علی‌رغم اینکه از خرداد ماه سال جاری در بازار ارز و طلا شاهد ثبات نسبی هستیم؛ اما از شنبه هفته جاری این بازارها از اخبار سیاسی تاثیر پذیرفته و آرامش خود را از دست داده است.

بررسی واکنش بازارهای ارز، طلا و سرمایه به‌جنگ غزه/ آینده بازار در گروی دخالت و کنترل مؤثر بانک مرکزی

به‌گزارش قدس آنلاین، با وجود اینکه از خرداد ماه سال جاری در بازار ارز و طلا شاهد ثبات نسبی هستیم؛ اما از شنبه هفته جاری این بازارها از اخبار سیاسی و درگیری میان فلسطین و رژیم اشغالگر قدس تاثیر پذیرفته و آرامش خود را از دست داده و وارد فاز تازه‌ای از افزایش قیمت‌ها شده است؛ به‌طوری که تا لحظه نگارش این گزارش سکه در کانال ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار دو میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۰۰ تومان و دلار هم در کانال ۵۲ هزار و ۸۵۰ هزار تومان در نوسان است، هرچند که نسبت به روز گذشته سکه حدود یک میلیون تومان عقب‌نشینی کرده؛ با این وجود دلار تا هفته گذشته در بازار رسمی در کانال ۴۱ هزار تومان و در بازار غیررسمی در کانال‌های ۴۸، ۴۹ و در برخی اوقات ۵۰ هزار تومان قرار داشت.

دیروز خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالی درباره آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کشورها اظهار کرد: انتقال منابع ارزی ایران از کره جنوبی کار مهمی بود که انجام گرفت. رفع موانع حقوقی و قضائی برای دسترسی از منابع ایران به میزان ۱.۷ میلیارد دلار از لوکزامبورگ نیز در روزهای اخیر انجام شده است.

وی افزود: قابلیت نقل و انتقال وجوه دست بانک مرکزی را باز می‌کند تا در مدیریت بازار ارز نیازهای ماشین‌آلات، حوزه تولیدی و حوزه ارز را مدیریت کند و نوسانات اخیر در حوزه ارز نیز توسط بانک مرکزی تحت کنترل است.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که بخش قابل توجهی از وضعیت امروز این بازارهای به‌دلیل جو روانی است که ایجاد شده، چراکه در روزهای اخیر نه تقاضا برای دریافت ارز افزایشی بوده و نه با کمبود ارز مواجه شدیم، بنابراین شرایط بازار ناشی از ایجاد جو روانی و افزایش انتظارات است که در صورت فروکش کردن تنش‌ها وضعیت ثابت خواهد شد.

رفتار سرمایه‌گذاران طبیعی است

بررسی واکنش بازارهای ارز، طلا و سرمایه به‌جنگ غزه/ آینده بازار در گروی دخالت و کنترل مؤثر بانک مرکزی علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به‌خبرنگار قدس گفت: قطعا هر اتفاق ناخوشایندی مثل جنگ و درگیری نظامی که در جهان رخ می‌دهد باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به‌سمت دارایی‌های امن حرکت کنند و یکی از این دارایی‌ها سکه و طلا است.

وی ادامه داد: شاهد هستیم که دوشنبه هفته جاری انس طلا با گپ ۲۰ دلاری باز شد و در ادامه ۲۰ دلار دیگری به‌آن اضافه و در نهایت انس با ۴۰ دلار گپ در یک روز باز شد و این یعنی اینکه سرمایه‌ها به‌سمت بازارهای امن مثل طلا حرکت کرده‌اند.

این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان این که در ایران این قضیه تشدید بیشتری داشت به‌طوری که حباب سکه از حدود ۵ میلیون تومان به ۸.۵ میلیون تومان رسید، ابراز کرد: این حباب فقط ترس را نشان می‌دهد یعنی نشان می‌دهد که افراد از کاهش ارزش پول ملی خود ترسیده و به سمت دارایی‌های امن می‌روند، البته این مسئله در ایران نهادینه شده و بعد از هر اتفاق ناخوشایند شاهد هستیم نرخ دلار از یک سو و نرخ طلا از سوی دیگر افزایشی می‌شود و همه به‌سمت این بازارها کشیده می‌شوند.

واکنش عکسِ بازار سرمایه به اخبار سیاسی اخیر

عصاری در ادامه به‌وضعیت بازار بورس در این شرایط هم اشاره و خاطرنشان کرد: بازارهای مالی برخلاف بازار طلا و ارز، واکنش عکس نشان می‌دهند به‌طوری که شاهد بودیم یکشنبه هفته جاری طی یک روز بازار مالی ۵۰ هزار واحد ریزش کرد و این در حالی بود که شاخصه‌ها معقول بودند و می‌توانست رشد بالایی را تجربه کند؛ اما جنگ بر آن تاثیر منفی گذاشت.

وی اضافه کرد: این یک امر طبیعی است که فرار از بازار سرمایه به دلیل نقدشوندگی بالا و ترس احتمالی سهامداران از اوضاع وخیم‌تر، باعث شود که بازار ریزشی شود. امروز شرایط متعادل‌تراست؛ اما سهامداران به‌دلیل بی‌اعتمادی‌های قبل و سابقه بدی که از این بازار دارند، ترجیح به‌خروج از بازار را می‌دهند.

بازار کاملا ًخبری شده است

این کارشناس اقتصادی در خصوص آینده بازار و اینکه به‌کدام سمت پیش خواهند رفت، اظهار کرد: آینده بازار دقیقاً متناسب با اخبار پیش خواهد رفت به این معنا که بازارها به‌دلیل اینکه ثبات اقتصادی نداریم، کاملا خبری شده‌اند و متناسب با اخبار پیش خواهند رفت؛ هرچه اخبار وخیم‌تر باشند، وخامت در بازار ارز و طلا هم وخیم‌تر و افزایشی‌تر می‌شوند و بازار سرمایه‌ها ریزشی‌تر و این امری طبیعی است.

عصاری در پاسخ به‌اینکه دخالت بانک مرکزی در این رابطه چه میزان می‌تواند موثر باشد، بیان کرد: در چنین مواقعی دخالت‌های بانک مرکزی می‌تواند موثر باشد؛ اما در واقع امر نمی‌تواند جلوی ریزش را بگیرد، زیرا میزان نقدینگی در جامعه از یک حدی فراتر است و به‌همین دلیل مانند یک سیل عمل کرده و سیل‌بندها را می‌شکند.

وی افزود: نقدینگی بالا طبیعتا تمام دلارهای آزاد و کاغذی در بازار را جمع می‌کند که این خود یک معضل می‌شود، البته فقط تزریق نقدینگی نیست، چنانچه بانک مرکزی بتواند سیاست‌های درستی را در پیش گیرد تا حدی می‌تواند کنترل کند؛ اما از یک حدی بیشتر خیر.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان اینکه به‌صورت کلی دخالت بانک مرکزی در چنین شرایط مثبت خواهد بود؛ اما در صورتی که زور بانک به نقدینگی برسد، خاطرنشان کرد: به‌صورت کلی مردم در شرایط بحرانی به‌سمت بازار دلار و طلا می‌روند؛ اما در اصل بازار سرمایه بعد از تلاطم‌ها، بازار مطمئن‌تری است، چراکه با یک گپ عقب‌تر از طلا و دلار حرکت می‌کند، البته ریسک خودش را هم دارد.

تاثیر بازارهای جهانی بر بازار داخلی

به گزارش ایبنا، با شروع تنش میان فلسطین و رژیم اسرائیل، اقتصاد جهانی با یک شوک دیگر مواجه شده است و این شوک اثرات خود را ریزش بازارهای سرمایه و افزایش دارایی‌هایی مثل طلا نشان داد. انس طلای جهانی امروز با افزایش ۰.۲ درصدی در قیمت ۱۸۵۱.۶ دلار قرار گرفت. افزایش قیمت‌ها ناشی از اتفاقات اخیر در جهان اثرات خود را در بازارهای داخلی کشور نیز نشان داد؛ اما رصد خرید و فروش‌ها در بازار ارز و طلا نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ها تنها نه از سوی افزایش تقاضا، بلکه از افزایش قیمت درخواستی عرضه کنندگان نیز بوده است تا با جهش بیشتر قیمت‌ها از نوسانگیری در سقف برای کسب سود استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.