عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس گفت: سال گذشته مالیات بخش تولید کاهش یافت و همین نشان‌ می‌داد که سیاست‌های مالیاتی دولت دارای جهت گیری مناسب است. اگر می‌خواهیم به سمت اصلاح ساختاری بودجه، کاهش کسری تراز عملیاتی برویم باید از محل‌ فرار مالیاتی و حذف تخفیفات مالیاتی غیر ضرور برویم.

سیاست‌های مالیاتی دولت در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف تخفیفات مالیاتی غیرضرور باشد

دولت سیزدهم در تلاش برای اصلاح نظام مالیاتی و ایجاد بودجه بدون نفت، تاکید زیادی بر مبارزه با فرار مالیاتی داشته است. آنها به طور خاص بخش‌هایی با مالیات سرانه پایین در مقایسه با درآمد اکتسابی و همچنین بخش‌های زیرزمینی و غیر شفاف اقتصاد را هدف قرار داده اند. دولت با اصلاح سازوکارهای معافیت‌های غیرضروری و بیش از حد، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش اتکای کشور به نفت را هدف قرار داده است و به سمت تحقق رویای بودجه بدون نفت حرکت کرده است.

یکی از مزیت‌های مهم بودجه بدون نفت این است که‌ می‌توان اقتصاد کشور را در برابر نوسانات قیمت نفت و عوامل خارجی ایمن کرد. ایران در گذشته به دلیل وابستگی به درآمدهای نفتی چالش‌های اقتصادی قابل توجهی را تجربه کرده است. با کاهش اتکا به نفت و تنوع بخشیدن به اقتصاد، کشور می‌تواند بهتر در مقابل شوک‌ها مقاومت کند و ثبات را حفظ کند. این برای توسعه بلندمدت اقتصادی و خودکفایی بسیار مهم است.

دولت سیزدهم با تمرکز بر مبارزه با فرار مالیاتی در بخش‌های شناسایی شده، شناسایی مودیان جدید، اصلاح مکانیسم‌های معافیت غیرضروری و اجرای سیاست‌های مالیاتی که فشار بر بخش تولیدی را به حداقل می‌رساند، به سمت بودجه پایدارتر تلاش می‌کند. تحقق بودجه بدون نفت مزایای بی شماری برای اقتصاد ایران خواهد داشت که از آن جمله‌ می‌توان به کاهش وابستگی به عوامل خارجی و افزایش توسعه اقتصادی اشاره کرد.. در همین راستا نیز با آقای محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس گفت: اینکه سهم مالیات در بودجه افزایش پیدا کند هم تکلیف برنامه ششم بود و هم یکی از عوامل پایدارسازی و مقاوم سازی اقتصاد است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد:  در دنیا مالیات تا هشتاد درصد منابع بودجه دولت‌ها را تشکیل‌ می‌دهد اصل کار پسندیده ای است. در واقع اگر می‌خواهیم به سمت اصلاح ساختاری بودجه، کاهش کسری تراز عملیاتی و همچنین افزایش درآمدهای مالیاتی برویم باید از محل‌های چون افزایش تولید و رشد اقتصادی و یا جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف تخفیفات مالیاتی غیرضرور باشد و تمرکز دولت نیز در بودجه 1403 بر همین مسیر است.

وی تاکید کرد: در اخذ مالیات باید به گونه ای عمل شود که به مردم فشار نیاید چراکه این موضوع در راستای سیاست‌های کلان هم هست. دولت سیزدهم اراده اش در بحث افزایش درآمدهای مالیاتی تمرکز در مبارزه با فرار مالیاتی و همچنین کاهش فشار مالیاتی بر مردم و تولید است.

زنگنه تاکید کرد: خوشبختانه سال گذشته مالیات بخش تولید کاهش یافت و همین نشان‌ می‌داد که سیاست‌های مالیاتی دولت دارای جهت گیری مناسب است و ما امیدواریم در بودجه امسال هم چنین جهت گیری حاکم باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه هنوز لایحه ارسال نشده است؛ اگر تمرکز دولت در زمینه رشد مالیاتی از کاهش تخفیفات، معافیت‌ها و نظم بخشی به فرار مالیاتی باشد می‌تواند نقطه مثبتی در راستای افزایش سهم مالیات‌ها در بودجه دولت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.