اردوان زینی‌سوق کارگردان مستند «کنج» می‌گوید مستندساز باید به مسائل اجتماعی و فرهنگی نگاه عمیق تری داشته باشد و در اینجا رویدادی مانند «سینماحقیقت» باید به عنوان پیش‌زمینه‌ای برای معرفی سینمای مستند به خانواده ها قرار بگیرد.

«سینماحقیقت»؛ پیش‌زمینه‌ای برای معرفی سینمای مستند به خانواده‌ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، اردوان زینی‌سوق کارگردان مستند «کنج» که متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» است، درباره ایده ساخت این فیلم گفت: «وجود مسکن مهر و شباهت‌هایی که ساختمان‌های مسکن مهر در کل کشور براساس ساختار و معماری با یکدیگر دارند یک بخش این داستان بود و مورد دیگر اینکه آیا مسائل و مشکلات در مسکن مهر در همه مناطق وجود دارد و ما می توانیم این را پیوند دهیم با ساختمان‌های مسکن مهری که در مناطق دیگر وجود دارند؟ مستند ما این پرسش را مطرح می‌کند که آیا برای ایجاد مسکن مهر در مناطق مختلف مطالعات مجزایی صورت گرفته یا یک مطالعه کلی انجام شده است. این مسائل دغدغه ذهنی من و گروه برای ساخت این مستند بود.»

این کارگردان با اشاره به انقطاع نسلی در مناطق مسکن مهر گفت: «افرادی که در ساختمان‌های مسکن مهر ساکن هستند همه تقریبا در سنین میانسالی هستند و وضعیت مالی مشخصی دارند. در این راستا انقطاع نسلی که در این مناطق وجود دارد به دغدغه ذهنی من تبدیل شده بود. در خانواده‌های ایرانی ارتباط بین کودک و نوجوان و پیرمردان و پیرزنان خانواده همیشه یک افتخار محسوب می‌شده است و یادگیری و تبادل محبت و دانش و سنت بین نسل بزرگترها و کوچکترها نقطه قوتی برای خانواده‌ها بوده است اما در مسکن مهر مشکل بزرگ این است که ما کمتر پیرمرد و پیرزن و پدربزرگ و مادربزرگی را می‌بینیم که ساکن باشند. پس این کودکان و نوجوانان وقتی ارتباطشان با پدربزرگ و مادربزرگشان قطع می‌شود از منبع و ماخذ مهم دانش و محبت بی‌بهره می شوند. این معضل را چگونه باید حل کنیم؟.»

وی ادامه داد: «ما این پرسش را در ذهن داشتیم که کسانی که در مسکن مهر زندگی می‌کنند از یک زندگی معمولی روزمره برخوردارند یا امید در زندگی آن‌ها جایگاه ویژه ای دارد؟ در راستای پیدا کردن امید و حتی تزریق امید در مسکن مهر نجف آباد یاسوج گروه ما فکر کردند این موضوع را روایت کنند که حضور یک گروه فیلمساز و مستندساز در آن منطقه می‌تواند چه تاثیری بر مردم آنجا داشته باشد.»

این مستندساز درباره روند پژوهش در این پروژه توضیح داد:«هرگونه مستند و پژوهش اجتماعی در ذات خودش چالش دارد و شما مسلما اولین کاری که باید درنظر بگیرید این است که برای کار کردن، فرهنگ آن منطقه را بیشتر بشناسید. هرکسی که بخواهد هرگونه پژوهش مکتوب یا تصویری انجام دهد چنانچه که به فرهنگ مردم آن منطقه توجه نکند با چالش جدی مواجه می‌شود.»

وی در پاسخ به این پرسش که مخاطب فیلم شما چه کسانی هستند، گفت:«مخاطب این فیلم می‌توانند کسانی باشند که طراحی مجموعه‌هایی مانند مسکن مهر را در کشور شروع کردند و کسانی که در ساختمان‌های مسکن مهر زندگی می‌کنند. همچنین کسانی که از بیرون به این مناطق نگاه می‌کنند نیز مخاطب «کنج» هستند.»

این مستندساز با اشاره به تجربه و دغدغه شخصی خود گفت:«به دلیل علاقه‌مندی به مسائل اجتماعی و فرهنگی و به دلیل تحصیلاتم در این زمینه همواره دغدغه دارم و وقتی سوژه ای را می‌بینم که قابلیت تشریح و تحلیل فرهنگی داشته باشد، سراغش می‌روم. ما نباید به مسائل سطحی نگاه کنیم و باید سعی کنیم به مسائل اجتماعی و فرهنگی حداقل نگاه عمیق تری داشته باشیم.»

کارگردان «دوربین فرانسوی» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جشنواره «سینماحقیقت» بیان کرد: «درواقع می توان گفت تنها مامن سینمای مستند کشور ما جشنواره «سینماحقیقت» است. درست است که در جاهایی مانند پلتفرم‌ها یا شبکه مستند نیز گاهی به سینمای مستند توجه می‌کنند اما «سینماحقیقت» نگاه متمرکزی به این حوزه دارد.»

وی افزود: «درست است که در جشنواره‌های مختلف شرکت کرده‌ام اما من خودم را خیلی آدم جشنواره‌ها نمی‌دانم و جشنواره‌ای مانند «سینماحقیقت» را پلتفرم بزرگتری برای تماشای مستند می‌بینم. در چنین رویدادی معمولا افرادی که در حوزه سینمای مستند کار می‌کنند یا علاقه‌مند به این حوزه هستند، ایده‌ها و آثار را تماشا می‌کنند و این اتفاق جذابی است.»

اردوان زینی‌سوق در پایان با اشاره به اینکه جشنواره باید تولیدات مستند را به خانواده‌ها معرفی کند، گفت:«متاسفانه عموم مردم ما هنوز به جایگاه سینمای مستند و جشنواره‌ای مانند «سینماحقیقت» نگاه ویژه ندارند. مثلا برخی خانواده‌ها فیلم‌های سینمای داستانی را در سینماهای مختلف نگاه می‌کنند و این موضوع برای فرزندان خانواده هم فرهنگسازی می‌شود. اما هنوز تماشای مستند به صورت جدی در برنامه زندگی خانواده‌ها وجود ندارد. در اینجا رویدادی مانند «سینماحقیقت» باید به عنوان پیش‌زمینه‌ای برای معرفی سینمای مستند به خانواده ها قرار بگیرد. اگر این رویداد بتواند کاری کند که حتی درصد بسیار کمی از مستندهای ساخته شده وارد سبد فرهنگی خانواده‌ها شود، دستاورد بزرگی داشته و رسالت خودش را انجام داده است.»

عوامل این پروژه عبارتند از پژوهشگر و کارگردان: اردوان زینی سوق، تصویربردار: حمیدرضا فرزاد، احسان شادمانی، تدوین: احسان شادمانی، صداگذاری و تصحیح رنگ: عرفان نظیفی، عکاس: اسحاق آقایی، تهیه کنندگان: سالار شفق و اردوان زینی سوق.

هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» از ۲۷ آذر تا ۲دی به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.