۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 914231

سخنگوی دولت عراق تاکید کرد کشورش از کریدورهای بین‌المللی در کشورهای همجوار از جمله کریدور شمال-جنوب که از ایران می‌گذرد، استقبال می‌کند.

استقبال بغداد از کریدور شمال-جنوب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: عراق از تمام پروژه‌های کریدورهای بین‌المللی در کشورهای همجوار از جمله کریدور شمال-جنوب که از ایران می‌گذرد و کریدور بزرگی که از عربستان و اردن می‌گذرد و همچنین پروژه کمربند و جاده که از ایران و ترکیه می‌گذرد، استقبال می‌کند.

وی گفت که تمام این پروژه‌ها پس از تکمیل، اقتصاد منطقه را تقویت خواهند کرد.

العوادی هم‌چنین تاکید کرد که پروژه «جاده توسعه» بین ترکیه و عراق، اساسی و در تکامل با این پروژه‌ها خواهد بود.

سخنگوی دولت عراق خاطرنشان کرد که پروژه جاده توسعه کم هزینه بوده و مسافت را کم می‌کند و منافع اقتصادی خالص برای تمام کشورهای منطقه به همراه خواهد داشت.

اخیرا حجت‌الله عبدالملکی، مشاور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد که کریدور شمال-جنوب از روسیه آغاز می‌شود و از ایران می‌گذرد و به عربستان و کشورهای دیگر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد که اقدامات برای تجهیز و به کارگیری آن درحال انجام است.

عبدالملکی گفت که کریدور شمال-جنوب بسیار امن و نسبت به گذرگاه‌های دیگر کم هزینه‌تر است.

مشاور رئیس‌جمهوری ایران همچنین گفت تمام کشورهای همجوار را به استفاده از این گذرگاه ریلی برای انتقال کالاهای خود دعوت می‌کنیم.

مدیرعامل راه‌آهن ایران پیش از این اعلام کرد: با پیگیری و دیپلماسی حمل‌ونقل ریلی در دولت سیزدهم، قطار ترانزیتی کانتینری شامل ۳۶ کانتینر، برای اولین بار از مبدا روسیه به مقصد عربستان از مرز ریلی اینچه‌برون وارد ایران شده و به‌ سمت بندرعباس عازم شد تا از آنجا به جده منتقل شود.

«سید میعاد صالحی» مدیرعامل شرکت راه‌آهن چندی پیش درباره تاثیر دیپلماسی بر حوزه حمل‌ونقل و پررنگ شدن ترانزیت از ایران گفته بود: از زمانی که در راه‌آهن حضور پیدا کردیم، بنا داشتیم گفتمان ترانزیت را پررنگ کنیم و با کشورهای همسایه بیشترین دیپلماسی را در حوزه حمل‌ونقل ریلی داشته باشیم؛ به همین دلیل ما کریدور شمال به جنوب را ایجاد کرده و اکنون ۴۷۰۰ کیلومتر مسیر تمام‌ریلی را از روسیه به هند داریم که می‌توانیم بار را ترانزیت کنیم و درآمد داشته باشیم و از مهر ۱۴۰۱ این کار عملیاتی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز به‌تازگی درخصوص کریدور شمال - جنوب اعلام کرده بود: در نشست با قائم مقام راه‌آهن روسیه مقرر شد برای جهش ترانزیت از ایران، پنج نوع کالای راهبردی و پرحجم آنها هدف‌گذاری شود تا هم برنامه‌ریزی برای ترانزیت بلندمدت کالا صورت گیرد و هم زمان تشریفات گمرکی، مجوز وزارتخانه‌های مختلف در ایران، تخلیه و بارگیری بندر و تخصیص کشتی کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.