معاون مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: طبیعتاً هر مقدار از تعداد واحدها کاسته شود، مردم حس راحتی بیشتری در خانه‌های خود دارند و یک طبقه سازی متناسب با فرهنگ مردم کشور ما است.

مشکل پروژه‌های ناتمام مسکن با یک طبقه سازی حل می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حمید رضا سهرابی معاون مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره طرح دولت برای ساخت خانه‌های یک طبقه و ویلایی گفت: هر طرحی یک سری معایب و یک سری مزایایی دارد. نمی‌شود برای تمام شهرها یک نسخه واحد می پیچد.

سهرابی خاطر نشان کرد: البته وزارت راه و شهرسازی هم طرح ساخت خانه‌های یک طبقه و حیاط دار را برای شهرهای بزرگ و کلان شهرها نپیچیده است. این طرح در شهرهایی که امکان پذیر باشد اجرایی خواهد شد، یعنی در شهرهایی که زمین موجود باشد و زیربنا وجود نداشته باشد.

معاون مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: ولی در خیلی از شهرها مثل استان‌های شمالی، کردستان، کرمانشاه، گلستان و … محدودیت زمین فروان است و امکان زیر ۳ الی ۴ طبقه ساختن وجود ندارد.

سهرابی با بیان اینکه یک طبقه سازی متناسب با فرهنگ مردم کشور ما است توضیح داد: چون شهرهای کوچک با اولویت شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در حیطه کاری ما است از نظر فرهنگی و اجتماعی ساخت منازل یک طبقه و حیاط دار به دیدگاه مردم نزدیک تر است.

معاون مسکن بنیاد مسکن ضمن تاکید بر اینکه در شهرهای بزرگ که با محدودیت زمین مواجه هستند اجرای طرح یک طبقه سازی امکان پذیر نیست اضافه کرد: در شهرهایی که با محدودیت زمین مواجه نیستیم می‌توانیم به راحتی این طرح را عملیاتی کنیم.

سهرابی درباره سایر مزیت‌های طرح یک طبقه سازی گفت: یکی از مزیت‌های یک طبقه سازی منازل مسکونی افزایش سرعت در به اتمام رسیدن پروژه است. از سوی دیگر هزینه مشاعات مثل پارکینگ، آسانسور، راهرو و … را ندارد. مزیت دیگر اینکه سطح زیر بنایی که در آپارتمان‌ها برای این مشاعات صرف می‌شود حدود ۳۰ تا ۳۵ متر است ولی با ساخت خانه‌های یک طبقه همان ۸۰ الی ۸۵ متر زیربنا برای ساخت خانه صرف می‌شود.

معاون مسکن بنیاد مسکن ادامه داد: از سوی دیگر دستگاه‌های خدمات رسان برای هزینه‌های زیر ساخت مثل جاده سازی و آب و برق و گاز را باید فراهم کنند.

سهرابی در پاسخ به این سوال که این طرح‌ها مثل پروژه مسکن ناتمام نخواهد ماند؟ ادامه داد: قطعاً این پروژه‌ها همانند مسکن مهر نخواهد بود و چون با هزینه اشخاص ساخته می‌شود قطعاً ناتمام نخواهد ماند.

معاون مسکن بنیاد مسکن توضیح داد: ولی نگرانی ما از این است که دستگاه‌های خدمات رسان نتوانند امکانات زیر ساختی مثل آب و برق و گاز را فراهم کنند. وگرنه این طرح می‌تواند سرعت ساخت مسکن را بالا ببرد.

وی درباره میزان کاهش یافتن اثرات سو اجتماعی و فرهنگی متراکم سازی مسکن گفت: طبیعتاً هر مقدار از تعداد واحدها کاسته شود، مردم حس راحتی بیشتری در خانه‌های خود دارند و اگر خانه‌های یک طبقه باشد دقیقاً منطبق با فرهنگ ماست.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.