طرح ابتکاری پنتاگون برای تولید پهپادهای ارزان قیمت با هدف مقابله با زرادخانه‌های تسلیحاتی عظیم چین، صدای نمایندگان آمریکا را درآورده و منتقدان آن را فاقد هرگونه شفافیت می دانند.

طرح پهپادی پنتاگون علیه چین، صدای منتقدان را درآورد

به گزارش قدس آنلاین، در ماه اوت (مرداد و شهریور) وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) طرحی بلندپروازانه را برای تولید هزاران پهپاد با هدف غلبه بر زرادخانه های عظیم تسلیحاتی چین اعلام و تاکید کرد که این طرح نیاز به هیچ بودجه اضافی ندارد. اما منتقدان خواهان ارائه جزئیات بیشتر از سوی پنتاگون هستند. با این وجود، با گذشت چهار ماه از اعلام این طرح هنوز جزئیات این طرح و نحوه پرداخت هزینه های آن مشخص نیست.

یکی از مدیران شرکت فناوری که خواست نامش فاش نشود، در این خصوص توضیح داد: این طرح بسیار گیج کننده و آشفته است. مشکل این است که در واقع نحوه پرداخت هزینه های آن مشخص نیست.

کاتلین هیکس از معاونان پنتاگون در این زمینه تشریح کرد که طرح جدید و ابتکاری وزارت دفاع برای تولید پهپاهای ارزان قیمت به بودجه جدیدی نیاز ندارد و هزینه های آن از محل برنامه‌هایی که از قبل در سرتاسر ارتش حمایت مالی شده است، تامین می‌شود. اما وی، ماه گذشته میلادی در اظهاراتی متضاد گفت که پنتاگون ممکن است برای سال مالی ۲۰۲۵ درخواست بودجه کند.

وی در همان زمان سعی کرد در مورد آنچه که وی طرحی ابتکاری از سوی پنتاگون خوانده، شفاف سازی کند و در گفت‌وگو با خبرنگاران توضیح داد: «ما در حال برطرف کردن مشکلات و موانع موجود در پنتاگون هستیم. زیرا برنامه های دیگری هم در حال حاضر وجود دارند که نیازمند تامین مالی هستند».

اما نمایندگان کنگره متقاعد نشده‌ و از پنتاگون خواسته اند در این زمینه شفاف سازی های لازم را انجام دهند.

کن کالورت رئیس کمیته فرعی دفاع از تخصیص بودجه مجلس نمایندگان در این زمینه گفت: «وزارت دفاع باید تعریف دقیقی از طرح ابتکاری مزبور ارائه دهد و ضرورت بودجه برای چنین طرحی را درک کنند».

مایک گالاگر رئیس کمیته فرعی خدمات مسلح مجلس نمایندگان نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: «تنها راه ممکن این است که کنگره بودجه ای انعطاف پذیر برای این طرح ارائه دهد».

پولیتیکو در ادامه در توضیح چرایی چنین طرحی از سوی وزارت دفاع آمریکا اورده است: پنتاگون سلاح‌های خودکار را راهی بالقوه برای مقابله با دست بالای چین در کشتی‌های جنگی، موشک‌ و ارتش می داند.

به عقیده حامیان این طرح، تعداد زیادی پهپاد ارزان، سریعتر و کم هزینه تر از سیستم های تسلیحاتی گران‌قیمتی است که اگر در معرض خطر قرار بگیرند، هزینه های سنگینی را بر کشور تحمیل می کنند. این امر به ویژه در گرماگرم تنش های فزاینده میان پکن و واشنگتن در اقیانوس هند و آرام و نبرد اوکراین و روسیه که شاهد گسترده استفاده از پهپادهای مرگبار هستیم، مورد توجه قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.