سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت، گارچه موضوع تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مسدود شده ایران با موضوع مذاکرات برجامی ارتباط مستقیمی ندارد اما موضوعات می‌توانند بر هم تأثیر داشته باشند و پیشرفت یک روند درتنش زدایی و باز کردن مسیرهای دیگر کمک کننده باشد.

تبادل زندانیان و آزادسازی اموال ایران می‌تواند بر مذاکرات برجامی و کاهش تنش‌ها اثر بگذارد

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره تاثیر توافق اخیر میان ایران و آمریکا در خصوص تبادل شماری از زندانیان و آزادسازی اموال بلوکه شده کشور در کره جنوبی بر روند مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم ها و ایجاد تحرکی جدید در این مسیر که در ماه های گذشته دچار رکود و سکون بود با تاکید بر اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها و روند دیپلماتیک در مورد برجام  مسیر خاص خودش را دارد، گفت:این مسیر  مسیر بسته نیست.

ناصر کنعانی افزود: اگرچه روند تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مالی مسدود شده ما با موضوع مذاکرات برجامی ارتباط مستقیمی ندارد اما موضوعات می‌توانند بر هم تأثیر و تأثر داشته باشند و پیشرفت یک روند می‌تواند در تنش زدایی و باز کردن مسیرهای دیگر کمک کننده باشد. ایران به مسیر دیپلماتیک در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند است و آنرا  ادامه خواهد داد.

ایران دسترسی کامل و بدون محدودیت با منابع آزادشده دارد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس انلاین درباره کیفیت دسترسی ایران به پول‌های آزاد و منتقل شده به قطر و تلاش برخی جریانهای رسانه‌ای برای مقایسه آن با برنامه نفت در برابر غذا با تاکید بر اینکه چنین قیاس‌هایی غیر واقعی، نادرست و با اغراض خاصی مطرح می‌شود، اظهار داشت: همانطور که در بیانیه وزارت امور خارجه تصریح شده ایران بر اساس تفاهمی که صورت گرفت و تضمین‌های اخذ شده از دولت آمریکا امکان دسترسی کامل به منابع خودش را برای هزینه‌ها و استفاده‌های مد نظر خواهد داشت و می‌تواند کلیه کالاها و مایحتاج غیر تحریمی را از محل این منابع و به هر میزان که نیاز باشد خریداری کند.

وی افزود: باقیمانده این پول‌ها نیز به عنوان سپرده ایران باقی خواهد ماند تا در زمان مقتضی استفاده شود، ضمن اینکه به آن هم سود تعلق خواهد گرفت.

وی در خصوص زندانیانی که در این توافق مبادله می‌شوند اما توضیح و اطلاعاتی ارائه نداد و گفت: کپیگیری حقوق ایرانیان در سراسر جهان به ویژه ایرانیانی که با اتهامات و بهانه‌های واهی به صورت غیرقانونی تحت بازداشت و پیگرد قضایی رژیم آمریکا قرار داشتند به عنوان وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی با جدیت پیگیری کردیم. اتفاقی که طی روزهای گذشته رخ داد نتیجه همین پیگیری و مداومت و جدیت در استیفای حقوق ملت و کشور بود. مایل به ورود به جزئیات نیستم. جزئیات مرتبط با دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط ایرانی است.

وی با تاکید بر اینکه ورود به جزئیات در این مرحله کمک کننده نیست، اضافه کرد:  تعدادی از اتباع ایرانی به بهانه‌های واهی در آمریکا زندانی شده بودند دستگاه دیپلماسی و دولت به عنوان وظیفه ذاتی خود در قبال حقوق ملت باید این موضوعات را پیگیری می‌کرد.

تبادل زندانیان پس از انجام روند قضایی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمات تصریح کرد: روند قضایی درباره زندانیان مورد درخواست طرف مقابل به صورت کامل انجام شده و تبادل در چارچوب تفاهم و با انجام روند قضایی صورت خواهد گرفت. این روند بخشی از نتایج حاصله از توسل جدی ایران به ظرفیت‌های دیپلماتیک برای استیفای حقوق ملت ایران است و این روند را با جدیت ادامه می‌دهد و گام‌های تکمیلی را در این مسیر برخواهد داشت.

تروریستها به دنبال انتقام ضرباتی سختی هستند که از ایران خوردند

کنعانی در این نشست همچنین با محکوم کردن شدید حادثه تروریستی روز گذشته شاهچراغ و شوم و خبیصانه خواندن آن گفت: تروریست‌های جنایتکار درصددند انتقام ضربات سنگینی که جمهوری اسلامی ایران و نیروهای شجاع و ایثارگر ایران به شجره خبیثه و پلید تروریسم در سال‌های گذشته وارد کردند، را از مردان و زنان و شهروندان ایران اسلامی بگیرند.

ملیت عامل حادثه شاهچراغ

وی درباره ملیت عامل حادثه تروریستی شاهچراغ هم گفت:  هیچ خبر تأیید شده‌ای از ملیت و تابعیت عامل تروریستی حادثه تلخ شاهچراغ دریافت نکرده‌ام.البته مطالبی در این زمینه شنیدم که در جایگاهی نیستم که در این خصوص اظهارنظر کنم. مقامات امنیتی در این خصوص اطلاع رسانی می‌کنند.

وی درباره احتمالات و نشانه های حضور آمریکا یا کشورهای دیگر پشت پرده این حادثه نیز تصریح کرد: داعش به عنوان موجودیت تروریستی و موجودیتی که سابقه سیاهی از جنایت علیه امنیت و ملت‌های منطقه دارد در جغرافیای ایران در فواصل زمانی سال‌های گذشته مرتکب جنایاتی شده است و این هم در استمرار جنایات گذشته این جریان پلید است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: به نظر می‌رسد دست‌ها طرف‌ها و کشورهایی برای استفاده ابزاری از داعش حمایت پنهان از این جریان شوم را همچنان در برنامه کار دارند. شاهد فعالیت‌های شوم و تروریستی این جریان سیاه بر کشورهای مختلف در عراق، سوریه و ایران و برخی کشورهای منطقه هستیم. این تهدید مشترک است و نیازمند تلاش مشترک برای مبارزه علیه ریشه کنی این جریان شوم و تروریستی است.

نقش شهید سلیمانی در امنیت منطقه  امروز روشن‌تر از هر زمانی آشکار شده

وی در خصوص نقش سردار سلیمانی در مهار ترویسم و روشنتر شدن این نقش در شرایط جاری با تاکید بر اینکه  وقوع حادثه تلخ و شوم و جنایت شب گذشته در حرم شاهچراغ یک بار دیگر همگان و ملت ایران را به نقش موثر و بی نظیر سردار شهید در مبارزه با تروریسم بیش از پیش واقف کرد و اذهان را متوجه این سردار شهید کرد،اظهار داشت: اگر مبارزات خستگی ناپذیر قهرمان بزرگ نبود معلوم نبود داعش و جریان‌های تکفیری و ابزار قدرت‌های بزرگ در منطقه چه به روز ملت‌های منطقه می‌آوردند.

وی افزود: داعش به عنوان اصلی ‌ترین گروه‌های بر هم زننده امنیت و ثبات در غرب آسیا و مناطق مختلف جهان که انواع و اقسام جنایات را به شکل فجیعی در حوزه‌های عملیاتی خود مرتکب شد اگر حمایت برخی رژیم‌ها و دولت‌های شناخته شده نبود طبیعتا این میزان در منطقه گسترش نمی‌یافت. برخی بازیگران و قدرت‌ها از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزار برای حضور در منطقه و مهندس سیاسی و امنیت در منطقه استفاده و این گروه‌های شوم را به جان ملت‌های منطقه انداختند.

وی ادامه داد: نقشی که شهید سلیمانی در فرماندهی مبارزه موثر و تعیین کننده در مبارزه با این گروه‌ها ایفا کرد تعیین کننده بود و همه کارشناسان نظامی و امنیتی به نقش آن شهید بزرگوار واقف بودند و اقدام ناجوانمردانه رژیم آمریکا با دستور مستقیم رئیس جمهور آن کشور در ترور شهید سلیمانی به دلیل شناخت از نقش شهید سلیمانی بود. دولت آمریکا به سرکردگی ترامپ انتقام خود و ابزارهای خود و داعش از شهید سلیمانی در ترور ناجوانمردانه آن شهید در فرودگاه بغداد گرفتند.

کنعانی بیان کرد: امروز روز مقاومت اسلامی در لبنان است. شهید قاسم سلیمانی هم نقش تعیین کننده و بی نظیر در مبارزه علیه تروریسم و گروه‌های تکفیری به ویژه داعش داشت و هم نقش برجسته در تقویت مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه و لبنان داشت و اقدام ناجوانمردانه دولت آمریکا در ترور شهید سلیمانی اقدام مستقیم در انتقام گیری از فردی بود که نقش محوری در مقابله با تروریسم و تهدید رژیم صهیونیستی داشت که  یاد و خاطره شهید سلیمانی و همراهان شهید او را گرامی می‌داریم.

مطالبات ما در مورد حق آبه پابرجاست

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعزام هیأتی از ایران به افغانستان بیان کرد: در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان و با توجه به پیگیری‌های مکرری که دولت ایران و دستگاه دیپلماسی برای استیفای حق‌آبه ایران داشت و از طرف مقابل اظهارات طرف افغانستانی مبنی بر اینکه کمبود بارندگی باعث عدم امکان تحویل آب شده و در صورت رهاسازی آب به دلیل بعد مسافت این آب احتمالا به مرزهای ایران نخواهد رسید. طرف ایرانی درخواست بازدید از سد و تأسیسات سد و مرکز رصد و ایستگاه آب سنجی را داشت.

وی افزود: در این مرحله درخواست بازدید طرف ایرانی از ایستگاه آب سنجی موسوم به دهراود مورد موافقت دولت سرپرستی افغانستان قرار گرفت و هیأتی فنی متشکل از کارشناسان فنی وزارت نیرو و تعدادی از معتمدان و مسؤولان از استان سیستان و بلوچستان با هماهنگی مقامات افغانستان به این کشور سفر کردند و هیأت راهی استان نیمروز شدند و هم با وضعیت منطقه آشنا شوند و هم به اتفاق مسؤؤلان افغانستان و متخصصان افغانستان از ایستگاه آب سنجی بازدید کنند که این اتفاق رخ داد و هیأت سفر و بازدید را انجام داد و گزارش‌های این هیأت در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال ارائه و تبادل نظر است و مقامات ذیربط کشور در جریان گزارش بازدید این هیأت قرار خواهند گرفت و به جمع بندی اولیه در این مرحله خواهند رسید.

وی با اشاره به اینکه در این مرحله تنها یک درخواست از درخواست ایران دایر بر بازدید از این ایستگاه آب سنجی مورد تأیید و اجابت قرار گرفته است، اظهار داشت: همانطور که کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان بیان کرد این اولین بازدید هیأت فنی ایران از ایستگاه آب سنجی دهراورد از ۱۳۵۱ تاکنون بوده است انتظارات و توقعات ایران از دولت سرپرستی افغانستان در تامین حق‌آبه کشور وجود دارد.

امیرعبداللهیان بزودی عازم ریاض می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر رئیس جمهور به عربستان گفت: دعوت پادشاه عربستان از رئیس جمهور برای سفر به این کشور به صورت رسمی انجام شده و تاریخی برای انجام این سفر هنوز در نظر گرفته نشده است و در چارچوب اراده سیاسی بین دو کشور برای پیشبرد روابط مبتنی بر توافقات انجام شده در زمان مقتضی برنامه‌ریزی انجام خواهد شد. روابط دو کشور گام به گام در حال پیشرفت است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفر وزیر خارجه به عربستان را در بازه زمانی نزدیک در دست انجام داریم. در چارچوب دعوتی که مقامات عالی عربستان و همتای امیرعبداللهیان به عمل آورده است. این سفر انجام و موضوعات مختلفی در حوزه دوجانبه با هم گفت‌وگو می‌کنیم. روند پیشبرد مذاکرات و مشورت‌های دو کشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و موضوعات اقتصادی دو کشور در دستورکار قرار دارد و می‌تواند ما را به نتایج بهتری در راستای هدفگذاری دو کشور برای ارتقا و پیشرفت و توسعه روابط دوجانبه برساند.

احتمال دسترسی به اموال بلوکه شده در ژاپن

کنعانی درپاسخ به سوال دیگری درمورد درباره دارایی‌های ایران در ژاپن گفت: میزان قابل توجهی از منابع مالی موجود در ژاپن در چارچوب تفاهم‌های دوجانبه در مقاطع مختلف به انحاء مختلف دریافت کردیم. بخش محدودی از منابع مالی ایران در بانک‌های ژاپن باقی است که در این زمینه گفت‌وگوها در سفر اخیر امیرعبداللهیان با مقامات عالی ژاپن انجام شده است. خوشبین هستیم گفت‌وگوهای مثبتی است و امکان استفاده از منابع مالی ما در ژاپن به روش‌های مدنظر ایران و تفاهماتی که با طرف ژاپنی انجام خواهیم داد میسر خواهد شد. 

انتقال منافقین به کانادا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درمورد اخبار منتشر شده از برنامه انتقال منافقین از آلبانی به کانادا، با بیان اینکه این خبر را در رسانه‌ها دیدیم ولی خبر تأیید شده‌ای را ندارم، اظهار داشت:امیدواریم که با توجه به شناختی که از ماهیت این گروهک و فرقه تروریستی وجود دارد دولت آلبانی اقدامات خود را در ارتباط با این گروهک تکمیل کند .

وی افزود: ما از هر اقدام در برخورد با این گروهک ترویستی استقبال می‌کنیم و این را در راستای مسؤولیت بین‌المللی دولت‌ها در مقابله، برخورد و مهار جریان‌های تروریستی تلقی می‌کنیم. کنعانی با بیان اینکه برخی دولت‌های غربی با رویکردهای دوگانه در حال بهره‌برداری از این گروهک علیه کشور ما هستند و در سالیان متمادی شاهد حمایت‌های سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، مالی و معنوی از این فرقه تروریستی بوده‌ایم، تصریح کرد: با توجه به تعهداتی که از منظر بین‌المللی و حقوق بین‌الملل کشورها برای مقابله با جریان‌های تروریستی دارند انتظار داریم هیچ یک از کشورهای عضو سازمان ملل از این گروهک حمایت، میزبانی و استقبال نکنند و اجازه برگزاری همایش را به آن ندهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.