموس نبوده است به طوری که در سال دوم انتخابات تنها چهار عضو تغییر کردند اما در انتخابات سال سوم ۹ نفر از اعضای هیات رئیسه تثبیت شدند.

بر اساس این جدول، جدای از محمدباقر قالیباف که ریاست مجلس یازدهم را در سه سال گذشته بر عهده داشته، علی نیکزاد نماینده اردبیل نیز همواره در جایگاه نائب رئیسی قرار داشته است؛ او در سال نخست نائب رییس دوم بود؛ در سال دوم به نائب رئیسی اول ارتقا یافت و در سال سوم نیز به دلیل برابری آرایش با مصری، از طریق قرعه کشی بار دیگر نائب رئیس اول ماند.

از بین دبیران هیات رئیسه نیز حاجی دلیگانی و محسن دهنوی در این سه سال جایگاه خود را در هیات رئیسه تثبیت کرده اند ضمن آنکه از بین کارپردازان علیرضا سلیمی حضور مستمری در هیات رئیسه داشته است.

با این رویکرد به نظر نمی رسد در سال پایانی عمر مجلس یازدهم تغییرات شگرفی در انتخابات هیات رئیه مجلس رخ دهد و به نظر می رسد رقابت نمایندگان بیشتر برای حضور در بین دبیران و ناظران مجلس باشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.