عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه نگاه راهبردی ایران در بریکس نگاه بلند مدت است، از صادرات خدمات فنی مهندسی به آفریقا خبر داد.

بیگی نژاد خبر داد؛ صادرات خدمات فنی مهندسی به آفریقا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «بازارسازی نفت» یکی از راهکارهای بی‌اثر کردن تحریم نفتی در حوزه صادرات نفت کشور است که در دولت سیزدهم مورد توجه وزارت نفت قرار گرفته است و طبق این سیاست، ایران از طریق سهامدار شدن در پالایشگاه‌های فراسرزمینی یا فعال کردن ظرفیت‌های مغفول پالایشی در نقاط مختلف جهان با صدور خدمات فنی و مهندسی، نفت خود را به پالایشگاه‌های خارجی صادر می‌کند.

هادی بیگی نژاد نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه توانای خبرگزاری فارس گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه صنعت نفت و سابقه فعالیت پالایش نفت و وجود متخصصین قابل و بالا در این حوزه و ساخت و راه اندازی چند پالایشگاه اعم از پالایشگاه امام خمینی (ره) در استان مرکزی، سپهر خلیج فارس و پالایشگاه مهرخلیج فارس که پیشرفت فیزیکی ۴۱ درصدی را همراه داشته است، ایران را به عنوان یک قدرت پالایشگاه ساز در دنیا معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه پنچ پالایشگاه نفتی و گازی آفریقای جنوبی نیاز به نوسازی و به‌روز رسانی دارند، افزود: یکی از خدماتی که ما امروز در کشور داریم، صادرات خدمات فنی مهندسی است. صادرات خدمات فنی مهندسی به آفریقا صورت می‌گیرد و این پنج پالایشگاه به دست متخصصان ایرانی به چرخه تولید واقعی بازمی‌گردد.

اهمیت سفر اخیر رئیسی رئیس جمهور به آفریقای جنوبی برای شرکت در اجلاس بریکس از این جهت است که «بریکس» یکی از ائتلاف‌های مهم جهانی است که نقش موثری در توسعه و ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری در بخش قابل توجهی از جهان دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: نگاه راهبردی ایران در بریکس، نگاه بلند مدت است و با نگاه کوتاه مدت فقط مسائل روزمره حل خواهد شد.

بیگی نژاددر ادامه گفت: آنچه که کشورهای آفریقایی را به ایران نزدیک می‌کند قدرت علمی‌، قدرت منطقه ای‌، قدرت نظامی و دیدگاه استکبارستیز ایران در مقابل زورگویی های کشورهای غربی و آمریکا است.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی نیز در اردیبهشت ماه  بیان کرد: به طور کلی ظرفیت پالایشی آفریقا حدود سه الی چهار میلیون بشکه است که نیمی از آن غیرفعال است و این فرصت برای ایران وجود دارد که با صدور خدمات فنی و مهندسی این ظرفیت را احیا کند.

در آفریقای جنوبی شش پالایشگاه نفتی و گازی وجود دارد که به دلیل عدم توان فنی تعمیرات آنها، به حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و ایران می‌تواند با نوسازی و بازسازی آنها، نفت خود را وارد بازار ۵۰۰ هزار بشکه‌ای این کشور کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.