اکبر صحرایی، از نویسندگان پرکار کشورمان یکی از دلایل رشد خوب ادبیات انقلاب را توجه عالی‌ترین مقام کشورمان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به موضوع ادبیات عنوان کرد و گفت: به دلیل توجه ایشان به ادبیات، رمان و داستان انقلاب در دهه‌های اخیر رشد خوبی داشته است.

توجه خاص رهبری عامل اصلی رشد ادبیات انقلاب اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین اکبر صحرایی درباره وضعیت امروز و چشم انداز ادبیات انقلاب اسلامی گفت: اگر مبحث ادبیات انقلاب اسلامی را از دید آرمانی نگاه کنیم می‌بینیم هنوز این حوزه به تکامل و سرآمدی نرسیده و ایراداتی دارد. اگر از دید نسبی به این موضوع بنگریم، متوجه می‌شویم که ادبیات انقلاب چقدر در ادبیات معاصر ما اثرگذار بوده است. در واقع ادبیات انقلاب را یک ژانر جدید و تولدی در حوزه ادبیات معاصر می‌بینیم. ادبیات انقلاب با شکل گیری انقلاب اسلامی متولد شد، هرچند سوژه و مسائل محتوایی‌اش قبل از انقلاب شکل گرفته بود.

این نویسنده با بیان اینکه ادبیات انقلاب شاخه‌های مختلف از جمله تاریخ شفاهی، رمان، داستان و شعر انقلاب دارد، عنوان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ژانری در ادبیات متولد شد که سابقه نداشت. بعد از انقلاب با رخدادهایی مانند ترورها، جنگ تحمیلی و مدافعان حرم سوژه‌هایی تولید شد و نویسندگان دست به کار شدند.

صحرایی ادامه داد: در اوایل، نویسندگانی نداشتیم که به ادبیات انقلاب بپردازند ولی با شکل‌گیری انقلاب این فضا ایجاد شد و کم‌کم نویسندگان دست به کار شدند و در حوزه انقلاب قلم زدند. در دهه اول انقلاب، آثار، بیشتر شعاری بود و در دهه‌های دوم، سوم و چهارم، ادبیات انقلاب شکل گرفت و جای ادبیات داستانی و رمان معاصر را گرفت و اکنون کتاب‌های داستانی بسیاری با محوریت انقلاب، دفاع مقدس و مدافعان حرم منتشر شده است.

نویسنده«کتیبه ژنرال» و «حافظ هفت» بیان کرد: تعداد آثار در حوزه ادبیات انقلاب به اندازه‌ای است که می‌توانیم بگوییم ادبیات معاصر ما را نجات داد. قبل از انقلاب، ادبیات معاصر ما ادبیات ترجمه شده‌ای از کشورهایی مانند شوروی و روسیه بود. بعد از انقلاب اسلامی، ادبیات ما بومی شد و به مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه پرداخت. نویسندگان حرفه‌ای هم وارد این حیطه شدند و به عنوان مثال احمد محمود داستان« زمین سوخته» را نوشت.

صحرایی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی باعث شد ادبیات انقلاب متولد شود، گفت: نویسندگان جدید معرفی شدند و حتی بر نویسندگان قدیمی اثر گذاشتند. آثار خوبی در این حوزه منتشر و حتی ترجمه شد که حرفی برای گفتن دارند. اگر این داستان و رمان‌های انقلاب در کشورهای عربی، هند و پاکستان ارائه شده و نتوانسته است در کشورهای غربی جا باز کند به دلیل سیاسی بودن این مسئله است؛ چراکه مسائل و ملاحظات سیاسی مانع می‌شود که انقلاب اسلامی در قالب داستان و رمان معرفی شود. اگر از موضع سیاسی به این مبحث نگاه نشود ادبیات انقلاب حرف برای گفتن دارد و در میان تمام کشورها جا باز خواهد کرد.

این نویسنده با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) توجه ویژه‌ای به ادبیات داشتند، توضیح داد: به عنوان مثال کتاب «غربزدگی» جلال آل احمد توجه ایشان را جلب کرده بود و در جلسه ای با جلال، نگاه این نویسنده را تحسین و وی را مورد تشویق قرار دادند. همین مسئله نشان می‌دهد امام(ره) به داستان توجه داشتند. عمر امام خمینی(ره) کفاف نداد وگرنه بیشتر توجه‌ها را به ادبیات به‌ویژه ادبیات انقلاب جلب می‌کردند.

وی که سه دوره برنده جایزه کتاب سال دفاع مقدس شده است، با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز توجه ویژه‌ای به ادبیات دارند، عنوان کرد: مقام معظم رهبری داستان‌خوان و رمان‌خوان هستند و اغلب رمان‌های کلاسیک ایرانی و جهان را خوانده‌اند. در یکی از فرمایشات خود از «کلیدر» و «دل آرام» و «جنگ و صلح» مثال زده‌اند. ایشان با ادبیات و داستان آشنا هستند و با تشویق‌هایی که در این حوزه کرده‌اند نویسندگان ترغیب شده‌اند به حوزه انقلاب بیشتر بپردازند. نکته ظریف و مهمی است که رهبر یک مملکت رمان‌خوان باشد و تاکید به خواندن داستان و رمان کند. به دلیل همین توجه ایشان بوده که رمان و داستان انقلاب در دهه‌های اخیر رشد خوبی داشته است. یکی از دلایل رشد خوب ادبیات انقلاب توجه عالی‌ترین مقام کشورمان، حضرت آیت الله خامنه‌ای به موضوع ادبیات است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.