مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: هدف طرح کالابرگ الکترونیک ایجاد تغدیه سالم در سبد خانوار اقشار ضعیف است که در دهک ١تا ٣قرار دارند، تا هزینه‌های ناشی از بیماری‌های مرتبط با سوء تغذیه در جامعه کاهش یابد و با این رویکرد طرح کالابرگ الکترونیک آغاز به کار کرد.

تقویت تغذیه سالم خانوارها، هدف کالابرگ الکترونیک 

به گزارش قدس خراسان، محمد امین بابایی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهارکرد: یکی از برنامه‌های خوب دولت در یک سال گذشته طرح کالابرگ الکترونیک بود که از اسفندماه این طرح به صورت ویژه در سراسر کشور به صورت اختیاری اجرا شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: در ابتدای طرح افراد می‌توانستند با استفاده از یارانه یک ماه و ماه بعد خود خرید انجام دهند. تا نیمه اول خرداد ماه با همین رویکرد طرح در استان پیش رفت و در بررسی که در روند خرید مردم انجام دادیم به طور متوسط روزانه بین ١تا١و نیم میلیارد خرید در سطح استان انجام می‌شد.

وی در ادامه طرح ضمن تاکید بر اختیاری بودن طرح عنوان کرد: در کنار اختیاری بودن برخی از موارد انگیزشی تعریف شد تا مردم به سمت استفاده از این طرح بروند. هدف طرح کالابرگ الکترونیک ایجاد تغدیه سالم در سبد خانوار اقشار ضعیف است که در دهک ١تا ٣قرار دارند، تا هزینه‌های ناشی از بیماری‌های مرتبط با سوء تغذیه در جامعه کاهش یابد و با این رویکرد طرح کالابرگ الکترونیک آغاز به کار کرد. 

بابایی ادامه داد: طبق آمار تا اوایل خردادماه کل خانوارهای شرکت کننده در طرح ٣هزار خانوار بودند که تا اول خردادماه در در مجموع ٣٠میلیارد تومان خرید کردند. کل فروشگاه‌ها در این طرح ۴هزار و ۶٣٧ فروشگاه است که از این تعداد ۴هزار و ٧٨مورد فروشگاه خرد و ۵۶٠ فروشگاه به صورت زنجیره‌ای مشارکت داشته‌اند. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به تغییر رویکرد در طرح کالابرگ الکترونیک از ابتدای خرداد اشاره کرد و گفت: در فاز جدید برای تشویق و افزایش انگیزه مردم برای استفاده از کالابرگ الکترونیک موضوع به این سمت حرکت کرد که اگر خانواری ٣٢٠هزارتومان خرید انجام داد به ازای هر ٣٢٠هزارتومان در دهک های پایین ٨٠هزار تومان بر یارانه افزوده شود و از ١٣ خرداد ماه دسترسی به این فاز آزاد و در ٢١خردادماه اولین رکورد خرید با کالابرگ الکترونیک در استان زده شد به طوری که خرید روزانه به ٧میلیارد تومان رسید. 

وی در تشریح این طرح ادامه داد: این فرآیند ادامه پیدا کرد و در تیرماه با اطلاع رسانی‌های بیشتر خرید روزانه یک و نیم میلیارد  به ٣میلیارد رسید. با واریز یارانه نقدی مردم در ٢٠ تیرماه، در ٢١تیرماه رکورد خرید ١٣میلیارد و ٨٧٠میلیون تومان در خراسان رضوی زده شد و این خرید در تیرماه به صورت روزانه در عدد بین ۵تا ۶میلیارد ثابت ماند. 

خرید ۲۲ میلیاردی خراسانی‌ها با کالابرگ الکترونیک

بابایی تشریح کرد: در اوایل مرداد ماه دولت مجدد این تصمیم را اتخاذ کرد که بجای ٨٠هزارتومان مابه التفاوت تورم را در خرید با کالابرگ الکترونیک پرداخت کند. تا ١۵مرداد ماه با بررسی‌های انجام شده این اتفاق اثری در خرید و اقبال مردم نداشت و در ١۵مرداد ماه به این نتیجه رسیدیم مبلغ ٨٠هزارتومان انگیزه بیشتری برای مردم ایجاد کرده است، و در این تاریخ این تصمیم ‌یری انجام شد اگر خانواری به جای ٣٢٠ هزار تومان خرید، ۵٠درصد این مبلغ خرید کن به جای ٨٠هزار تومان کمک هزینه،١٢٠هزارتومان دریافت کند و خانواده‌ها بتوانند تا پایان سال استفاده کنند و با ذخیره اعتبارهای خود به صورت یکجا خرید انجام دهند. امسال در مردادماه دولت یک روز یارانه را زودتر واریز کرد و  همین امر باعث شد در ٢٠مردادماه خرید روزانه با کالابرگ الکترونیک در استان به مرز ٢٢میلیارد تومان در روز برسد. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: با رصد رفتار مصرف کننده در طی سه ماه گذشته متوجه شدیم خرید در روزهای جمعه به یک سوم می رسد اما در مردادماه که هنوز ابتدای واریز نقدینگی ما با رشد قابل توجه خرید مردم روبرو شدیم و طی ده روز گذشته خرید مردم به صورت روزانه به صورت میانگین ١۵میلیارد تومان رسیده است که نشان دهنده استقبال مردم از طرح کالابرگ الکترونیک است و بیش از یک میلیون خانوار از این طرح استقبال کرده‌اند. 

وی در ادامه تشریح کرد: از اول طرح کالابرگ الکترونیک تاکنون بالغ بر ۵٠۴میلیارد تومان خرید اتفاق افتاده که ٣٠میلیارد و ٢۵٢میلیون تومان تا ٣ خرداد و ۵٣۴میلیارد تومان از ٣ خرداد تاکنون اتفاق افتاده که نشان دهنده یک اتفاق خوب برمبنای شعار سال است. 

بابایی به برنامه کنترل تورم توسط دولت اشاره کرد و گفت: در یازده قلم کالای اساسی دولت تعهد کنترل تورم را با پرداخت مابه التفاوت تورم به مردم داده است.وقتی یارانه در این ١١قلم کالا یارانه‌ای پرداخت شود و مردم خرید کنند دوباره هزینه‌ها به چرخه تولید برمی‌گردد و خوشبینانه این است که اشتغال ثابت بماند و واحدهای تولیدکننده با رشد تولید مواجه شوند.  

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری ما در بهار ١۴٠١ براساس اعلام مرکز آمار ٧ممیز ٩دهم بوده و در بهار امسال به ۶ممیز ۶دهم رسیده است. در بهار ١۴٠١ نرخ مشارکت ۴١ممیز ٩دهم بوده و در بهار ١۴٠٢نرخ مشارکت افزایش پیدا کرده و به ۴٢ممیز ٣دهم رسیده این در حالی است که وقتی نرخ مشارکت افزایش پیدا می‌کند یعنی متقاضیانی که در سن کار هستند برای ورود به بازار آمادگی بیشتری داشته‌اند و ما شاهد کاهش نرخ بیکاری بوده‌ایم.

نیمی از تعاونی‌های استان غیر فعالند

وی در ادامه به جابجایی هفته تعاون و همزمانی با هفته دولت به دلیل ایام اربعین اشاره و عنوان کرد: طی یک سال گذشته از شهریور سال گذشته تاکنون ۱۶۳ تعاونی جدید در استان ایجاد شده است.کل تعاونی‌های شکل گرفته در استان ۱۶ هزار و ۷۱۶ مورد است که از این تعداد٨ هزار و ۳۴۵ تعاونی فعال و ٨ هزار و ۳۷۱ تعاونی غیرفعال هستند.در این مدت هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به تعاونی‌های مختلف در خراسان رضوی پرداخت شده است.

بابایی ادامه داد: همزمان با هفته تعاون امسال ۴۸ طرح تعاونی در استان به بهره‌برداری می‌رسد که از این تعداد ۱۴ طرح مربوط به طرح‌های مسکن مهر است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی توضیح داد: ۴هزار و ۷۳۹ درخواست از سوی کارفرمایان برای تشکیل تعاونی کارگری به اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی رسیده است تا بتوان از آنان در عملیات طرح نهضت ملی مسکن بهره گرفت.

وی با بیان اینکه سامانه هوشمند تعاون در خراسان رضوی فعال شده است ادامه داد: از آنجا که زیرساخت مربوط به برگزاری مجامع تعاونی‌ها به صورت الکترونیکی در این سامانه وجود دارد از اعضای هیات مدیره تعاونی‌ها درخواست می‌خواهیم که اطلاعات تعاونی و اعضای خود را در سامانه ثبت کنند تا آمار دقیق تر و بهتری نسبت به تعاونی‌ها در استان شکل بگیرد.

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.