وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی نیازمند استفاده از فناوری و ظرفیت‌های بخش خصوصی در اکتشافات است.

وزیر صمت: استفاده از فناوری و ظرفیت بخش خصوصی در اکتشافات معدنی ضرورت است

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، عباس علی آبادی امروز در آیین نتایج طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی که همزمان با هفته دولت در تهران برگزار شد، اظهار داشت: باید از فناوری و  ظرفیت‌های بخش خصوصی برای شناسایی ظرفیت زمین‌شناسی استفاده شود.

وی افزود: براساس آمار، گرایش دانشجویان به رشته‌های زمین شناسی کم است لذا باید جذابیت های ایجاد شود تا جوانان جذب این رشته شوند. 

علی آبادی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت نهادهای خصوصی برای شناسایی ظرفیت زمین شناسی استفاده شود، بیان داشت: شناسایی ۵ درصدی معادن بسیار کم است و باید برنامه ریزی کنیم تا این رقم تا پایان دولت سیزدهم به ۳۰ درصد افزایش یابد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی خواست تا برنامه جامع در اختیار این وزارتخانه برای هدف گذاری و سیاستگذاری کلان قرار دهند. 

وی با بیان اینکه ۷ درصد از کل ذخایر معدنی جهان در ایران قرار دارد گفت: ۵ درصد اکتشافات معدنی در کشورمان صورت گرفته است و این در حالی است که پیش بینی های اولیه از منابع معدنی خوب است. 

در ادامه این برنامه علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی بیان داشت: شعار سازمان زمین شناسایی تولید ثروت از طریق اکتشافات مواد معدنی و صیانت از ثروت تولید شده است. 

وی افزود: اکتشافات معدنی در GDP کشور سهم حدود ۸ درصدی دارد و در صورتی که مخاطرات طبیعی کنترل شود این سهم حفظ خواهد شد. 

رئیس سازمان زمین شناسی بیان داشت: در ۶۴ سال فعالیت این سازمان به لحاظ زمینی شناسی دو بار کل کشور را در مقیاس های یک ۲۵۰ هزارم و یک صد هزارم رصد کرده ایم و تمام داده های به دست آمده به نقشه های زمین شناسی تبدیل شده است. 

وی با بیان اینکه تا چند سال آینده ذخایر معدنی کشور به اتمام می‌رسد و یا از بین می‌رود بیان داشت: ذخایر موجود پاسخگوی نیاز صنایع نخواهد بود لذا باید به سمت اکتشافات پنهان حرکت کرد که مطالعات مربوط به آن در قالب مطالعات ژئوفیزیک هوایی انجام شده است .

شهیدی با تاکید بر اینکه توسعه پایگاه های داده های علوم زمین از دیگر الزامات سازمان است، گفت: پایگاه داده های علوم زمین، سامانه تحت وب است که در آن اطلاعات مربوط به زمین شناسی بارگذاری می شود و تاکنون ۱۵۰۰ لایه اطلاعات در آن بارگذاری شده است. 

وی با بیان اینکه ما انتظار حمایت داریم، گفت: البته در سال های گذشته بودجه های سازمان ترمیم شده اما همچنان نیازمند حمایت وزارتخانه از این سازمان هستیم. 

شهیدی با اشاره به امضای تفاهمنامه ۳ جانبه میان این سازمان زمین شناسی، معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان ایمیدرو ، گفت: با امضای این تفاهم‌نامه برای اولین بار در حوزه اکتشافات معدنی تقسیم کار ملی صورت گرفته است به این ترتیب که بخش های شناسایی معدن در سازمان زمین شناسی و مراحل بعدی در معاونت معدنی وزارت صمت از طریق ایمیدرو و یا واگذاری به بخش خصوصی از طریق برگزاری مناقصه انجام می‌شود. 

وی به اجرای طرح تحول استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: از سال ۱۴۰۰ این طرح آغاز شد و امروز نتایج آن اعلام می شود.

وی از ایجاد بانک اطلاعاتی مواد معدنی در کشور خبرداد و گفت: تاکنون تصور می شد که ۶۸ ماده معدنی در کشور وجود دارد اما داده های نشان می دهد که ۸۱ ماده معدنی در کشور وجود دارد. 

شهیدی اظهار داشت: تاکنون برای ۴۰ عنصر معدنی آنالیز انجام می دادیم اما در طرح تحول این تعداد به ۵۷ ماده معدنی رسیده است که از روش های پیشرفته انجام می شود. 

در این مراسم از گزارش های طرح های تحول زمین شناسی و اکتشافات مواد معدنی در استان خراسان جنوبی رونمایی شد. 

پایان پیام/ 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.