نشریه وال‌استریت ژورنال به‌تازگی اعلام کرد آمریکا پس از پنج سال رسماً به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) برگشت.

چرا آمریکا پس از پنج سال به یونسکو برگشت؟ / حفاظت از اسرائیل و هراس از چین

به گزارش قدس آنلاین، آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از رأی اعضای یونسکو به عضویت فلسطین در سال ۲۰۱۱، کمک مالی به یونسکو را متوقف کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ این کشور را از سازمان یونسکو خارج و دلیل اقدام خود را تعصب ضدرژیم صهیونیستی این نهاد عنوان کرد. به نوشته نشریه وال‌استریت ژورنال، برگشت ایالات متحده به یونسکو عمدتاً به دلیل این نگرانی است که چین از زمان خروج آمریکا از این سازمان، خلأ حضور واشنگتن به‌ویژه در تعیین استانداردهایی برای هوش مصنوعی و آموزش فناوری در سراسر جهان را پر کرده است.

این در حالی است که دولت بایدن اوایل ماه گذشته میلادی تمایل خود برای برگشت به یونسکو را اعلام کرده بود و در بودجه ۲۰۲۴ این کشور، ۱۵۰میلیون دلار برای اختصاص به طرح پرداخت حقوق و معوقات یونسکو درخواست کرده بود. آمریکا ۲۲درصد از بودجه کلی این آژانس را تأمین می‌کرد.

جایگاه یونسکو در ارتقای پرستیژ کشورها
سید داوود آقایی،  استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران در گفت‌وگو با قدس گفت: به‌دلیل جایگاه و اعتبار یونسکو، دولت‌ها همواره تلاش می‌کنند با حضور و عضویت در این سازمان، دیدگاه‌های خود را در معرض نمایش قرار دهند و اعتباری در راستای حفظ منافع ملی کشورشان کسب کنند.

چرا آمریکا از یونسکو خارج شد؟
آقایی در پاسخ به چرایی خروج آمریکا از یونسکو در دوران ترامپ گفت: پذیرش فلسطین به عنوان عضو جدید سازمان یونسکو در سال ۲۰۱۱ سبب شد ایالات متحده کمک‌های خود را به این سازمان متوقف کند و در ادامه، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت این کشور که در آن بازه زمانی کشورش را از بسیاری سازمان‌های بین‌المللی دیگر به بهانه‌های مختلف خارج می‌کرد با عنوان کردن تعصب ضدرژیم صهیونیستی این نهاد، کشورش را از یونسکو خارج کرد. 

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران با اشاره به سابقه‌دار بودن خروج  آمریکا از یونسکو اظهار کرد: «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سال۱۹۸۳ این کشور را به دلیل عملکرد مستقل مدیر وقت یونسکو از این سازمان خارج کرد، با این حال بعدها و در سال ۲۰۰۲ «جورج بوش» رئیس‌جمهور وقت ایالت متحده دوباره این کشور را به این سازمان ملحق کرد.

بازگشت به یونسکو؛ حفاظت از اسرائیل و هراس از چین
به گفته آقایی، در دولت جدید، بایدن تصمیم گرفت آمریکا با این فرض که خروجش در دوره ترامپ اشتباه بوده و حضور این کشور در سازمان‌های بین‌المللی ازجمله یونسکو می‌تواند بسیاری از طرح‌ها را علیه واشنگتن و متحدانش ازجمله رژیم صهیونیستی خنثی کند بار دیگر به این سازمان برگردد. 

وی افزود: دلیل مهم دیگری که آمریکایی‌ها برای بازگشت به یونسکو داشتند این بود که در نبود ایالات متحده، چینی‌ها در این سال‌ها  تلاش کردند جای خالی این کشور را پر و فرهنگ آسیایی را جایگزین فرهنگ غربی کنند. تقابل واشنگتن و پکن در عرصه سیاسی، نظامی و اقتصادی به سایر حوزه‌ها ازجمله حوزه فرهنگی، علمی و آموزشی نیز سرایت پیدا کرده است.

  استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تصریح کرد: ترس آمریکا از این است که نکند چین بتواند وارد حوزه‌هایی شود که ایالات متحده آن را حوزه نفوذ خودش می‌داند. در یونسکو نیز با توجه به عامل تأثیرگذاری به نام هوش مصنوعی که مهم‌ترین موضوع محافل بین‌المللی است آمریکایی‌ها نگران این مسئله هستند که چین با استفاده از خلأ حضور واشنگتن در تصمیم‌سازی‌ها و تعیین استانداردهایی که توسط این سازمان زیرمجموعه سازمان ملل در زمینه فناوری و هوش مصنوعی صورت می‌گیرد، گوی سبقت را از آن‌ها برباید و به این ترتیب منافع غرب و آمریکا را با مخاطره جدی مواجه کند.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.