۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 929263

درجهان امروز همه ما با پدیده اعتیاد آشنایی داریم، اما شاید نتوانیم به اندازه کافی ضرورت آن را درک کنیم. روزانه آدم هایی زیادی مبتلا به آن میشوند و به سختی آن را ترک میکنند، و شاید هم از مصرف زیاد مجال ترک آن پیش نیاید و اجل شان زودتر از ترک آن سر برسد.

سرنگ هایی با طعم مرگ

عارفه هدایتی-خبرنگار تحریریه جوان قدس : درجهان امروز همه ما با پدیده اعتیاد آشنایی داریم، اما شاید نتوانیم به اندازه کافی ضرورت آن را درک کنیم. روزانه آدم هایی زیادی مبتلا به آن میشوند و به سختی آن را ترک میکنند، و شاید هم از مصرف زیاد مجال ترک آن پیش نیاید و اجل شان زودتر از ترک آن سر برسد.  در اینجا به بررسی ریشه ای آن میپردازیم و به دنبال راهکار هایی برای رفع آن هستیم.

 معظلات اجتماعی

معظلات اجتماعی به مسائلی گفته میشود که در جامعه وجود دارد ولی نمیتواند به عنوان یک آسیب شناسایی شود. بر خلاف آسیب های اجتماعی، معضلات اجتماعی به صورت عمده تحت تأثیر عوامل ساختاری و سیاسی قرار دارد. در اینجا قصد داریم، مثال هایی از معظلات اجتماعی را بیان کنیم و راهکار هایی برای رفع آن ها ارائه دهیم.

مهم ترین معظلات اجتماعی: فقر، نابرابری، اعتیاد، بیکاری، طلاق، خشونت و جنایت، تنش های نژاد پرستانه، تنوع طلبی، تحصیلات ناکافی، حقوق بشر، فساد، سقط جنین، محرومیت اجتماعی، تبعیض، خودکشی، شورش، آدم ربایی، خشونت خانگی و...

اعتیاد؛ بلای خانمان سوز

اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهم ترین معظلاتی است که امروزه بسیار فراگیر شده است، و خانواده های بسیاری نگران درگیری نوجوانان خود با این مسئله هستند. نه تنها نوجوانان بلکه تمامی افراد را در سنین مختلف تهدید میکند. در ابتدا به معنی این کلمه میپردازیم، اعتیاد: به معنای عادت کردن به چیزی به صورت مداوم و پیشرونده است، و حالتی است که در آن فرد ضعف اراده پیدا میکند البته ضعف اراده خودش یک بیماری محسوب نمیشود ولی در اعتیاد مدار های عصبی و حافظه ای در مغز دچار اختلال میشود و در مورد مواد مخدر این مسئله بیماری محسوب میشود. این بیماری با پیامد های ناگواری که دارد باعث میشود فرد برای به دست آورن یا مصرف  بیشتر دست به هرکاری بزند و این بیماری روز به روز در حال پیشرفت بوده و هر روز نوع مختلفی از آن بروز میکند.

بررسی جهانی

به گزارش سالانه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان از مواد مخدر استفاده کرده اند و بیش از ۳۶ میلیون نفر از اختلالات مصرف مواد رنج برده اند، و در ایران حدود ۲ میلیون و۸۰۰ هزار نفر معتاد هستند و به صورت مستمر از مواد مخدر استفاده میکنند. و در سال ۲۰۲۰ حدود ۸ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل مصرف مواد مخدرکشته شده اند. این آمار بسیار ناراحت کننده و غم انگیز است زیرا خانواده های بسیاری را از هم متلاشی کرده و به جامعه ای که در آن زندگی کرده است لطمه وارد کرده است.

سالانه چقدر پول دود میکنیم؟

با توجه به فهرست کشور ها بر پایه مصرف سیگار و مواد مخدر از ۱۸۱ کشور ایران در رتبه ۷۳ ام است. رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد میزان مصرف سالانه سیگار در ایران حدود ۶۵ میلیارد نخ است!

یعنی به طور متوسط هر فرد سیگاری در سال حدود ۶۵۰۰ نخ سیگار میکشد میلیون ها تومان دود میشود، تصور کنید که این میزان از نخ های سیگار، ته مانده ها، دودها، هنجار شکنی اجتماعی، اسراف پول، از بین رفتن جسم مصرف کننده، آلودگی هوا و... همه و همه بخاطر ضعف در اراده برای نه گفتن است.

علت گرایش به مواد مخدر چیست؟

این مواد عموما بر روی پاداش دهی بر روی مغز تاثیر میگذارند و با ترشح دوپامین میزان علاقه مندی افراد به این مواد بیشتر میشود، گاهی اوقات هم افراد از روی حس کنجکاوی به سمت این میروند مانند نوجوانان. اما با مصرف هرچه بیشتر بدن احساس نیاز بیشتری پیدا میکند به طوری که فرد برای رسیدن به حس خوب اولیه مجبور میشود دوز مصرفی خود را هی بالاتر و بالاتر ببرد تا جایی که دیگر نمیتواند بدون مصرف مواد به زندگی روزمره خود ادامه دهد.

انواع مخدر ها

در این تقسیم بندی دو نوع مخدر داریم: ۱- مخدر سنتی ۲- مخدر صنعتی

برای نوع اول موادی مانند: تریاک، حشیش، ناس، ماری جوانا و...

 و برای نوع دوم: شیشه، کراک، متادون، ترامادول، کوکائین، مرفین، قرص های روان گردان و... جای میگیرند. که افراد باید براساس نوع مصرف خود اقدام به ترک آن بکنند.

بسیاری از افرادی که برای تزریق این مواد از سرنگ های آلوده استفاده کرده اند، پس از ابتلا به بیماری های مختلف مرده اند.

 پیشنهاد کتاب

کتاب ویولن زن روی پل، نوشته خسرو باباخانی روایت شخصی از خودش در مورد دست وپنجه نرم کردن ۳۰ ساله با اعتیاد و چگونگی ترک آن است. سیر کتاب از سمت ظلمت به روشنایی میرود. این کتاب برای کسانی که میخواهند ترک اعتیاد خودرا شروع کنند به شدت توصیه میشود. تجربه زیسته آقای باباخانی بسیار کمک میکند تا اگر کسی هنوز باور به ترک کردن ندارد دوباره تلاش خودرا شروع کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.