"جان ساپکو" بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان از فساد در افغانستان به عنوان "بزرگترین چالش" ماموریت امریکا یاد کرد و گفت که «ما نه تنها پول زیادی از دست دادیم، بلکه به فساد در آن کشور نیز کمک کردیم.»

بازرس ویژه آمریکا: واشنگتن خودش به فساد در افغانستان دامن زد

به گزارش قدس آنلاین، او روز دوشنبه در نطقی در موسسه خدمات سلطنتی انگلیس ضمن انتقاد از نظارت ضعیف دولت آمریکا بر کمک های خارجی، با اشاره به انتقال پول "هنگفت" از آمریکا به افغانستان گفت: ما فساد را از طریق ریختن پول بیش از حد با سرعت بیش از حد در یک کشور بیش از حد کوچک، بدتر کرده‌ایم و نکته مهم این است که نظارت چندانی هم در کار نبوده است.

این اظهارات ساپکو بعد از آن مطرح شد که بانک جهانی در یک ارزیابی از نحوه مدیریت صندوق بازسازی افغانستان (سیگار -ARTF) انتقاد کرد، به همین دلیل وی گفت که حامیان مالی خارجی افغانستان بیش از آنکه بتوانند این بودجه هنگفت را صرف بازسازی آن کنند، با این ریخت و پاش مالی باعث بدتر شدن فساد و دامن زدن به درگیری در افغانستان شدند. "

ساپکو همچنین در گفت گو با این خبرگزاری با نقد رویکرد "غیر واقع بینانه" امریکا در افغانستان گفت که افغانستان یک کشور بسیار فقیر است که به یکباره پول هنگفتی به آن سرازیر شد و نظارت اندکی بر آن وجود داشت.

وی همچنین از "عدم هماهنگی بین نهادهای بین المللی در افغانستان" به عنوان یک مسئله دیگر یاد کرد و بی اطلاعی دولت ها و سازمان‌های بین المللی از فعالیت‌های یکدیگر در افغانستان را "مشکل جدی" خواند و گفت: "ما و متحدان ما نمی‌دانستیم که در افغانستان چه می‌کنند و پیمان کاران آنها کیستند. "

سیگار به تازگی در گزارشی اعلام کرد که تاکنون نظارت چندانی بر نحوه مصرف و مکان مصرف کمک ۱۰ میلیارد دلاری که ۳۴ کشور و نهاد بین المللی از سال ۲۰۰۲ به افغانستان کرده بودند وجود نداشته است، بعد از آن بود که بانک جهانی نیز بر ناتوانی خود در ارزیابی دقیق تاثیر این پول‌ها صحه گذاشت.

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفت: سوءمدیریت پول‌های صندوق بازسازی افغانستان نشان دهنده مشکلات کلی مربوط به کمک‌های چندین میلیارد دلاری خارجی برای بازسازی افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون است.

ساپکو با اعلام اینکه این گزارش یک هشدار برای جامعه بین‌المللی است، افزود: ما از همان ابتدا فساد را نادیده گرفتیم و اعتنایی به مقام‌های فاسدی که به آنها پول می‌دادیم و همینطور روسای خرده‌پایی که بعدا به شدت ثروتمند شدند، نداشته‌ایم.

وی تاکید کرد: چنین فسادی به طولانی‌تر شدن جنگ در افغانستان که در سال هفدهم آن است کمک می‌کند چراکه باعث تضعیف حمایت از دولت افغانستان و تضعیف روحیه نیروهای نظامی این کشور که جنگیده و جانشان را از دست می‌دهند، می‌شود.

سیگار همچنین به تازگی در گزارش سه ماهه خود اعلام کرد که تعداد نیروهای امنیتی افغانستان کاهش چشمگیری داشته در حالی که کنترل شبه‌نظامیان طالبان و دیگر شبه‌نظامیان بر این کشور افزایش یافته است.

ساپک در پایان گفت که آمریکا همان زمان نیز یک جدول زمانی "غیر واقعی" برای موفقیت در افغانستان ارائه کرده بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.