گودرزی تصریح کرد: آیین نامه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به بانک مرکزی ابلاغ شده، این بانک نیز باید به سرعت آن را به بانک های عامل ابلاغ کند. هر چقدر زودتر آیین نامه به بانک های عامل ابلاغ شود و اعطای وام را شروع کنیم، به نفع روستاییان است. زیرا به گرانی مصالح در بهار برخورد نمی کنند.

تعلل بانک مرکزی در ابلاغ آیین نامه تسهیلات ساخت مسکن روستایی و ضرر روستاییان

به تازگی دولت مصوبه افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان را تصویب کرد. کارشناسان و مسئولان این افزایش سقف تسهیلات را مثبت ارزیابی می کنند و گامی موثر در راستای مقاوم سازی خانه های روستایی و ساخت خانه های جدید در روستاها می دانند.

اجرای مصوبه ی افزایش تسهیلات مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان با تأخیر زیادی صورت گرفت و فاصله ای طولانی بین تصویب این مصوبه و ابلاغ و اجرایش شاهد بودیم. بیم آن می رود که اجرای آیین نامه ی جدید نیز طولانی شود و عملاً روستاییان نتوانند از این تسهیلات به موقع بهره مند شوند.

به زعم کارشناسان، هر چقدر اجرای آیین نامه ی ۳۵۰ میلیون تومانی تسهیلات ساخت مسکن روستایی به تعویق بیفتد، به ضرر روستاییان است. زیرا با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، عملاً ارزش وام پایین می آید و قدرت خرید روستاییان کاهش می یابد.

انتظار عمومی از دولت این است که در اسرع وقت نسبت به ابلاغ و اجرای این آیین نامه اقدام کند. نظرات حسین گودرزی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس را در خصوص آیین نامه تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی و لزوم ابلاغ هر چه سریع تر آن به بانک های عامل توسط بانک مرکزی در ادامه می خوانید.

گودرزی با اشاره به هزینه های بالای ساخت مسکن تصریح کرد: حتی اگر روستاییان زمین هم در اختیار داشته باشند، برای ساخت هر متر مربع نیاز به ۸ الی ۱۰ میلیون تومان نقدینگی دارند. بنابراین، نیاز است حمایت های جدی از روستاییان در زمینه ی تسهیلات ساخت مسکن داشته باشیم تا بتوانند به ساخت خانه های مقاوم مبادرت کنند.

وی ادامه داد: حتی ۳۵۰ میلیون تومان نیز برای ساخت یک مسکن روستایی کافی نیست و باید روستاییان خودشان آورده ای داشته باشند. اما افزایش مبلغ وام از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان می تواند کمک بیشتری به روستاییان بکند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: اعطای تسهیلات ساخت مسکن به روستاییان فواید زیادی برای کشور دارد. هر چقدر بتوانیم امکانات بهتری برای روستانشینان فراهم کنیم، زمینه را برای ماندگاری آن ها در روستاها فراهم می کنیم.

وی ادامه داد: روستاییان قشر مولد کشور هستند و اگر قرار باشد بر اثر نبود امکانات به شهرها مهاجرت کنند، در آینده با مشکلات شدیدی مواجه می شویم. بنا بر تمامی این مواردی که گفتیم، اعطای تسهیلات ساخت مسکن روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بزرگی که الان در کشور وجود دارد و نتایج منفی اش در سال های آتی مشخص می شود، این است که نسل جوان در حال مهاجرت از روستاها به شهرها هستند. این بدان معناست که مزیت زندگی در روستا را برایشان حفظ نکرده ایم.

گودرزی گفت: هر چقدر در راستای تحکیم زندگی در روستاها تلاش کنیم، سرمایه گذاری بزرگی برای کشور انجام داده ایم. به همین دلیل نیاز است هر چه سریع تر تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی اجرایی شود.

وی ادامه داد: آیین نامه ی تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به بانک مرکزی ابلاغ شده است و این بانک نیز باید به سرعت آن را به بانک های عامل ابلاغ کند تا در عمل روستاییان بتوانند هر چه سریع تر از این تسهیلات بهره مند شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: نباید بگذاریم این آیین نامه مشمول مرور زمان شود. هر چقدر زودتر آیین نامه به بانک های عامل ابلاغ شود و اعطای تسهیلات را شروع کنیم، به نفع روستاییان است. زیرا به گرانی مصالح ساختمانی در بهار سال آینده نیز برخورد نمی کنند و می توانند مصالح را با قیمت پایین تری در فصل سرد سال بخرند و ساخت و ساز را ماه های بعد انجام دهند.

گودرزی در ارتباط با این موضوع که بانک های خصوصی معمولاً تمایلی به اعطای تسهیلات ساخت مسکن ندارند، توضیح داد: بانک مرکزی نمی تواند به اعمال زور علیه این نوع بانک ها متوسل شود. اما می توانیم به تشویق آن ها بپردازیم و در قالب مشارکت مدنی همکاری آن ها را داشته باشیم.

وی تأکید کرد: این موضوع نیز دارای اهمیت است که تسهیلات ساخت مسکن ۳۵۰ میلیون تومانی را برای شهرهای با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر نیز در نظر بگیریم تا آن ها نیز از این تسهیلات بهره مند شوند و بتوانند به ساخت مسکن و یا نوسازی مسکن هایشان بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.