روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت: افزایش نرخ بهره، کمبود نیروی کار ماهر و تورم، سازندگان صنعت بحران زده مسکن در آلمان را به سمت ورشکستگی سوق داده است.

فایننشال تایمز: ورشکستگی در انتظار مسکن‌سازان آلمان است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، این روزنامه در گزارش اخیر خود اعلام کرد: با افزایش فزاینده ورشکستی ها در بین توسعه دهندگان مسکن، اقتصاددانان و گروه های تجاری از دولت آلمان خواسته اند برای کمک به صنعت بحران زده ساخت و ساز مداخله کند.

فایننشال تایمز افزود: سازندگان با توفانی از افزایش نرخ بهره بانکی، مصالح ساختمانی گران تر و کمبود شدید نیروی کار ماهر مواجه اند و کاهش تقاضا برای تولیدات جدید، مشکلات مالی در این صنعت به بار آورده است.

موریتز شولاریک (Moritz Schularick) رئیس موسسه اقتصاد جهانی کِیل (Kiel ) آلمان گفت: «ما در پایان یک رونق ۱۰ تا ۱۵ ساله در بخش املاک هستیم. اکنون چرخه مالی به صورتی است که هر روز یک توسعه ‌دهنده مسکن در حال سقوط است. مدل‌های قدیمی تأمین مالی دیگر پایدار نیستند.»

بر اساس این گزارش، تعدادی از سازندگان مسکن در آلمان از جمله سه شرکت مستقر در دوسلدورف، مونیخ و نورنبرگ در چند هفته گذشته درخواست ورشکستگی داده اند.

کلمنس فوست رئیس مؤسس اندیشکده آیفو (Ifo) در مونیخ، گفت: با افزایش سریع نرخ بهره، بسیاری از پروژه‌ها دیگر سودآور نیستند. تقاضا برای ملک های مسکونی به تازگی کاهش یافته است.

برخی کارشناسان پیش بینی می کنند این وضعیت وخیم تر خواهد شد. دِرِک سیلوسکی (Dirk Salewski) رئیس انجمن آلمانی شرکت‌های مستقل املاک و مسکن گفت با توجه به افزایش قیمت ها انتظار دارم که تعداد ورشکستی ها در این بازار افزایش یابد.

فایننشال تایمز افزود: بحران در بخش مسکن دردسری برای اولاف شولتس صدر اعظم آلمان است که با وعده ساخت ۴۰۰ هزار دستگاه آپارتمان در سال روی کار آمد. این در حالیست که در سال گذشته فقط ۲۹۵ هزار و ۳۰۰ آپارتمان ساخته شده و مدیران این صنعت انتظار دارند این تعداد برای امسال و سال آینده حتی کمتر باشد.

بر اساس این گزارش، ساخت و ساز که ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان را تشکیل می دهد و نزدیک به یک میلیون نفر نیرو استخدام می کند، به عنوان ستون اصلی اقتصاد آلمان محسوب می شود اما در یک رکود عمیق گیر کرده است.

فایننشال تایمز اضافه می کند: تنها ۱۳۵ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در آلمان در ۶ ماهه اول امسال مجوز ساخت گرفته اند که ۲۷ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. به گزارش آیفو، در ماه ژوئیه ۴۰.۳ درصد از شرکت های ساختمانی از کمبود سفارشات شکایت داشتند و حدود ۱۸.۹ درصد گفتند که پروژه ها لغو شده اند و ۱۰.۵ درصد گفتند که گرفتار مشکلات مالی هستند.

شولاریک از موسسه کیل آلمان از دولت خواست تا در این بخش مداخله کند و گفت که باید یک برنامه بزرگ ساخت مسکن را آغاز کند که به نفع تحریک اقتصاد ضعیف آلمان باشد.

وی با بیان اینکه سازندگان بخش خصوصی قرار نیست در چند سال آینده هیچ مسکنی بسازند، گفت: بنابراین دولت، شهرداری‌ها و بخش دولتی باید بودجه ساخت و ساز را تامین کنند و هشدار داد، ما نه تنها به عنوان یک محرک مالی کوتاه مدت، بلکه به عنوان یک برنامه رشد بلند تا میان مدت، نیاز فوری به ساخت آپارتمان های جدید داریم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.