دبیرکل سازمان ملل در گزارشی درباره افغانستان اعلام کرد حملات گروه‌های مخالف مسلح علیه طالبان هیچ چالشی برای کنترل هیئت حاکمه بر افغانستان ایجاد نکرده است.

دبیرکل سازمان ملل: گروه‌های مخالف مسلح هیچ چالشی علیه کنترل طالبان بر افغانستان ایجاد نکرده‌اند

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در گزارشی درباره وضعیت افغانستان با عنوان «اوضاع افغانستان و پیامدهای آن بر صلح و امنیت بین‌المللی» تصریح کرد که گروه‌های مخالف مسلح «هیچ چالشی» در کنترل مناطق در برابر حکومت طالبان ایجاد نکرده‌اند.

در گزارش سه‌ماهه تازه که وضعیت افغانستان از آگوست تا اوایل دسامبر را در بر می‌گیرد، آمده که حملات گروه‌های مسلح مخالف به افراد طالبان در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، باوجود اینکه در شبکه‌های اجتماعی حملات ادعاشده «افزایش» یافته اما «شمار حملات واقعی» کمتر شده است.

بر اساس این گزارش، در این مدت «جبهه آزادی»، گروهی که متشکل از نظامیان پیشین است، «فعال‌ترین گروه» گفته شده است، اگرچه حملاتی کوچک انجام داده است، در حالی که حملات «جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود نسبت به سال ۲۰۲۲ «بسیار کمتر» بوده و «هیچ حمله‌ای» در پایگاه سنتی قدرت خود در پنجشیر انجام نداده است.

در این گزارش آمده است از اول آگوست تا ۲۲ نوامبر، آمارهای موجود نشان می‌دهند درگیری مسلحانه ۴۱ درصد از ۱۰۴ مورد به ۶۱ مورد، انفجارها ۷۲ درصد از ۶۵ مورد به ۱۸ مورد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته‌اند.

در ۸ دسامبر وزارت داخله طالبان حمله به والی پنجشیر را تایید کرد که «جبهه آزادی» مسئولیت آن را برعهده گرفته بود. عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله طالبان گفت «یک بمب دستی پرتاب کرده‌اند که هیچ تلفاتی» نداشته و عاملان این حمله «بازداشت» شده‌اند.

اما در اعلامیه «جبهه آزادی» آمده است که افراد این جبهه در «یک عملیات دفتر والی طالبان در پنجشیر را هدف قرار دادند»، که والی «زخمی» شد و «دستکم چهار تن از جمله دو محافظ والی» کشته شدند.

در ۱۴ دسامبر نیز این جبهه از حمله‌ای به اداره استخبارات طالبان در شهرستان رخه پنجشیر خبر داده است.

در این گزارش همچنین آمده است که اپوزیسیون سیاسی در تبعید همچنان پراکنده هستند، اما «در به چالش کشیدن طالبان در مسائل داخلی و خارجی فعال‌تر شده‌اند». گزارش در این زمینه به برگزاری چند نشست مخالفان در مسکو، دوشنبه و وین اشاره کرده است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل همچنین گفته شده که رویدادهایی که شاخه خراسان داعش مسئولیت آن‌ها را برعهده گرفته یا به آن نسبت داده شده هم کاهش یافته است.

از اول آگوست تا ۷ نوامبر، یوناما ۸ حمله داعش در سه ولایت افغانستان را ثبت کرده که در مقایسه با ۲۷ حمله در ۶ ولایت در مدت مشابه سال قبل، کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

در مدت این سه ماه مهاجمان گروه داعش عمدتاً مردم عادی به‌ویژه جامعه شیعه افغانستان را هدف قرار داده‌اند، از جمله انفجار دریک مسجد شیعیان در پلخمری بغلان در ۱۳ اکتبر، حمله به یک باشگاه ورزشی در منطقه شیعیان دشت برچی در غرب شهر کابل در ۲۶ اکتبر و انفجار در یک خودروی مسافربری در همین منطقه در۷ نوامبر گزارش شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.