معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: این دانشگاه از ورشکستگی به یک مجموعه پویا و پرنشاط و سرپا تبدیل شده است و این تجربه می تواند مورد مطالعه عمیق قرار گیرد. 

دانشگاه آزاد از ورشکستگی به یک مجموعه پویا تبدیل شد

دکتر فرزاد جهان بین  با اشاره به موضوع تاب آوری و پایداری که یکی از موضوعات اصلی همایش است، دانشگاه آزاد اسلامی امروز را نمونه برجسته ای از این پایداری و تاب آوری دانست که چگونه از ورشکستگی به یک مجموعه پویا و پرنشاط و سرپا تبدیل شده است و این تجربه می تواند مورد مطالعه عمیق قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ تعداد یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو داشتیم و این عدد در سال ۹۷ به ۸۳۰ هزار نفر رسید، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دستگاهی که هیچ دریافتی از دولت ندارد در آستانه ورشکستگی بود زیرا عمده درآمد دانشگاه آزاد اسلامی از محل شهریه بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در سال ۹۳ حدود پنج هزار میلیارد تومان درآمد دانشگاه بود که چهار هزار میلیارد آن از محل شهریه بوده است.

وی با اشاره به چالش های مختلف مانند آموزش های مجازی معتبر مانند "کورسرا"، شهریه پذیر شدن دانشگاه های دولتی به نحوی که ۱۴ درصد دانشجویان شریف شهریه پردازند و کاهش اقبال دانش آموزان به انتخاب رشته دانشگاهی، گفت: با وجود همه این چالشها در حال حاضر یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند که عمده آنها دانشجوی کاردانی و کارشناسی هستند.

جهان بین با اشاره به سیاست دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی ادامه داد: با توجه به سخت گیری هایی که در مقطع دکترا برای پیش دفاع و کفایت علمی وجود دارد ۴۰ درصد دانشجویان دکترا نمی توانند کفایت علمی را در پیش دفاع دریافت کنند و سیاست، افزایش کیفیت در تحصیلات تکمیلی است.

وی با توجه به گزارش تاب آوری این دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی سندی آماده کرده است که بر سه محور راهبردی دانشگاه کارآمد و پایدار، دانشگاه سرآمد و پاسخگو و دانشگاه پرورشگر قوه عاقله و گسترش دهنده فضای انقلابی متکی است.

وی گفت: ذیل این سه محور، پنج چرخش تحول آفرین داریم که یکی از چرخش های مهم، چرخش از اقتصاد شهریه محور و مبتنی بر ارزش افزوده املاک به درآمدهای دانش بنیان پایدار است.

جهان بین ادامه داد: برای این تاب آوری، ایجاد زیرساختهایی مانند حسابیار، آموزشیار، پژوهشیار و... که امکان مدیریت داده های بزرگ را می دهد، توجه به فرهنگ سازمانی و عبور از دانشگاه صرف آموزشی و تقاضا محور به دانشگاه حل مساله بر اساس آمایش و توجه به سازمان یادگیرنده و درک تحولات و تطبیق خود با آن ضروری بود که در دانشگاه اتفاق افتاد و امروز سه ضلع سیاست ها و تدابیر دقیق و پیشرو، نیروی انسانی مجاهد و توانمند و پذیرای تحولات و شبکه دانشگاه عامل اصلی این پایداری است و بودجه ۳۲ همت امسال که ۶۸ درصد آن متکی به شهریه است و ۲۲ درصد حاصل فعالیتهای غیر شهریه ای و ده درصدناشی از ارزش افزوده و سود مالی نتیجه این امور است و تاب آوری و پایداری حاصل اتفاق نیست.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.