تحلیلگر مسائل غرب آسیا در تشریح گسترش مناسبات سیاسی ایران و عربستان بر تشکیل کنسرسیوم‌های متعدد انرژی، تقویت مقاومت فلسطین و امنیت منطقه گفت: روابط دو کشور می‌تواند به همگرایی بیش از ۵۰ کشور اسلامی کمک کند.

صدرالحسینی مطرح کرد: تاثیر ارتقای روابط ایران و عربستان بر همگرایی بیش از ۵۰ کشور مسلمان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نخستین سفر رسمی به عربستان سعودی و در پاسخ به دعوت «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) ۲۶ مرداد ماه در رأس هیأتی راهی ریاض شد.

در همین خصوص «سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره اهمیت این سفر بیان کرد: پس از گفت‌وگوهای چندماهه برای برقرای ارتباط مجدد بین دو کشور موثر در جهان اسلام یعنی ایران و عربستان و در پاسخ به سفر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان به تهران، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در رأس هیأتی به عربستان سفر کرد.

وی با اشاره به انجام این سفر در پاسخ به سفر بن فرحان و اینکه «علیرضا عنایتی» سفیر جدید ایران در ریاض نیز وزیر خارجه را در سفر همراهی می‌کند و قرار است در سفارت ایران در ریاض مستقر شود، عنوان کرد: علاوه بر این هیأت اقتصادی که امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کند درباره تفاهمات اقتصادی همکاری‌های مشترک، سرمایه گذاری‌های مشترک و گفت‌وگو در حوزه موضوعات مورد علاقه اقتصادی از جمله در حوزه انرژی و ... بحث و تبادل نظر خواهد کرد و حضور این هیأت اهمیت این سفر را افزایش می‌دهد.

صدرالحسینی اضافه کرد: با توجه به گفت‌وگوهایی که در موضوع فلسطین بین دو کشور صورت گرفته، تداوم این گفت‌وگوها درباره سرنوشت فلسطینی‌ها و آرمان فلسطین حائز اهمیت است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا همچنین بیان کرد: با توجه به فاصله هفت ساله‌ای که در پی قطع روابط در مناسبات دو کشور رخ داد، موضوعات مهم دیگری از جمله افزایش ظرفیت عربستان برای پذیرش حجاج ایرانی در حج واجب و عمره از جمله موضوعاتی است که درباره آن گفت‌وگو صورت خواهد گرفت. 

وی به هتک حرمت قرآن کریم در اروپا اشاره کرد و گفت: موضوع مهم و دردناک قرآن سوزی که به عنوان یک اقدام روزمره در بعضی از کشورهای اروپایی در جریان است، نیز جزو موضوعات مهمی است که وزیر خارجه ایران در این سفر به آن خواهد پرداخت و این موضوع در جهت تقویت سازمان همکاری اسلامی و نهادسازی‌های مرتبط با جرم انگاری قرآن سوزی می‌تواند بر جهان اسلام تاثیرگذار باشد و عاملی بازدارنده برای هتاکان به قرآن کریم باشد که مسلما از سوی سرویس‌های اطلاعات صهیونیسم حمایت می‌شوند.

وی مسائل امنیتی منطقه را نیز از جمله مواردی خواند که اهمیت این سفر را برجسته می‌کند و افزود: مسائل امنیتی منطقه نیز قطعا در این سفر مورد توجه قرار خواهد گرفت. 

صدرالحسینی درباره طرف‌هایی که از گسترش مناسبات ایران و عربستان سعودی نگران و ناراحت هستند، نیز بیان کرد: گسترش ارتباطات در بین جهان اسلام به ویژه دو قطب اصلی آن یعنی ایران و عربستان، بدخواهان آشکار و پنهانی دارد. در این رابطه مواضع اخیر آمریکایی‌ها و سفرهای متعدد مقامات سیاسی این کشور به ریاض و همچنین اظهار نگرانی‌های آشکار از جانب مقامات رژیم صهیونیستی، ما را به این استدلال می‌رساند که مراقبت و محافظت از این رابطه از سوی مقامات سیاسی ایران و عربستان باید به صورت جدی انجام شود و مطمئن هستیم برای برهم زدن این ارتباط و جلوگیری از تعمیق آن حرکت‌های مزورانه‌ای چه در فضای رسانه‌ و چه در فضای واقعی صورت می‌گیرد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: گسترش روابط سیاسی ایران و عربستان می‌تواند به حوزه امنیتی منطقه غرب آسیا و تشکیل کنسرسیوم‌های متعدد انرژی و همچنین تقویت مقاومت فلسطین و گرایش جهان اسلام به یک قطب قدرتمند منجر شود. در واقع پس از اعلام رسمی روابط دو کشور مشاهده می‌شود که از سوی کشورهای مختلف از جمله مصر و لیبی نیز گرایش‌های برای ارتباط با جمهوری اسلامی ایران پدید آمده که مطمئنا این رابطه می‌تواند در همگرایی بیش از ۵۰ کشور اسلامی موثر واقع شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.