فرمانده نیروی دریایی انگلیس درباره کمبود نیروی کار در سامانه دفاع هسته‌ای این کشور هشدار داد و این چالش را به فقدان اقناع افکار عمومی در مورد آنچه معنای قدرت اتمی بودن انگلیس و ستون اساسی امنیت کشور نامید، نسبت داد.

ابراز نگرانی انگلیس درباره کمبود نیرو در سامانه دفاع هسته‌ای

به گزارش قدس آنلاین، بن‌ کی در گفت‌وگو با نشریه The House گفت که مساله توان هسته‌ای و دفاع هسته‌ای برای افکار عمومی در انگلیس به درستی تبیین نشده است.

او خطاب به مخالفان تسلیحات هسته ای ادعا کرد که عملیات هسته‌ای در عمق دریا "فوق‌العاده ایمن" است.

گفتنی است که سامانه تسلیحات هسته‌ای انگلیس در حال حاضر متشکل از چهار فروند زیردریایی ونگارد است که موشک‌های راهبردی ترایدنت را حمل می‌کنند. این تجهیزات از اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی تاکنون در پایگاه دریایی فاسلین واقع در ساحل غربی اسکاتلند، مستقر هستند.

تارنمای شبکه خبری اسکای در گزارشی نوشت: این سامانه برای بازدارندگی دشمن از پرتاب تسلیحات هسته‌ای علیه انگلیس طراحی شده است. با این حال، حیات این سامانه به نیروی کاری نیاز دارد که مایلند ماه‌ها زیر آب، بدون توانایی تماس با خانواده و اینکه بدانند در کجای جهان مستقر هستند، سپری کنند.

فرمانده نیروی دریایی انگلیس در یک اعتراف غیرمعمول گفت که استخدام برای کار در سامانه زیردریایی این کشور دشوار است. کی عنوان کرد که او برای جذب نیروی کار و استعدادهای جدید در جنگ است و این مساله به گفته او، موضوعی نیست که بتوان آن را پنهان کرد.

این مقام نظامی انگلیس مشکل را به تغییر سبک زندگی مردم، طی یک صد سال گذشته نسبت داد و گفت که در گذشته، در هر خانواده انگلیسی یک مقام نظامی زندگی می‌کرد اما وضعیت اکنون فرق کرده است.

گفتنی است؛ انگلیس به عنوان یکی از کشورهای عضو شورای امنیت مدعی است که تهدیدات هسته‌ای از زمان پایان جنگ سرد افزایش یافته است. این در حالی است که برنامه هسته‌ای دولت لندن تحت عنوان ترایدنت (Trident) بعنوان برنامه ای بلندمدت هزینه ای بالغ بر ۲۰ میلیارد پوند به مردم این کشور تحمیل خواهد کرد.

دولت انگلیس در سند جامع سیاست خارجی و دفاعی خود موضوع دفاع و نوسازی بازدارندگی هسته‌ای را یکی از اولویت های دفاع ملی این کشور تعریف کرده است.

بنا به گزارش سالیانه موسسه صلح استکهلم، انگلستان با دارا بودن '۲۲۵ کلاهک هسته‌ای' که '۱۶۰ عدد' آن در مرحله عملیاتی قرار دارد، در مقام سوم کشورهای دارای بیشترین کلاهک هسته‌ای جهان است. روسیه و آمریکا در مقام اول و دوم این فهرست قرار دارند.

این درحالیست که انگلیس بر اساس سند جامع سیاست خارجی و دفاعی در تلاش است تا توانمندی هسته‌ای خود را به بهانه‌های مختلف، از جمله احتمال گسترش جنگ اوکراین ارتقا دهد.

چندی پیش وزیر دفاع انگلیس که برای تصاحب کرسی ریاست سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خیز برداشته است در اظهاراتی همسو با سیاست‌های جنگ‌طلبانه و ماجراجویانه لندن، در مورد خطر وقوع جنگ جهانی تا پایان دهه کنونی میلادی هشدار داد.

بن والاس با اشاره به آنچه خطر گسترش درگیری‌ها با روسیه، تهدید ناشی از چین و افراط‌گرایی در آفریقا نامید، افزود: تا پایان این دهه، جهان مکانی خطرناک تر و ناپایدارتر و دفاع برای حیات ضروری‌تر خواهد شد.

وزیر دفاع انگلیس در گفت‌ وگو با نشریه فایننشال تایمز، ادعا کرد: جهان شاهد پایان دوره غیرعادی [صلح] پس از جنگ سرد است.

وی مدعی شد: به نظرم یک درگیری در راه است؛ اینکه ماهیت آن گرم باشد یا سرد باید منتظر ماند، اما گمان می‌کنم یک درگیری با طیف وسیعی از دشمنان در سراسر جهان در راه است و همه ما باید برای آن آماده باشیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.