سفیر آفریقای جنوبی با اشاره به قیام ملت ایران در برابر ظلم و ستم و پیروزی در این قیام، گفت: ملت آفریقای جنوبی نیز با الگوبرداری از انقلاب اسلامی در برابر رژیم آپارتاید قیام کردند و به پیروزی رسیدند.

ملت آفریقای جنوبی با الگوبرداری از انقلاب اسلامی در برابر رژیم آپارتاید پیروز شد

به گزارش قدس آنلاین، ویکا مازوی کومالو، روز چهارشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ملت آفریقای جنوبی، قیام مردم ایران علیه رژیم گذشته و بازتاب های پیروزی انقلاب اسلامی را رصد می کردند، افزود: امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ارتباط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی را با دولت نژادپرست آفریقای جنوبی قطع کرد و جنبش آزادیخواهی ما را حمایت کرد.

وی با اشاره به حمایت های امام راحل از انقلابیون آفریقای جنوبی برای جنگ با آپارتاید، اظهار کرد: پدر ملت آفریقای جنوبی (نلسون ماندلا) نیز برای قدردانی و ادای احترام از زحمات جمهوری اسلامی در حمایت از آزادیخواهان این کشور برای مقابله با آپارتاید، ۲ بار ( قبل و بعد از پیروزی علیه آپارتاید) به ایران سفر کرد.

سفیر آفریقای جنوبی گفت: انقلاب جمهوری اسلامی، انقلاب ما بود و به ملت آفریقای جنوبی اطمینان داد همانطور که مردم ایران توانستند در حکومت خود تغییر ایجاد کنند، مردم آفریقای جنوبی هم توانایی ایجاد چنین تغییری را دارند و در نتیجه با الگوبرداری از انقلاب اسلامی بر علیه زور قیام کردند و به پیروزی رسیدند.

ویکا مازوی کومالو، با اشاره به سفرهای امیر عبداللهیان وزیر خارجه به آفریقای جنوبی و سفر رییس جمهور ایران به این کشور در سال جاری، ادامه داد: این سفرها نشان می دهد که روابط بین ایران و آفریقای جنوبی لغزش پذیر نبوده و مستحکم است.

وی یادآور شد: ما عقیده داریم که می توان با کمک همدیگر یک نظم جدید جهانی را به خصوص برای کشورهایی که در نیمکره جنوبی قرار دارند، تعریف کرد و متعهد به تداوم روابط با ایران هستیم.

سفیر آفریقای جنوبی، گفت: کشورهای ایران و آفریقای جنوبی در زمینه های مختلف همدیگر را حمایت کرده و این ارتباط فقط در کمیسیون مشترک بین این ۲ کشور خلاصه نمی شود بلکه زمینه های همکاری در سطح وزارت خارجه برای ارتقای روابط در سایر زمینه ها و کشورما گفت و گوی حقوق بشر مشترک با ایران دارد و در آن مسایل مورد توجه ۲ طرف مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرد.

ویکا مازوی کومالو، با بیان اینکه سیاست خارجی آفریقای جنوبی در رسانه ها اعلام نمی شود، افزود: سیاست خارجی ما پشت درهای بسته و به صورت رو در رو مطرح می شود.

وی با اشاره به بازدید از شرکت های تولید پمپ سازی، چرم سازی و داروسازی در تبریز، اظهار کرد: تبریز دارای ظرفیت های مختلف همکاری با آفریقای جنوبی در زمینه های صنعت، تکنولوژی، دانش ، تحقیق و توسعه بوده و در بازدید از این شرکت ها توافقاتی بین ۲ طرف برای همکاری های مشترک انجام شد.

سفیر آفریقای جنوبی همچنین با اشاره به سفر قبلی خود به تبریز گفت: در این سفر توافقاتی در زمینه های مختلف از جمله خواهرخواندگی تبریز با یکی از شهرهای آفریقای جنوبی بین ۲ طرف انجام شده بود که به علت شیوع ویروس کرونا این توافقات به نتیجه رسید بنابراین به دنبال احیای این توافقات هستیم.

ویکا مازوی کومالو، ادامه داد: موضوع خواهرخواندگی در کشور ما در حال بازبینی بوده و به محض اتمام این برنامه، چندین شهر که قابلیت خواهرخواندگی تبریز را دارند، اعلام خواهد شد و تبریز می تواند یکی از آن ها را انتخاب کند.

وی همچنین با اشاره به توافقاتی که با اتاق بازرگانی تبریز برای همکاری در حوزه های کشاورزی، صنعت، معدن و ساخت و ساز انجام شد، یادآوری کرد: پس از بازگشت از سفر، درباره ظرفیت های همکاری ۲ طرف در این زمینه ها از طریق سفارت تصمیم گیری می شود و مقرر شد شهردار تبریز نیز از فعالان اقتصادی و تجاری آفریقای جنوبی برای شرکت در همایش سرمایه گذاری دعوت کند و آن ها نیز در این همایش شرکت کنند.

ملت آفریقای جنوبی با الگوبرداری از انقلاب اسلامی در برابر رژیم آپارتاید پیروز شد

مبارزه با ظلم و نژادپرستی ۲ ملت ایران و آفریقای جنوبی وجه مشترک این ملت ها برای داشتن روابط خوب است

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به ویژگی های مشترک بین ۲ ملت ایران و آفریقای جنوبی، گفت: ملت ایران یک ملت انقلابی و مسلمان بوده و همواره بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، مبارزه ملت آفریقای جنوبی با آپارتاید را یک مبارزه آزادیخواهانه می دانیم و «نلسون ماندلا» نماد این مبارزه است.

عابدین خرم، افزود: با توجه به مبارزه با ظلم و نژادپرستی ۲ ملت، آن ها می توانند یک روابط خوب در دنیا با هم داشته باشند و رییس جمهور و دولت سیزدهم به دنبال برقراری روابط حسنه با دولت هایی است که به همدیگر احترام متقابل دارند و آفریقای جنوبی از اولویت های روابط با دولت و ملت ما است.

وی با اشاره به سفر قبلی سفیر آفریقای جنوبی در سال ۱۳۹۸ به تبریز، اظهار کرد: تکرار این سفر بعد از چهار سال نشان از علاقه سفیر و دولت آفریقای جنوبی برای تداوم روابط خوب با جمهوری اسلامی و تبریز است و این شهر می تواند یکی از محورهای برقراری روابط خوب با این کشور به ویژه در حوزه گردشگری باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان و تبریز دارای ظرفیت های اقتصادی خوبی در زمینه های مختلف صنعتی و معدنی بوده و از استان های غنی و مهم کشور در این زمینه محسوب می شود، گفت: این استان با داشتن ۱۵۵ مرکز علمی و درمانی از قطب های مهم شمالغرب کشور بوده و با داشتن روابط خوب با همسایه ها و کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای اواسیا می تواند جایگاه خوبی برای ارتباط با کشور دوست آفریقای جنوبی باشد.

خرم، ادامه داد: این استان از استان های دارای بیشترین مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های صنعتی، تولیدی و بازرگانی در کشور بوده و دارای بخش خصوصی فعالی است و این موضوع می تواند ارتباط تجاری و بازرگانی ۲ کشور را تسهیل کند و تجار و بازرگانان ۲ کشور می توانند در زمینه های مختلف با هم همکاری داشته باشند.

وی یادآور شد:برخی تولیدات این استان از جمله فرش، چرم، کفش و صنایع دستی منحصر بفرد بوده و از استان های برتر کشور در این زمینه است و ظرفیت های این استان در قالب کتاب تهیه شده و می توانید این کتاب را به عنوان ارمغانی از این سفر با خود ببرید و ظرفیت های این استان را به تجار و بازرگانان آفریقای جنوبی معرفی کنید.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان و تبریز از لحاظ فرهنگی نیز به عنوان مرکز تمدن در غرب ایران شناخته شده است، گفت: این استان و تبریز از مراکز تعیین کننده در حوزه فرهنگی، دینی و ملی بوده و این ظرفیت موجب شده تا مردمانی با فرهنگ دارای پیشینه علمی و فرهنگی برجسته، بزرگانی در حوزه های تاریخی، جامعه شناسی، پزشکی، علمی، شعر و نویسندگی در این منطقه تربیت شود.

خرم، با اشاره به مقبره الشعرای تبریز که ۴۰۰ شاعر بزرگ در آن آرمیده اند، افزود: این موارد نمونه هایی از ویژگی های این شهر و استان بوده و می تواند در ارتباطات ۲ کشور نقش ایفا کند.

در پایان این دیدار استاندار آذربایجان شرقی تابلویی با نماد مقبره الشعرا و کتاب آذربایجان شرقی باغ بهشت ایران را به سفیر آفریقای جنوبی اهدا کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.