روزنامه عرب زبان رای الیوم به نقل از منابع دیپلماتیک غربی مدعی پیشنهاد هسته ای ایران به عربستان و وجه تمایز آن با پیشنهادات واشنگتن به ریاض شد.

پیشنهاد وسوسه‌انگیز هسته‌ای ایران به ریاض

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه عرب زبان رای الیوم به نقل از منابع دیپلماتیک غربی بدون ذکر نام، از پیشنهاد ایران به عربستان در زمینه کمک برای آموزش نیروهای متخصص سعودی در زمینه هسته ای در راستای بهره برداری این کشور از انرژی صلح آمیز هسته ای خبر داد.

رای الیوم در گزارش خود به نقل از منابع دیپلماتیک غربی، ماهیت پیشنهاد ایران را وسوسه انگیز توصیف کرده است.

طبق گزارش این منابع غربی، ایرانی‌ها در جزئیات پروژه هسته ای در داخل عربستان ورود نمی‌کنند.

همچنین طبق این پیشنهاد، ایران می تواند میزبان ۶۰۰ نفر از کارشناسان ، دانشمندان و پرسنل سعودی به شکل رایگان باشد و آنها در زمینه نحوه احداث مراکز و تاسیسات هسته ای و دیگر جزئیات مربوطه برای چند ماه آموزش دهد.

این منبع دیپلماتیک غربی تاکید کرده است که طبق این پیشنهاد هیچ پرسنل، مشاور یا ناظر ایرانی (در پروژه هسته ای احتمالی عربستان) حضور نخواهند داشت و دخالتی در پروژه و مدیریت آن به هیچ نحوی نخواهند داشت و خود سعودی‌ها پس از آموزش های مذکور، عهده دار پروژه هستند.

در این گزارش آمده است: آنچه پیشنهاد ایران را از پیشنهادات آمریکایی متمایز می‌کند این است که طرف آمریکایی بر حضور کارشناسان و افسران آمریکایی و اسرائیلی در صورت کمک به عربستان سعودی برای ایجاد چنین پروژه ای اصرار دارد؛ در حالی که ایده‌ ایرانی‌ها این بوده است که صرفاً بر «انتقال تجربه» و ترسیم نقشه‌ها در عمل تکیه کنند و این خود سعودی‌ها باشند که کنترل کامل تاسیسات را داخل خاک خود در دست گیرند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.