مراسم تشییع پیکر ۸ شهید مدافع حرم پس از سال‌ها دوری از وطن، امروز در مشهد برگزار شد.

بدرقه ۸ شهید مدافع حرم تا حرم امام هشتم(ع)

به گزارش قدس خراسان، پیکر پاک ٨ شهید مدافع حرم اهل بیت پس از ٨ سال به وطن بازگشتند. صبح روز پنجشنبه نهم آذرماه، مراسم استقبال از شهدای مدافع حرمی که از خان‌طومان تفحص شده و پس از سال‌ها دوری به وطن بازگشتند، در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد با استقبال جمع کثیری از امت شهیدپرور مشهد برگزار شد.

شهیدان مهدی ذاکرحسینی، رضا عباسی، حسین اکبری، علی آقاعبداللهی، سید مصطفی صادقی، الیاس چگینی، محمدرضا یعقوبی و غلامعلی تولی، ٨ شهیدی بودند که در میان استقبال باشکوه مردم مشهد، پس از سال‌ها دوری به وطن بازگشتند و به محضر امام هشتم(ع) رسیدند. شهیدانی که در دفاع از حرم حضرت زینب(س) در منطقه خان طومان  به شهادت رسیدند و حالا پس از سال‌ها چشم‌انتظاری در میان استقبال مردم مشهد در مشهدالرضا تشییع شدند.

مردم شهید پرور مشهد، قبل از شروع مراسم تشییع شهدا، که از ساعت ١۵ روزِ نهم آذرماه از مهدیه مشهد آغاز شد، در محل قرار با شهدا حاضر شدند. بغض گلوی تمام حاضرین و منتظران را فشرده بود و با یاد شهدای کربلا، چشم همه تر شد.

مردم با چشم گریان و درحالی که تصاویر شهدا را به دست گرفته بودند، به بدرقه مسافرانِ خان طومان آمدند. ذکر سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع)، آغازگر مراسم تشییع پیکر شهدا بود. قرائت دسته جمعی زیارت عاشورا، حال و هوای خیابان امام رضا و مهدیه مشهد را کربلایی کرده بود.

حضور خانواده شهدا در مراسم تشییع و در کنار مردم، انگار دل‌ حاضران را بیشتر سوزانده بود که تنها با اعلام حضور دختر شهید در کنار پیکر، صدای گریه مردم بیشتر شد. گویی مردم خود را از عمق جان با غمِ خانواده شهیدان شریک می‌دانستند.

رفته‌رفته بر جمعیت کسانی که خود را به بدرقه پیکر ٨ شهید مدافع حرم رسانده بودند افزوده شد. جمعیتی که گویا با تشییع این شهدا دوباره به یاد روز باشکوه تشییع حاج قاسم افتاده و داغ دلشان تازه شده بود.

مراسم تشییع پیکر مدافعان حرم زینبی، با ذکر یازهرا(س) و یاحسین(س) مردم آغاز شد. جمعیت چشمگیری که به بدرقه شهدا آمده بودند، به نیابت از شهدا و به یاد آن‌ها، در عزای حضرت زهرا(س) و با ذکر شهدای کربلا بر سر و سینه می‌زدند. 
کودکان بسیاری نیز همراه با خانواده به بدرقه شهدا امده بودند تا به نوعی تسلای دل فرزندان شهدا باشند.

مگر می‌شود در چنین مراسمی سردار شهید قاسم سلیمانی یاد نکرد، سرداری که تمام مدافعان حرم شاگرد مکتب او بودند؟

به یاد تمام شهدای مدافع حرم و سید شهیدان مقاومت، مردم پیکر شهدایی را که مهمان شهر امام رضا(ع) بودند با نوای لبیک یا زینب(س) و لبیک یا عباس(ع) بدرقه می‌کردند. پرچم‌هایی منقش به ذکر اهل بیت نیز در میان جمعیت به اهتزاز درآمده بود.

حرم امام رضا(ع) میزبان شهدایی بود که به پیروی امام شهیدشان، کربلایی شدند. مردم مشهد با همخوانی صلوات خاصه حضرت رضا(ع) مهمانان امام هشتم را در جوار حرم همراهی کردند. تابوت شهدا روی دست مردم عاشق و قدردان مشهد به حرم رسید.

زنی که با چشم گریان و شاخه گلی در دست به دنبال تابوت شهدا قدم برمی‌داشت، گفت: دلم می‌خواهد به مادران این شهدا بگویم که در غمشان شریکم .کاش می‌توانستم باحضورم کمی تسلای دل آن‌ها باشم.

دختر نوجوانی هم که تصاویر شهدا را در دست داشت گفت: شاید خیلی این شهدای عزیز را نشناسم اما با مکتب و مسیر آن‌ها آشنا هستم و ارزو دارم در همان مسیر گام بردارم.

مردم تنها به خاطر عشق و ارادات قلبی‌شان به خیابان امده بودند و بدرقه شهیدان را وظیفه دینی و قلبی خود می‌دانستند.

مردی که همراه با پسر کوچکش برای تشییع شهدا امده بود بیان کرد: حضور این شهدا دوباره به ما یاداوری کرد که نباید ارزش‌های خودمان را از یاد ببریم. فرزندان ما نباید شهدا را از یاد ببرند.

پس از برگزاری مراسم تشییع و ورود پیکرهای مطهر به حرم، مراسم وداع با شهدا در رواق امام خمینی برگزار شد. امت شهیدپرور، بر پیکر پاک شهدا نماز خواهند خواند تا این شهدای دور از وطن را برای منزل ابدی‌شان آماده کنند.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.