۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 942467

رئیس جمهور برزیل اعلام کرد برزیل هرگز به عنوان عضو کامل اوپک پلاس، به این گروه ملحق نمی‌شود و تنها می‌خواهد به عنوان ناظر حضور پیدا کند.

برزیل هرگز عضو کامل اوپک پلاس نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، لولا دا سیلوا، رئیس جمهور برزیل در حاشیه نشست اقلیمی COP۲۸ سازمان ملل متحد در دوبی، به خبرنگاران گفت: برزیل باید به اوپک پلاس ملحق شود. این کشور می‌تواند یک ناظر باشد. برزیل هرگز عضو کامل اوپک نخواهد شد زیرا نمی‌خواهد که باشد. آنچه می‌خواهیم، اثرگذاری است.

فعالان محیط زیست در برزیل و خارج از این کشور، از دولت لولا به دلیل این که خود را به دلیل کنترل جنگل‌زدایی آمازون، پیشرو اقلیمی می‌داند ولی در عین حال، به برنامه‌های خود برای حفاری‌های گسترده میادین نفتی فراساحلی ادامه می‌دهد، انتقاد کرده‌اند.

آلایندگی ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی مانند نفت و زغال سنگ، عامل اصلی تغییرات اقلیمی شناخته می‌شود.

لولا گفت: مشارکت در اوپک پلاس به منظور حمایت از این که کشورهای غنی از درآمدهای نفتی، بخشی از این پول را برای کمک به کشورهای در حال توسعه فقیر آفریقا و آمریکای لاتین برای سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی سرمایه گذاری کنند، برای برزیل حائز اهمیت است.

رئیس جمهور برزیل گفت:‌ فکر می‌کنم با مشارکت در این راه، مردم را متقاعد خواهیم کرد که بخشی از پول حاصل از نفت باید برای ما سرمایه‌گذاری شود تا نفت را حذف کرده و جایگزین‌هایی ایجاد کنیم. هیچ تناقضی وجود ندارد. شرکت نفت دولتی پتروبراس برزیل، از اکتشاف نفت دست نخواهد کشید زیرا سوخت‌های فسیلی تا مدتی، همچنان بخشی از اقتصاد جهانی خواهند بود. پتروبراس به انجام کارهایی که برای کمک به رشد برزیل ضروری است، ادامه خواهد داد و فعالیتش را فراتر از نفت، به تمام انرژی‌ها گسترش خواهد یافت.

رئیس جمهور برزیل روز شنبه گفته بود این کشور از نفوذ خود در اوپک پلاس استفاده خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، لولا روز یکشنبه نشست COP۲۸ را ترک کرد و به برلین رفت تا اولین مذاکرات دولت برزیل و آلمان در هشت سال گذشته انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.