کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی و تاریخ ایران گفت: سودجویان اموال تاریخی با مواد منفجره و حفاری خسارت‌های جبران ناپذیری را به گور دخمه ساسانی شهرستان زرقان وارد کرده اند.

انفجار در گور دخمه ساسانی شهرستان زرقان فارس

به گزارش قدس آنلاین، سیاوش آریا  بیان کرد: سودجویان اموال تاریخی با خیال پوچ دستیابی به گنج و با استفاده از مواد منفجره و حفاری لطمه‌های جبران ناپذیری را به بدنه گور دخمه ساسانی شهرستان زرقان وارد کرده اند.

وی اضافه کرد: نبود نظارت کافی و عدم توجه برخی از مسئولان موجب شده تا این افراد با زیر پا گذاشتن قانون نسبت به حفاری در مناطق تاریخی اقدام کرده و به علت عدم آگاهی از قدمت تاریخی برخی از بناها خسارت‌های جبران ناپذیری به این مناطق وارد کرده اند.

آریا تاکید کرد: تنها گور دخمه ثبت ملی شده شهرستان زرقان پارس در یکی از کوه‌های این شهرستان روزگار غم‌باری را سپری می‌کند و در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی جای گرفته است.

او در خصوص میزان خسارت‌های وارده به این گور دخمه نیز تصریح کرد: سودجویان به فاصله ۵۰ تا ۶۰ سانتی متری گور دخمه ساسانی و عرصه اثر با مواد منفجره درون صخره کوه را منفجر کرده و سوراخ بزرگی را برجای گذاشته‌اند.

آریا اضافه کرد: بر پایه ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی فرهنگی ممنوع بوده و متخلف به زندان از ۶ ماه تا ۳ سال و ضبط اشیای مکشوفه به سود وزارت میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به سود دولت محکوم می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.