سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه از ناوگان این کشور در قطب شمال دیدن کرد و تعدادی ناو جنگی مسکو هم در اقیانوس منجمد شمالی دست به عملیات نظامی زدند.

شمالگان مقصد بعدی تقابل غرب و روسیه؛ «سرگئی شویگو» به قطب شمال رفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، در شرایطی که تحرکات نظامی ضد روسی آمریکا و متحدانش در قطب شمال ادامه دارد، بازدید میدانی وزیر دفاع روسیه از ناوگان این کشور در قطب شمال خبرساز شده است.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه (امروز) با انتشار یک بیانیه خبر داد که سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور از ناوگان روسیه در قطب شمال دیدن کرد. این وزارتخانه بدون اشاره به زمان دقیق بازدید میدانی شویگو از ناوگان قطب شمال اعلام کرد که یک دسته از کشتی‌های جنگی روسیه شامل ناوشکن «کولاکوف» به قطب شمال رفتند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتیک، ناوگان قطب شمال روسیه اعلام کرد که از روز جمعه (دیروز) آموزش نظامی با هدف انجام اقداماتی برای حفاظت از حاکمیت روسیه در آب‌های مسیر دریای شمال آغاز شده است.

به روایت وزارت دفاع روسیه، شویگو از زیرساخت نظامی ناوگان روسیه در قطب شمال و همچنین «آمادگی آن برای اقدامات به منظور حفاظت و دفاع از تاسیسات حیاتی خود» بازدید کرد.

وزارت دفاع روسیه افزود، به عنوان بخشی از آموزش رزمی، جنگنده‌های رهگیر «میگ ۳۱» دفاع هوایی، شناسایی هوایی و پوشش نیروها و عملیات نیروها در منطقه قطب شمال را انجام دادند.

اقدامات خبرساز وزیر دفاع روسیه در بازدید میدانی از تاسیسات نظامی این کشور در قطب شمال در واکنش به تشدید تحرکات نظامی آمریکا و متحدان غربی آن در شمالگان صورت گرفته است.

روسیه، آمریکا، کانادا، فنلاند، نروژ، ایسلند، سوئد و دانمارک، هشت کشور مجاور قطب شمال هستند. اوایل خرداد ماه بود که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن قصد دارد در سال جاری میلادی دفتری دیپلماتیک را در حوزه قطب شمال در شهر ترومسو در شمال نروژ افتتاح کند.

بلینکن بعد از نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در شهر اسلو پایتخت نروژ به خبرنگاران گفت: «امروز من به منظور تعمیق تعامل آمریکا در ناحیه شمالگان اعلام می‌کنم، واشنگتن یک دفتر دیپلماتیک را در شهر ترومسو افتتاح می‌کند».

به دنبال جنگ اوکراین، همکاری بین کشورهای غربی مجاور قطب شمال با مسکو در «شورای قطب شمال» متوقف شده است؛ این شورا در سال ۱۹۹۶ با هدف بحث در مورد مسائل مرتبط با منطقه قطب شمال تاسیس شده است.

همزمان با تشدید تنش‌ها بین غرب و روسیه بر سر اوکراین، تحرکات نظامی آمریکا و برخی کشورهای عضو ناتو در قطب شمال و آب‌های شمالگان تشدید شده است. آذرماه سال گذشته بود که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت که ناتو حضور خود را در دریاهای بالتیک و شمال دو برابر کرده است.

پنجم فروردین ماه ۱۴۰۲ (سال جاری) فرماندهان نیروی هوایی سوئد، دانمارک، نروژ و فنلاند به عنوان چهار کشور مجاور قطب شمال به طرح پدافند هوایی مشترک شمال اروپا برای مقابله با روسیه متعهد شدند.

اقدامات و تحرکات آمریکا، ناتو و کشورهای مجاور قطب شمال، پاسخ روسیه را به دنبال داشته و این کشور با اقداماتی از قبیل پرواز بمب افکن‌های راهبردی در آب‌های شمالگان و دریاهای مجاور قطب شمال، به غربی‌ها واکنش نشان داده است.

روسیه طولانی‌ترین خط ساحلی قطب شمال را دارد و سال‌ها زمان صرف بازسازی پایگاه‌های نظامی و استقرار نیروهای بیشتری در منطقه کرده است. روسیه همچنین کشتی‌هایی با قابلیت حمل سلاح اتمی در آنجا نگهداری می‌کند. 

ناحیه قطب شمال با تداوم روند آب‌ شدن یخ‌های این ناحیه و گشایش مسیرهای دریانوردی جدید در آن، اهمیت استراتژیک هر چه بیشتری پیدا کرده و کشورهای دیگر را برای بهره برداری از منابع طبیعی دست نخورده خود، جذب می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.