رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد میگوید: از ابتدای سال تا سوم مرداد سال جاری سهم شهروندان مشهدی از هوای پاک در مجموع پنج روز بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۱۸ روز گزارش شده است.

کاهش ۷۲ درصدی روزهای هوای پاک در مشهد

به گزارش قدس خراسان، تنفس در هوای سالم اگرچه حق هر انسانی است اما زندگی شهرنشینی و به دنبال آن افزایش روزافزون تردد خودروها به ویژه در کلانشهرها هر روز ما را بیشتر از این حق مسلم دور کرده و البته در سال‌های اخیر خشکسالی و افزایش دما هم مزید بر علت شده و هر از گاهی گرد و غبار را از بیابان‌های داخلی و خارجی میهمان ناخوانده مشهد می‌کند مانند سه‌شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ که غلظت آلاینده‌های جوی و هجوم گرد و غبار همه شهر را غافلگیر کرد.

ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد مهم‌ترین کلان‌مسئله مشهد در حوزه حمل و نقل را آلودگی هوا می‌داند و می‌گوید: بیش از ۷۰درصد آلودگی هوای مشهد از حوزه حمل ‌و نقل و ترافیک نشأت می‌گیرد و۱۰درصد 

مرگ و میرهای شهر مشهد به علت بیماری‌های تنفسی اتفاق می‌افتد.

به سراغ رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد می‌رویم تا ببینیم وضعیت کیفی هوای مشهد بر اساس داده‌های ایستگاه‌های پایش آلودگی در سطح شهر چگونه است و نسبت به سال گذشته چه تفاوتی داشته است. 

محمد پذیرا اظهار می‌کند: از ابتدای سال تا سوم مرداد سال جاری سهم شهروندان مشهدی از هوای پاک در مجموع پنج روز بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۱۸ روز گزارش شده است، همچنین در این مدت تعداد روزهایی که کیفیت هوای مشهد قابل قبول گزارش شده ۹۲ روز است که این عدد در مدت مشابه سال قبل ۸۲ روز بوده است.

بر اساس گفته رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد از ابتدای امسال تا روز سوم مرداد سال جاری تعداد روزهایی که کیفیت هوای کلانشهر مشهد برای گروه‌های حساس ناسالم گزارش شده با هفت روز افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به  ۲۹ روز رسیده و البته تعداد روزهایی که کیفیت هوای شهر برای تمامی گروه‌ها ناسالم گزارش شده در سال ۱۴۰۱، پنج مورد بوده و امسال تنها یک روز ثبت شده است!

سرویس کارخانه‌ها بیشترین آلودگی را ایجاد می‌کنند

وی ادامه می‌دهد: اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده که بیشتر سرویس کارخانه‌ها هستند بیشترین آلودگی را ایجاد می‌کنند، به طوری که در مجموع ۴هزار و ۲۲۳ دستگاه اتوبوس برای سرویس در مشهد تردد دارند که از این میزان ۳۷/۲ درصد فرسوده است که ۰/۳درصد از کل آلاینده‌های گازی و ۹/۴ درصد از ذرات معلق موجود در هوای شهر را به خود اختصاص داده‌اند.

 پذیرا در ادامه با بیان اینکه سن فرسودگی در اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های دیزلی ۱۰، پایه گازسوز ۱۲ و برقی ۲۰ سال است، اظهار می‌کند: همچنین از هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس سازمان اتوبوسرانی ۵/۸درصد فرسوده هستند که سهمشان از آلاینده‌های گازی و ذرات معلق هوای شهر به ترتیب ۰/۳ و ۵ درصد است.

وی با بیان اینکه ۶ هزار و ۹۱ دستگاه مینی‌بوس در شهر مشهد تردد دارد، متذکر می‌شود: از این میزان ۸۴/۱ درصد فرسوده هستند و ۰/۳درصد از آلاینده‌های جوی و ۷/۴ درصد از ذرات معلقی که هر روز به ریه‌های این شهر تزریق می‌شود متعلق به آن‌هاست.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.