عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: شانگهای بازار بسیار خوبی برای حوزه انرژی ایران است به شرطی که بتوانیم مصرف بهینه انرژی را مدیریت کنیم.

شانگهای چه فرصت‌هایی را در حوزه انرژی برای ایران ایجاد می‌کند؟

به گزارش قدس آنلاین، جمهوری اسلامی ایران در جریان بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در «دهلی‌نو» به شکل رسمی به عنوان نهمین عضو اصلی این سازمان مهم منطقه‌ای پذیرفته و معرفی شد. عضویت در سازمانی که با بهره‌مندی از سه میلیارد جمعیت، تولید بیش از ۲۰ درصد ناخالص داخلی در عرصه جهانی، عضویت چهار قدرت هسته‌ای و دو عضو دائم شورای امنیت، تجربه‌ای منحصر به فرد برای کشورمان فراهم خواهد کرد.

به گفته کارشناسان حوزه انرژی با همکاری ایران در بخش انرژی سازمان همکاری شانگهای فرصت‌های چون سرمایه‌گذاری‌های مشترک در اکتشاف، تولید،  زیرساختی، انرژی‌های تجدیدپذیر و... ایجاد می‌شود. همچنین ایجاد خطوط انتقال جدید نفت و گاز ایران به هند و چین از مسیر آسیای میانه و احیای خط لوله صلح در قالب باشگاه انرژی SCO قابل تعریف است.

 

با عرضه مازاد انرژی در بین اعضای شانگهای می‌توانیم منافع کشورمان را تامین کنیم

مالک شریعتی‌ نیاسر، عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،  با اشاره به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: این دستاوردها و تحرکات دیپلماتیک در حالی رقم خورده است که هیچ تغییری در شرایط مذاکرات برجامی نداشتم و اتفاق جدیدی نیز در حوزه اف‌ای‌تی‌اف رخ نداده است .

مالک شریعتی‌ نیاسر در ادامه گفت: عل رقم اینکه بارها در دولت گذشته گفته می‌شد تا مسایلی مثل تحریم و اف‌ای‌تی‌اف حل نشود گشایشی در روابط دیپلماتیک ایران و دیگر کشورهای دنیا رخ نخواهد داد. اما می‌بینید خلاف گفته دولت گذشته در دولت سیزدهم به صورت عملی اثبات شد.حتی گفته می‌شد که عضویت در شانگهای منوط به حل این مسایل است.

وی افزود: دولت نشان داد که اگر تحرک قوی در حوزه سیاست خارجی اتفاق بیفتد منافع فراوانی را برای کشور  به وجود می آورد. زمانی که دیپلماسی فعالی دولت داشته باشد می‌تواند برای حل و فصل موضوعات دیگری نیز از آن استفاده کند.

شریعتی تاکید کرد:خوشبختانه به خصوص در یک سال اخیر در دولت سیزدهم اتفاقات مهمی در حوزه دیپلماتیک روی داده است. ارتباطات همسایگی،منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار تقویت شده است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: پیگیری برای عضویت در بریکس هم در دولت در حال دنبال شدن است. بریکس یک قدرت اقتصادی نو ظهور در برابر بلوک غرب است. بنابراین ما شاهد تحقق شعار دیپلماسی متوازن در دولت سیزدهم هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: همچنان که  ارتباطات‌مان را با سایر کشورها حفظ می‌کنیم باید آن را توسعه دهیم. روابط باید متقابل و تعاملی باشد تا منافع کشور تامین شود. به نظر می‌آید برد-برد واقعی هم اکنون دنبال می‌شود و در گذشته فقط شعار آن داده شد.

شریعتی به یکی از دستاوردهای مهمی که این سازمان برای ایران دارد اشاره کرد و گفت: توسعه سبد ارتباطات دیپلماتیک به منافع اقتصادی کمک می‌کند تا منافع کشور گره نخورد به اخم چند کشور غربی و اگر نیاز باشد منافع کشورمان را از طریق دیگری دنبال کنیم.

وی ادامه داد: روابط‌مان را باید با سایر کشورها تقویت کنیم مثلاً با اندونزی باید چند برابر شود  همچنین در آمریکای لاتین که بخشی از آن محقق شده و باید ادامه پیدا کند.

شریعتی تاکید کرد: شانگهای در حوزه‌های امنیتی ،اقتصادی و سیاسی می‌تواند دستاورها و راه‌های بسیار خوبی را پیش پای ایران قرار دهد.البته این پایان کار نیست تازه آغاز  یک روندی است که می‌تواند افق های بلندی را برایمان باز کند و دستاوردی مهم را در حوزه اقتصادی و غیره ...رقم بزند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: کشورهای عضو شانگهای جمعیت زیادی دارند و بازار بسیار خوبی برای حوزه انرژی ایران است به شرطی که بتوانیم مصرف بهینه انرژی و مدیریت مصرف را هر چه سریع‌تر سامان بدهیم. با عرضه مازاد انرژی در بین اعضای شانگهای و سایر کشورهایی که متقاضی انرژی هستند می‌توانیم منافع کشورمان را تامین کنیم.

روح الله مدبر کارشناس مسائل سیاسی حوزه بین الملل نیز پیش از این با اشاره به اینکه باشگاه انرژی شانگهای فرصت مناسبی برای ایران فراهم می‌کند، گفت: با توجه به اینکه ایران و روسیه جز قطب‌های اصلی انرژی شانگهای هستند باعث می‌شود که بخش عمده‌ای از نیازهای ایران از حوزه شانگهای تامین شود و بر مبنای توافقاتی که بین اعضا صورت می‌گیرد نیازهای کشورهای عضو در اولویت است این عضویت اصلی از نظر پویایی اقتصادی نیز برای ایران بسیار حائز اهمیت است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.