عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: قانون ترک تشریفات مناقصه به کمک دانش بنیان ها آمده تا از طریق کاهش هزینه های مربوط به فرآیند مناقصه، قرارداد و... زمینه برای فعالیت این شرکت ها فراهم شود. این روندها به افزایش اشتغال در کشور منجر می شود و موجب ماندگاری متخصصان و تحصیلکردگان در کشور می شود.

حمایت از تولید بار اول موجب ماندگاری نخبگان و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان خواهد شد

دانش بنیان ها برای فروش محصولات شان با مشکلات جدی مواجه هستند. شرکت دانش بنیان باید برای فروش محصولش وارد فرآیند مناقصه شود. لازمه ورود به پروسه ی مورد بحث این است که شرکت دانش‌بنیان موفق شده باشد محصولات خود را در لیست بلند دستگاه متقاضی محصول ثبت نماید یا دارای رتبه پیمانکاری قابل قبول برای ورود به مناقصه باشد. به دلیل نداشتن مرجع و سابقه فروش قابل قبول، این امر برای بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان میسر نیست.

به زعم کارشناسان، حمایت از دانش بنیان ها و محصولات تولید بار اول، به نحوی که بتوانند در لیست ارائه دهندگان کالا و خدمات به شرکت های دولتی درآیند، مزیت های زیادی برای کشور دارد. از جمله می توان به اشتغال جوانان نخبه و تحصیلکرده، صرفه جویی ارزی و ایجاد فرصت های صادراتی اشاره کرد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف حمایت از دانش بنیان ها طرح تولید بار اول را به اجرا گذاشته است. به طوری که عرضه ی این نوع محصولات به سازمان های دولتی مستلزم شرکت در فرآیند مناقصه نیست.

به زعم برخی، عرصه ی داخلی تمرینی برای دانش بنیان هاست تا تولیدات بار اول خود را ارائه دهند. در ادامه با افزایش سطح کیفی محصولات، صادرات تولیدات می تواند در دستور کار قرار بگیرد. این روند در نهایت به نفع کشور است و به افزایش درآمدهای ارزی کشور منجر می شود. شرطش این است که هزینه های حمایت از دانش بنیان ها و تولیدات بار اول را بپردازیم.

کیومرث سرمدی در مورد مزیت های حمایت از تولیدات بار اول و محصولات دانش بنیانی در کشور خاطرنشان کرد: بهترین سازوکار این است که در زمینه ی واردات کالاهایی که مشابه داخلی آن ها را می توانیم با کیفیت و به تعداد تولید کنیم، ممنوعیت بگذاریم.

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان عمدتاً به تولید محصولاتی می پردازند که برای بار اول در کشور تولید می شوند. این نوع محصولات از سوی دولت و مجلس مورد حمایت قرار می گیرد و تحت عنوان تولیدات بار اول مطرح می شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: قوانینی مانند ترک تشریفات مناقصه در راستای حمایت از تولیدات بار اول و محصولات دانش بنیانی مصوب شدند. الزام نهادها و شرکت های دولتی به خرید از محصولات این شرکت ها مدنظر است و ممنوعیت واردات محصولاتی که در داخل کشور تولید می شوند را داریم.

سرمدی گفت: حمایت از دانش بنیان ها و تولیدات بار اول مزیت های فراوانی برای کشور دارد. از یک طرف، بازارسازی چند میلیارد دلاری برای دانش بنیان ها داریم و انگیزه ای برایشان ایجاد می کنیم تا در زمینه ی تولیدات بار اول ورود کنند. از طرف دیگر، با استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی و تولیدات بار اول به رفع نیازهای داخلی کشور در زمینه ی تجهیزات استراتژیک و اقلام راهبردی می پردازیم.

وی ادامه داد: حمایت از دانش بنیان ها و محصولات شان در واقع یک بازی دو سر برد است. هم دانش بنیان ها جان می گیرند و هم نیازهای کشور در شرایط تحریمی مرتفع می شود. به عبارت دیگر، تولیدات بار اول راهکاری برای خنثی سازی تحریم هاست و موجب اشتغال نخبگان نیز خواهد شد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: قانون ترک تشریفات مناقصه به کمک دانش بنیان ها آمده است تا از طریق کاهش هزینه های مربوط به فرآیند مناقصه، قرارداد و... زمینه برای فعالیت بیش از پیش این شرکت ها فراهم شود. این روندها به افزایش اشتغال در کشور منجر می شود و متخصصان و تحصیلکردگان کشور مشغول به کار می شوند. به این ترتیب، زمینه ای برای ماندگاری نخبگان در کشور فراهم می کنیم که امر مهمی است.

سرمدی گفت: دانش بنیان ها اغلب شرکت های نوپایی هستند که به تولیدات بار اول مبادرت می کنند. با توجه به این که این شرکت ها قدمت زیادی ندارند و ارتباطاتی هم ندارند که بتوانند محصولاتشان را به فروش برسانند، نیاز است از طریق قوانینی مانند ترک تشریفات مناقصه مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانند به عرضه ی محصولاتشان به شرکت ها و نهادهای دولتی مبادرت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.