مدیر عامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد، در حاشیه مراسم فرآیند اجرایی اولین رویداد ملی تبلور ایده و خلق فرصت ها در محلات حاشیه شهر مشهد، حاشیه شهر را رنگین کمان جذابیت در فضای شهری دانست.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری: حاشیه شهر؛ رنگین کمان جذابیت در فضای شهری

به گزارش قدس خراسان، علی رضازاده همدانی در مراسم آغاز فرآیند اجرایی اولین رویداد ملی تبلور ایده‌ها و خلق فرصت‌ها در محلات حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: خوشحالم با کمک دانشگاه آزاد اسلامی توانستیم اتفاق خوبی از جنس مطالعاتی و اجرایی را رقم بزنیم. از تمام نهادها، ارگان‌ها و مجموعه‌ها به خصوص مجموعه‌های علمی درخواست کردیم در برخی موضوعات برای حاشیه شهر با ما همراهی و همفکری کنند.

وی افزود: سازمان بازآفرینی براساس قانون، پنج تکلیف و وظیفه را بر دوش دارد؛ اولین مورد سکونتگاه‌های غیر رسمی که به آن حاشیه شهر می‌گویند. این حاشیه شهر از ١٣ منطقه شهرداری، ١١ منطقه را درگیر کرده است. مناطق ٩ یا ١٠ کوچک و برخی مناطق مانند ۶ بیش از ٧٠ درصد بافت را درگیر کرده است.

مدیر عامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد ادامه داد: بافت‌های فرسوده یکی دیگر از وظایف سازمان بازآفرینی است که بافت‌های میانی شهر را شامل می‌شود و مشکلات و چالش‌های ویژه خودش را دارد. وظیفه دیگر ما در حوزه بافت‌های تاریخی است و در این بخش تغییر کاربری و احیا و مرمت بافت‌های تاریخی را برعهده داریم. مورد بعدی ساماندهی بافت های ناهمگون در سطح شهر است مانند فرودگاه، زندان، راه‌آهن و کارخانجات بزرگ که باید از فضا شهری خارج شوند.

رضازاده با اشاره به اینکه بافت‌های الحاقی شامل بافت‌های روستایی است که در طرح تفضیلی به شهر الحاق شده است، گفت: در محدوده شهر ١۶ روستا وجود دارد و نمونه آن در بولوار توس و منطقه دو،١٠ و ١٢ است که به فضای شهری اضافه شده‌اند. ما تقریبا با بخش زیادی از بافت‌های آسیب دیده ‌و مردمانی که درگیر مشکلات جدی هستند، روبه رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید به این موضوعات به عنوان یک فرصت نگاه کنیم، ادامه داد: متاسفانه هیچ وقت از این منظر به آن توجه نشده است. ما همیشه می‌بینم که گردشگر و زائر بعد از حرم امام رضا (ع) دارد بخش زیادی از سرمایه خود را به خارج شهر می‌برند درصورتی که پتانسیل خود شهر بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.