سفر هرتزوگ به باکو که در راس هیئتی بلندپایه صورت گرفته با این هدف صورت گرفته که بتوانند ادعا کنند به مرزهای ایران نزدیک شده اند و حضورشان را در یک کشور همسایه ایران به نمایش بگذارند.

بررسی جنگ روانی صهیونیست‌ها در باکو علیه ایران در گفت‌وگو با ساداتیان، سفیر پیشین ایران در انگلیس

روز سه شنبه اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی طی سفری ۲ روزه وارد باکو شد و با الهام علی اُف رئیس جمهور آذربایجان دیدار کرد. هرتزوگ دومین رئیس رژیم صهیونیستی است که پس از شیمون پرز به جمهوری آذربایجان سفر کرده است. او پس از دیدار با علی اف در قالب یک توئیت، جمهوری آذربایجان را به عنوان یک شریک راهبردی ارزشمند و لنگر ثبات منطقه دانست و از ایران تحت عنوان نیروی بی‌ثبات‌کننده در منطقه یاد کرد. هرتزوگ قرار است در یک مراسم ویژه در باکو به مناسبت «هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی» حاضر شود. هم‌زمان با این اقدام، کاربران فضای مجازی  با استفاده از هشتک‌ #سفر_شیطان نسبت به این سفر واکنش نشان داده و حرکت باکو را محکوم کرده اند. این هشتک جزو داغ‌های توییتر فارسی شده و به اصطلاح ترند شد.

بازی روانی رژیم صهیونیستی علیه ایران

سید جلال ساداتیان، کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفتگو با قدس در رابطه با اهداف سفر رئیس رژیم صهیونیستی به آذربایجان با اشاره به اینکه طی سالهای نه چندان دور در شرایطی بودیم که مردم جمهوری آذربایجان برای رسیدن به ایران خود را به رود ارس می زدند، گفت: متاسفانه شرایط و نوع تعاملاتی که طی سالها اتفاق افتاد وضعیت را به این سمت و سو برده که اسرائیل، آذربایجان را به عنوان مامنی در نظر گرفته که ضمن تامین منافع خودش در صورت لزوم بتواند تعرضاتی را در قبال ایران داشته باشد.

سادتیان با بیان اینکه ریشه این نوع قضایا را باید با مهندسی معکوس جستجو کنیم تا ببینیم کجای مسیر را اشتباه کردیم اظهار داشت: حضور کنونی و روبه گسترش اسرائیل در همسایه شمالی در قالب‌های مختلف از جمله کشاورزی، اقدامات اقتصادی، بهداشتی و فنی- تکنولوژیک و نظامی صورت می گیرد و از این مسیر در صدد تقویت و تثبیت جایگاه خودشان هستند؛ اقدامی که می تواند تبعات امنیتی و احتمالا نظامی و اقتصادی برای جمهوری اسلامی داشته باشد.  وی تاکید کرد: البته اسرائیل هیچ گاه به تنهایی و بدون پشتیبانی امریکا به عنوان خطر برای ایران مطرح نبوده و همیشه چشم به همراهی آمریکا و ناتو دوخته است. با این حال اسرائیل پیش از این تلاش هایی را برای حضور در اقلیم کردستان عراق صورت داده بود اکنون تلاش می‌کند تا حضور در آذربایجان نفوذ خودش را در اطراف مرزهای ایران گسترش دهد.

سفیر پیشین ایران در انگلستان تصریح کرد: سفر هرتزوگ  به باکو که در راس هیئتی بلندپایه صورت گرفته با این هدف صورت گرفته که بتوانند ادعا کنند به مرزهای ایران نزدیک شده اند و حضورشان را در یک کشور همسایه ایران به نمایش بگذارند. البته به نظر می‌رسد بخشی از تنش‌های اخیر بین تهران و باکو نیز تحت تاثیر همین تبلیغات و در اصطلاح دیپلماسی عمومی صهیونیستها اتفاق افتاد.

باکو از روابط با تلاویو به دنبال چیست؟

وی ادامه داد: البته نباید از سایر اهداف اسرائیل از نزدیکی روابط با آذربایجان غافل باشیم؛ در حال حاضر حدود ۴۰ درصد نفت وارداتی رژیم صهیونیستی، از طریق جمهوری آذربایجان تامین می‌شود و این رژیم توانسته سود سرشاری را از قبل تامین تسلیحاتی آذربایجان به دست بیاورد. به عنوان نمونه حدود ۷۰ درصد خرید تسلیحاتی جمهوری آذربایجان در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ از رژیم صهیونیستی بوده است. اسرائیل و آذربایجان روابط نزدیک دفاعی دارند و آذربایجان در تقابل نظامی سال ۲۰۲۰ با ارمنستان، پهپادهایی که تل‌آویو در اختیار باکو قرار داده بود را استفاده کرد.

کارشناس ارشد روابط بین الملل در پاسخ به این پرسش که دولت باکو از نزدیک شدن با رژیم صهیونیستی چه اهدافی را دنبال می‌کند و اساسا عایدی آذربایجان در تعمیق روابط با تلاویو چه می‌تواند باشد، گفت: باکو نیز از برقراری روابط با تلاویو اهداف مختلفی را دنبال می‌کند؛ این اهداف را می‌توان در قالب های امنیتی نظامی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد.  ساداتیان افزود: باکو از طرفی ارتباط با تلاویو را به منزله رابطه با یک قدرت هسته‌ای می‌داند که می تواند نیازهای نظامی این کشور را تامین کند و از سویی دیگر به منزله دستیابی به تکنولوژی و سرمایه گذاری‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه کشاورزی و صنعت در حوزه سرزمین آذربایجان می داند. وی ادامه داد: درواقع رژیم صهیونیستی تلاش کرده است که با حضور در آذربایجان دغدغه‌های امنیتی باکو را برطرف سازد و با تعمیق روابط در حوزه های مختلف مخصوصا حوزه اقتصادی و امنیتی به نوعی از باکو دلربایی کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.