فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی دقایقی پیش برای دیدار و رایزنی با همتای ایرانی خود وارد ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه شد و مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان قرار گرفت.

نشست وزرای خارجه ایران و عربستان پشت درهای بسته آغاز شد

به گزارش قدس‌آنلاین، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی که به تهران آمده دقایقی پیش برای دیدار و رایزنی با همتای ایرانی خود وارد ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه شد و مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان قرار گرفت.

گفته می شود وی در این سفر حامل پیام کتبی ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و دعوت رسمی او از سید ابراهیم رئیسی برای سفر به ریاض است.

سفر مهم وزیر خارجه سعودی ها برای از سرگیری و احیای روابط رسمی سیاسی پس از هشت سال وقفه و قطع رابطه یک رویداد تاریخی در روابط دو کشور است و کارشناسان این اتفاق را زمینه ساز گشایش و ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و امنیتی در سطح منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس ارزیابی کرده اند.

مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان در دی ماه ۱۳۹۴ و در پی حمله به سفارت و سرکنسولگری عربستان در ایران به صورت یک طرفه از سوی عربستان قطع شد. دو طرف بعد از پنج دور مذاکره در عراق و سه دور گفت‌وگو در مسقط در نهایت در ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ و بعد از هفت سال و سه ماه قطعی روابط توافق کردند که روابط دیپلماتیک را از سر بگیرند.

متعاقب این توافق فیصل بن فرحان و امیر عبداللهیان هم سه بار با هم دیدار کردند تا مقدمات بازگشایی سفارتخانه های دو کشور و ازسرگیری روابط را فراهم کنند. یک بار بصورت غیر رسمی در اردن و دو بار به صورت رسمی در پکن و کیپ تاون.

گفتنی است آخرین دیدار و سفر وزیر خارجه عربستان از ایران در سال ۱۳۸۵ و در دولت محمود احمدی نژاد انجام گرفته بود که دیپلمات فقید و سرشناس سعودی ها سعود الفیصل در تهران با مقام معظم رهبری هم علاوه بر همتای خود منوچهر متکی و رئیس جمهور وقت دیدار کرد.

قرار است وزرای خارجه دو کشور پس از دیدار و مذاکره خود که پشت درهای بسته انجام می شود مواضع و دیدگاه های خود را در یک نشست خبری مشترک در قالب بیانیه هایی اعلام کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.