عضو هیات صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان گفت: براساس مصوبه هیات وزیران قرار است ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان بابت سهم دولت از هزینه بیمه پایه حوادث طبیعی ساختمان به این صندوق پرداخت شود.

۲۵۶۰ میلیارد تومان برای صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان واریز می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، حمید اسکندری گفت: براساس قانون بودجه دولت امسال از حق بیمه حوادث طبیعی برای ساختمان‌ها ۱۰۰ هزار تومان مشخص شده است که از این رقم ۲۴ درصد معادل ۲۴ هزار تومان سهم مردم است که در طول سال از طریق قبض برق ماهانه ۲ هزار تومان گرفته می‌شود و ۷۶ هزار تومان سهم  دولت است که به ازای هر واحد مسکونی دارای انشعاب برق باید پرداخت شود.

وی افزود: طبق اعلام توانیر ۳۲ میلیون کنتور برق خانه‌ای مسکونی در کشور داریم که به ازای هر واحد مسکونی ۷۶ هزار تومان در جمع باید دولت امسال ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان بپردازد که البته تاکنون فقط مصوبه گذرانده و روی کاغذ است و هنوز یک ریال به حساب صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان بابت سهم دولت واریز نشده است.

عضو هیات صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اضافه کرد: صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان براساس مصوبه مجلس در سال ۱۳۹۹ که از مردادماه ۹۹ از سوی مجلس به دولت ابلاغ شد تشکیل شده که براساس آن کلیه واحدهای مسکونی دارای انشعاب قانونی برق در کشور تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی ساختمان قرار می‌گیرد و هر ماه مبلغی از سهم بیمه توسط مردم پرداخت می‌شود و بخشی هم طبق قانون بودجه توسط دولت پرداخت می‌شود که برای امسال قیمت بیمه‌نامه ۱۰۰ هزار تومان است.

اسکندری گفت: هدف قانون‌گذار این است که ظرف ۱۰ سال یعنی تا پایان سال ۱۴۰۹ سهم دولت به صفر برسد و ۱۰۰ درصد سهم بیمه حوادث طبیعی ساختمان از خود مردم گرفته شود. یعنی به عبارت دیگر از سال اول سهم مردم ۱۰ درصد و سهم دولت ۹۰ درصد بود که کم کم سهم دولت از بیمه حوادث طبیعی ساختمان کاهش پیدا می‌کند، به گونه‌ای که امسال این سهم به ۷۶ درصد کاهش یافته است.

وی در مورد مطالبات صندوق از دولت عنوان کرد: امسال ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان باید دولت واریز کند که اگر این مبلغ واریز شود ۱۰۰ درصد سهم دولت از بیمه‌نامه حوادث است اما فعلاً در هیأت دولت تصویب شده و روی کاغذ است و پولی از این بابت به صندوق واریز نشده است.

عضو هیات صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان در مورد مطالبات سال‌های قبل صندوق هم اظهار داشت: مطالبه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صندوق بیمه حوادث طبیعی معادل ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که هنوز دولت نداده، در حالی که این صندوق در حوادث طبیعی برای ۵ هزار و ۸۹۰ واحد آسیب‌دیده به مبلغ ۳۹ میلیارد تومان در سال جاری خسارت پرداخت کرده است.

اسکندری گفت: سقف پرداخت خسارت برای هر واحد مسکونی امسال ۳۰ میلیون تومان است که البته نسبت به خسارت وارده درصدی از این عدد پرداخت می‌شود و اگر کل واحد تخریب شده باشد به صورت کامل پرداخت می‌شود.

وی در مورد حوادث طبیعی عنوان کرد: این حوادث شامل زلزله، سیل، برف سنگین، صاعقه، رانش زمین، دریالرزه (سونامی)، طوفان و ریزش کوه است که در سال گذشته پرداخت خسارت به ۵ هزار و ۸۹۰ واحد آسیب دیده  است که تعداد ۱۷ هزار واحد از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون در مرحله ارزیابی نهایی قرار دارد.

عضو هیات صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان در ممورد اینکه بیشترین پرداخت خسارت کجا بوده است، گفت: در زلزله آذربایجان غربی، خوی که ۱۵ هزار پرونده بود، سپس چهارمحال و بختیاری به خاطر برف سنگین سال قبل، بعد از آن زلزله هرمزگان در خرداد ۱۴۰۱ پرداخت شد.

اسکندری گفت: سهم مردم از بیمه حوادث طبیعی ساختمان در قالب قبض برق به میزان ۲ هزار تومان در ماه به حساب توانیر واریز شده که بخشی از این مبالغ به صندوق واریز شده و بخش دیگری هم در حال انتقال است. اگر کسی قبض برق پرداخت نکرده باشد، به عنوان مطالبات توانیر محاسبه می‌شود.

وی در مورد بیمه کردن منازل در قبال حوادث عنوان کرد: شرکت‌های بیمه تجاری سازوکارهای متنوعی در اختیار مردم قرار می‌دهند که می‌توان با حدود ۴۰۰ هزار تومان یک واحد مسکونی را تا سقف ۲ میلیارد تومان در مقابل حوادث بیمه کرد، اما بهترین روش این است که بیمه حوادث طبیعی ساختمان به عنوان پایه تلقی شود و بعد بیمه تکمیلی برای حوادث ساختمان خریداری شود.

عضو هیات صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان در مورد این صندوق گفت: این صندوق یک نهاد عمومی غیر دولتی است که رئیس هیأت امنای آن وزیر اقتصاد است و وزیر کشور، وزیر بهداشت، وزیر کار، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، بنیاد مسکن، یک نماینده مجلس و رئیس شورای عالی استان‌ها اعضای هیأت امنا هستند که دو نفر اخیر بدون حق رأی و ۹ نفر قبلی دارای حق رأی هستند و پس از آن هیأت عامل صندوق توسط وزیر اقتصاد انتخاب می‌شود که پنج عضو هیأت عامل است که یک نفر به عنوان رئیس هیأت عامل و چهار نفر به عنوان معاون مشغول به کار می‌شوند.

اسکندری گفت: حق بیمه ابتدا سهم مردم ۱۰ درصد و سهم دولت ۹۰ درصد بود که به صورت پلکانی سهم مردم افزایش می‌یابد که ظرف ۱۰ سال باید ۱۰۰درصد منابع از مردم گرفته شود.

وی افزود: هیأت امنا تصویب کرده است که حداکثر سقف پرداخت خسارت در سال آینده سه برابر افزایش یابد که حداکثر پوشش بیمه‌ای صندوق تا ۱۰۰ میلیون تومان برای هر واحد افزایش می‌یابد که در آن صورت مردم باید ۵۹ هزار تومان پرداخت کنند، اما در قبال آن منازل‌شان تا ۱۰۰ میلیون تومان در مقابل حوادث بیمه می‌شود.

عضو هیات صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان گفت: صندوق طبق مصوبه هیأت امنا می‌تواند اندوخته‌های خود را در بانک‌های دولتی سرمایه‌گذاری کند تا اگر حوادث طبیعی گسترده‌ای مانند زلزله کرمانشاه روی داد بتوانند از محل سرمایه‌گذاری تعهدات خود را ایفا کند.

به گزارش خبرنگار فارس با توجه به این که کشور ما روی کمربند زلزله قرار دارد و حوادث طبیعی نیز فراوان است، لازم است برای روز مبادا منازل مسکونی تحت پوشش بیمه حوادث قرار گیرند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.