شبکه‌های متخلف کنکور با وعده دروغین فروش سؤالات آزمون سراسری، داوطلبان کنکور را نگران کرده‌اند؛ مسؤولان برگزاری آزمون با اعلام اقدامات مقابله با متخلفان خیال داوطلبان را راحت کردند.

همه پای کار خیال راحت داوطلبان کنکور؛ از وزیر تا مراقبان حوزه‌ها/ تمهیدات برای مقابله با تقلب در کنکور

به گزارش قدس آنلاین این روزها پای صحبت کنکوری‌ها که می‌نشینی از ۱۲ سال تلاش و تحصیل می‌گویند و از آزمونی که برایش برنامه‌ریزی کرده‌اند تا موفق از آن بیرون بیایند اما به گفته خودشان ممکن است با تخلف فرد یا افرادی تمام این زحمات به باد رود و فرد دیگری که حقش نیست کرسی دانشگاهی آن‌ها را تصاحب کند.

کافی است لحظاتی را کنار چند کنکوری بگذرانی؛ یکی می‌گوید: وقتی افرادی با پول‌های میلیونی پاسخ سوالات را می‌خرند و رتبه‌های عالی را از آن خود می‌کنند، این همه درس بخوانیم که چه فایده؟!

دیگری می‌گوید: مسؤولان قول دادند که امسال خبری از تقلب نباشد، قوانین سختی هم برای برخورد با متقلبان دارند، ما درسمان را می‌خوانیم تا ببینی چه می‌شود.

* تمهیدات مسؤولان برای مقابله با تقلب در کنکور

بله، مسؤولان برای حفاظت از زحمات داوطلبان واقعی کنکور و حفظ آرامش آن‌ها قول‌هایی داده‌اند و تمهیداتی اندیشیده‌اند.

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: از تیرماه گذشته برای جلوگیری از تقلب اقداماتی داشته ایم و به نقطه ای رسیدیم که امروز به عملکرد سازمان سنجش افتخار می‌کنیم زیرا بالای ۹۸ درصد داوطلبان ما به خوبی آزمون می‌دهند و درصد کمی که کمتر از دو دهم درصد هستند تقلب کردند که ما به طور جد با این پدیده شوم برخورد کردیم و برای مقابله با تخلف از شرکت های دانش بنیان کمک گرفتیم و نرم افزارهایی طراحی کردیم که به آرامش کنکور کمک می کند و از نظر سخت افزاری هم کارهایی را انجام دادیم.

همه پای کار خیال راحت داوطلبان کنکور؛ از وزیر تا مراقبان حوزه‌ها/ تمهیدات برای مقابله با تقلب در کنکور

پورعباس درباره اقداماتی که انجام شده است، گفت: کدهایی برای سوالات طراحی می شود که با چشم عادی قابل خواندن نیست و فقط در نرم افزارهای ما خوانده می شود، پلیس محترم و عزیزان ضابطین قضایی تلاش بسیاری انجام دادند. در نوبت دی ماه کنکور ۱۴۰۲ تنها یک عکس گرفته شد که داوطلب یک دقیقه بعد دستگیر شد؛ در هفته گذشته پلیس چند شبکه گسترده ای که تجهیزات زیادی برای تقلب در آزمون را وارد کشور کرده بودند را دستگیر کردند. بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ سامانه و گروه های مجازی که برای القاء تقلب ایجاد می کردند، دستگیر شدند؛ ۱۰۵۰ نفر از طریق بررسی های فنی در سال گذشته کشف شد، نخواهیم گذاشت کسی حتی یک صندلی دانشگاه را از مسیر خلاف در اختیار خود قرار دهد.

* نسل دوم دستگاه‌های آشکارساز تجهیزات تقلب در حوزه‌های کنکور

همچنین پورعباس با بیان اینکه چند شیوه تقلب داریم که یکی از آنها عکسبرداری از سوالات و ارسال آن به بیرون است، تا صبح روز آزمون که اطمینان کامل می‌دهیم با تمهیداتی که اندیشیده شده هیچ گونه سوالی از قرنطینه بیرون نمی آید، اما زمانی که سوال در اختیار داوطلب قرار می گیرد ممکن است افرادی که اجیر شده‌اند از آن عکس بگیرند، گفت: ببینید داوطلبان هندزفری‌های کوچکی را به حوزه می‌آورند ما به آن هندزفری سیگنال میفرستیم و صدا می‌دهد، در اینصورت فرد نمی‌تواند چنین صدایی را تحمل کند، این پدیده برای اولین بار اتفاق افتاده است.

به گفته وی، دستگاه‌ سیگنال یاب به تعداد تمام حوزه ها در اختیار مراقبین قرار گرفته و افراد متقلب بین یک تا ده سال از تحصیل محروم می شوند.

* دستگیری ۲۴۹ مورد شبکه و گروه مدعی تقلب

محمدحسین حاجیلو رئیس شورای حفاظت آزمون‌ سراسری نیز با بیان اینکه دستگاه های امنیتی و انتظامی با سازمان سنجش آموزش کشور همکاری گسترده ای دارند و تمامی ۱۹۵۵ حوزه اصلی و فرعی با ۱۲۴ هزار عامل حفاظتی و اجرایی که تعیین صلاحیت شده اند، آماده برگزاری نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ هستند، گفت: اقدامات سازمان سنجش در چارچوب قانون انجام می شود و برخورد با تعداد اندکی که توسط گروه های معاند به دام تقلب می افتند نیز بر اساس وظایف قانونی پیش بینی شده است.

همه پای کار خیال راحت داوطلبان کنکور؛ از وزیر تا مراقبان حوزه‌ها/ تمهیدات برای مقابله با تقلب در کنکور

وی افزود: این گروه ها و شبکه ها از ساده لوحی تعداد اندکی از داوطلبان سوء استفاده می کنند و ادعا می کنند که سوالات کنکور را در اختیار دارند اما داوطلبان و خانواده های آنها بدانند که تمام ادعاها مبنی بر خرید سوالات کنکور کذب است؛  به خانواده ها اعلام می کنیم که با توجه به ۴ پیامکی که برای ۹۱ میلیون تلفن همراه و داوطلبان کنکور درباره مقابله با تقلب در کنکور ارسال شده، هشدارهای لازم به داوطلبان داده شده است بنابراین مسؤولیت هرگونه مسأله‌ای با خودشان است، کسانی بوده اند که پس از آزمون آمده اند و اظهار ندامت کرده اند اما از دست هیچ کس کاری بر نمی آید. داوطلبانی که ابزار و تجهیزات تقلب خریداری کرده اند بدانند که تحت اشراف هستند و تا دیر نشده از گروه های مدعی تقلب خارج شوند و به خودشان کمک کنند و از این ابزار استفاده نکنند.

حاجیلو گفت: سال گذشته از میان یک میلیون نفر کنکور تعداد ۲ هزار نفر متقلب شناسایی شد که این میزان رقم کمی محسوب می شود اما همین رقم کم باید توجه کنند که تحت اشراف اطلاعاتی هستند. سازمان سنجش تمام قد حافظ حق و حقوق داوطلبان است.

وی با بیان اینکه تمام گروه های مدعی تقلب در کنکور رصد می شوند، عنوان کرد: این گروه ها به صورت غیرقانونی و با هدف سوء استفاده و پرکردن جیب خودشان تشکیل شده اند و داوطلبان بدانند که اگر از این گروه ها و شبکه ها دستگاهی خریداری کرده باشند تا ۱۰ سال از آزمون محروم می شوند. ۲۴۹ مورد شبکه و گروه مدعی تقلب در کنکور دستگیر و ۴۸۳ کانال تلگرامی فعال شناسایی شده اند و تمام این گروه ها تحت اشراف نهادهای نظارتی هستند.

به گفته حاجیلو، افرادی که لوازم و ابزار و تجهیزات تقلب در کنکور را خرید و فروش کنند تا ۵ سال حبس می گیرند. ضمن اینکه بعد از آزمون هم بررسی های فنی صورت می گیرد و در صورت احراز تقلب به جرم این افراد رسیدگی می شود.

* دستگیری ۸ نفر از کاسبان کنکور ۱۴۰۲

همچنین سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ نیز از دستگیری ۸ نفر از کسانی که اقدام به فروش سؤالات کنکور ۱۴۰۲ در فضای مجازی می‌کردند خبر داد و گفت: یکی از موضوعاتی که هر ساله با آن مواجه هستیم افراد سودجویی هستند که در فصل امتحانات نهایی و کنکور مدعی اند که به سؤالات کنکور دسترسی دارند و با مبالغ نجومی این سؤالات را به فروش می رسانند، طی رصد و پایش فضای مجازی و در اجرای طرح برخورد با کلاهبرداران اینترنتی در پوشش ادعای فروش سؤالات کنکور ۱۴۰۲ و امتحانات نهایی چندین کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی در این خصوص مشاهده و مورد پیگیری ویژه قرار گرفت.

همه پای کار خیال راحت داوطلبان کنکور؛ از وزیر تا مراقبان حوزه‌ها/ تمهیدات برای مقابله با تقلب در کنکور

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: طی تحقیقات سایبری کارشناسان پلیس فتا پایتخت مشخص شد تعداد ۱۰ کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی با بیش از ۲۰۰ هزار نفر دنبال کننده ادعای فروش سؤالات امتحانات نهایی و کنکور را داشته و این سؤالات را با قیمت‌های گزاف در این کانال‌ها به فروش می‌رسانند.

سرهنگ معظمی گودرزی بیان داشت: پس از بررسی‌های تخصصی و اقدامات فنی تعداد ۸ نفر ادمین اصلی این تیم مجرمانه شناسایی شده و پس از احراز هویت و تشریفات قضایی پلیس موفق شد در یک اقدام غافلگیرانه این شیادان کلاهبردار را در محل اختفای خود در مناطق مختلف تهران بزرگ دستگیر کرده و در چرخه پیگیری قضایی قرار دهد.

به گزارش فارس، نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۱۴ و ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود و قطعا قول و عملکرد مسؤولان درباره حفظ امنیت آزمون می‌تواند خیال داوطلبان را از این نظر راحت و استرس آنان را کمتر کند.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.