۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 912876

مرحومه بانو الاسدیه به عنوان بانی؛ ایمان و دخترانش به عنوان خادمان حسینی و  دیگر زنان خادم در این حسینیه، نمونه هایی از انبوه زنان شیعه هستند که مخلصانه و با ایمان و اعتقادی راسخ برای حفظ نام و نهضت امام حسین(ع) تلاش می کنند و در این عرصه به رشد و تعالی معنوی می رسند.

صاحبنظران علوم اجتماعی معتقدند تجارب زیسته هر جنس از جهان زیست برای جنس دیگر به همان شکل دریافت نمی شود. شیوه های تفسیر اساساً متفاوت، پیامد شیوه های هستی های اساساً متفاوت است. بر این مبنا زنان به لحاظ اختلاف چشم انداز زنانه با چشم انداز مردانه دچار اختلاف بنیادی در تفسیر می گردند. به عبارت دیگر تفسیر مشخصاً زنانه از جهان پیامد مقولات پیشینی است که چشم انداز زنانه را قوام می دهد و به این دلیل زنان جهان را متفاوت از مردان تفسیر خواهند کرد. از اینرو پرداختن به حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی از جمله مناسک اهمیت می یابد.
زنان همواره در فضای مناسکی حسینی حضور پررنگ و مؤثری داشته اند و به شور آن افزوده اند ؛ هم در حاشیه مجالس عمومی و هم در جلسات زنانه. اگرچه نمادها و آیین های تشیع، گه گاه و در برهه های خاص و محدودی از زمان به محدودیت نقش های اجتماعی زنان منجر شده، اما در کلیت ماجرا، استقلال آنها را فراهم آورده و به قدرتمندتر کل شدن آنها انجامیده است. در این میان زنان بسیاری بانی مجالس عزاداری حسینی بوده اند و یا حسینیه هایی را وقف نموده اند.

حسینیه الاسدیه؛ یکی از حسینیه های شهر کربلاست که سالها میزبان زائران اباعبدالله الحسین بوده است. بانی اصلی این حسینیه زنی بوده است به نام بانو الاسدیه، که ۲۵ سال پیش از این در گذشته است اما فرزندان و نوه هایش همچنان تا به امروز این حسینیه را برپا نگهداشته اند.
این حسینیه ساختمانی سه طبقه است که یک طبقه آن به انبار و آشپزخانه اختصاص داده شده است و دو طبقه ی دیگر  بخش زنانه و مردانه حسینیه را تشکیل می دهد. در حسینیه الاسدیه پذیرش زائران بدون درخواست هیچ گونه مدرک شناسایی یا معرف صورت می گیرد که مهمترین تفاوت میزبانی عراقی ها با ایرانی هاست. به عبارتی عراقی ها شرط پذیرش افراد را زائر امام حسین بودن قرار داده اند و از آنجا که اعتقاد عمیقی به این اصل دارند لذا نگران تبعات منفی آن نیستند.

البته در بین عراقی ها افراد زیادی هم هستند که به شدت با خارجی ها بخصوص ایرانی ها در تقابل هستند و موارد بسیاری هم مشاهده شده که در حین زیارت یا در هنگام خرید در بازار و ... با زائران بخصوص زنان رفتاری توهین آمیز صورت گرفته است. (یکی از علتهای مهم آن ازدحام بیش از حد جمعیت است)
امور حسینیه الاسدیه توسط پسر بزرگ حاجیه خانم الاسدیه که در بغداد تاجر موفقی است اداره می شود. مدیر قسمت بانوان این مجموعه زنی است حدودا ۴۵ ساله به نام ایمان که مدیر یک مدرسه دخترانه در شهر کوت میباشد. شهر((کوت)) منطقه ای  بین کربلا و مهران است. ایمان زنی تحصیلکرده و باکمالات و فهمیده است؛ مهربانی، ادب و صبوری خاصش او را تبدیل به مدیری موفق و درعین حال محبوب نموده است.او در ایام مناسکی اربعین به مدت ده روز خانه و زندگی خود در کوت رها می کند و به کربلای معلی می آید تا در خدمت زائران اربعین باشد. فرزندان و همسر او نیز در این امر او را همراهی می کنند..   
نگاه ایمان به خدمت در این حسینیه ریشه درباورهای عمیق شیعی او دارد؛ بطوریکه محور اصلی زندگی اوست. در واقع ایمان، هویت زنانه خود را درخدمتگزاری در دستگاه امام حسین یافته است. او قبل از مدیریت این حسینیه درعتبه عباسیه مشغول به خدمت بوده است. نگاه فراملی اوبه زائران ساکن دراین حسینیه باعث محبوبیت فراوان اودربین زائران شده است. از نظر ایمان ملیت خیلی مهم نیست بلکه انسانها باتوجه به درجه تقوا وایمانشان ارزش گذاری می شوند. شکیبایی ومدارای اودر تعامل با زائران که از فرهنگها واقشارمختلف اجتماعی هستند باعث مراجعه ی هرساله ی این زائران به حسینیه ی الاسدیه در اربعین می شود. هرزائر چنان مورد اکرام واحترام این خادم مخلص  قرارمی گیرد  که او را صمیمی ترین دوست خود می یابد. ایمان به دخترانش و دیگر خدام این حسینیه هم‌ یاد داده است که با کمال ادب و احترام با زوار برخورد کنند. تا جائی که  اگر زائری به آنها توهین هم کند باز هم احترام اورا حفظ کنند. در اینجا خبری از تذکر و امر و نهی از سوی میزبانان به ساکنین حسینیه نیست و خود زائران به صورت خود جوش موارد بی انضباطی و بی نظمی را به هم گوشزد می کنند. در واقع بیشتر میزبانان عراقی شرم دارند از اینکه به زائر امام حسین بی احترامی شود بنابراین اگر رفتاری نا مناسب هم ببینند معمولا" نادیده می گیرند. این سبک رفتار با زائران الگوی مناسبی است که می بایست در میان ما ایرانی ها هم تقویت شود.  
اسکان چند روزه ی زنان در این حسینیه،باعث ایجاد دوستی ها و آشنایی هایی خالص و الهی بین آنها می شود که در مراجعت به شهرهایشان هم ادامه می یابد.

حضور چند ساله ایمان در این حسینیه و میزبانی از ایرانیها باعث شده است که بافرهنگ ایرانیها آشناشود. اوعاشق ایران وایرانیهاست وحلقه وصلی شده میان ایرانیها و عراقی هایی که هرساله برای شرکت درپیاده روی اربعین به کربلای معلا سفر می کنند. ایمان می گوید: ما تمام وجود ، جان و چشمانمان را تقدیم شما میهمانان اباعبدالله الحسین می کنیم و در خدمت شمائیم.
حسینیه الاسدیه نمونه ای از  حضور پر رنگ و آگاهانه ی زنان در اقامه ی عزای حسینی و حفظ هویت شیعی اشان است. مرحومه بانو الاسدیه به عنوان بانی؛ ایمان و دخترانش به عنوان خادمان حسینی و  دیگر زنان خادم در این حسینیه، نمونه هایی از انبوه زنان شیعه هستند که مخلصانه و با ایمان و اعتقادی راسخ برای حفظ نام و نهضت امام حسین(ع) تلاش می کنند و در این عرصه به رشد و تعالی معنوی می رسند و با برکت خدمت به ابا عبدالله الحسین(ع) زندگی خود و خانواده هایشان را نیز سامان می دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.