معاون وزارت صمت گفت: طرح شناسه دار شدن پوشاک در فروشگاه‌های زنجیره ای از یکم دی ماه عملیاتی شده و به موازات آن سایر اصناف و تولیدی ها ماه آینده این طرح را عملیاتی می‌کنند.

برای مبارزه با قاچاق، شناسه پوشاک ۳۴۵ هزارصنف تولیدی و توزیعی از بهمن ماه الزامی می شود

به گزارش قدس آنلاین، محسن گرجی مدیرکل دفتر صنایع پوشاک وزارت صمت در نشست خبری شبکه ۶ تعریفی از شناسه ارائه داد: شناسه کالا یک کد ۱۶ رقمی است که نشان می‌دهد این کالا توسط چه کارگاهی  و با چه مشخصاتی ، با چه جنسی و با چه رنگی تولید شده که این شناسه قابلیت رصد و رهگیری کالا را نشان می‌دهد.

وی افزود: شناسه کالا می‌تواند وجه تمایزی برای کالاهای ساخت داخل با کالای قاچاق باشد و این تکلیفی است که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا برعهده وزارت صمت گذاشته است و وزارت صمت موظف به همکاری با اتحادیه ها و اصناف تخصصی پوشاک است.

وی در جواب سئوال مجری در مورد ساز و کاراین طرح توضیح داد: طبعا یک بخشی از کاراطلاع رسانی و آموزش هست، از نظرما زیر ساخت ها کاملا در سامانه جامع تجارت فراهم است و اصناف، تولیدکنندگان و فروشندگان می‌توانند برای اخذ شناسه اقدام کنند.

وی در ادامه گفت : صنعت پوشاک صنعت متکثری است و ما حدود ۹۵ هزار واحد تولیدی صنفی و حدود ۲۵۰۰۰۰صنف توزیعی داریم و به بخاطراین تکثر در آغاز، کار با فروشگاه‌های زنجیره ای شروع می شود.

محسن گرجی، مدیر کل دفتر صنایع پوشاک وزارت صمت اظهار داشت: کار ما از ماه‌های قبل با صنف پوشاک تهران که بزرگ ترین اصناف پوشاک تهران است آغازشد و همکاران ما در ادارات صمت استان تهران و صنف پوشاک تهران دوره های آموزشی را برای ذی نفعان خود چه تولید کنندگان  وچه توزیع کنندگان برگزار کرده اند و همچنین اخطارهایی به مجموعه های مختلف مبنی بر لزوم ثبت شناسه کالا داده شده است.

وی در ادامه افزود: هفته گذشته جلسه ای در این مورد با ادارات صمت استانی برگزار شد و این موضوع تشریح شد و هفته آینده جلسه ای را با اصناف استان ها داریم که این موضوع را به اشتراک بگذاریم.

وی در مورد اینکه آیا از امروز فقط پوشاک شناسه دار در فروشگاههای زنجیره ای عرضه می‌شود وآیا هر آنچه در کارخانجات تولید می شود باید شناسه داشته باشد؟گفت: ما یک بازه زمانی  ۵ ماهه را برای  فروشگاهها و تولیدکنندگان  در نظر گرفته ایم که آن مجموعه ها بتوانند  تولیدات و کالاهای قبلی خود را اظهار کنند و تولیدات و کالاهای جدید را شناسه دار کنند، آنهایی که شناسه دارشده اند هر قلم کالایی که می فروشند، دارای شناسه و کد ۱۶ رقمی است .

وی گفت: در گام هایی که ما در تبصره ۴ درگام اول دیدیم ، صرف اینکه تولید کننده عنوان ساخت داخل را در لباسش بدوزد،  کفایت می‌کند ، ساختار صنعت پوشاک گسستگی و پراکندگی دارد که باید لحاظ بشود و ضابطه ای وضع نشود که برخلاف کارکرد خود عمل کند.

محسن گرجی، مهم ترین کارکرد تفکیک این طرح را تفکیک کالای قاچاق از کالای ساخت داخل دانست

وی با بیان اینکه این طرح به عنوان ابلاغ ضابطه ای است که هر فروشگاهی که کالا را بدون شناسه اظهار کند، این جنس کالای قاچاق محسوب می‌شود، افزود:  مهم ترین کارکرد شناسه دارشدن کالا، تفکیک کالای قاچاق از کالای ساخت داخل  است.

گرجی افزود: ضمانت اجرایی این موضوع وطرح، تبصره ۴ ماده ۱۸ است که با مرکزیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا صورت گرفته است ودر حال حاضر ضمانت اجرایی وجود ندارد، مبارزه با کالای قاچاق خیلی راحت تر از بحث شناسه دار کردن کالا  است،  در مورد برندهای محرز قاچاق که ۱۲۵ برند است، چه شناسه داشته باشد چه نداشته باشد که البته ندارد حتما برخورد با همراهی فراجا انجام خواهد گرفت و نیازی به هیچ مقدمه نیست.

وی در ادامه در مورد اختیارات و وظایف وزارت صمت در مورد برخورد با کالای قاچاق گفت: برخورد یک کار چند نهادی است ، ما برندها را شناسایی می کنیم، فهرست را اعلام می‌کنیم  و این بخشی از وظیفه ماست، البته درادارات کل استانی ما و در جلسات اخیر مقرر شد در اعلامی که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا انجام دادند مقابله با برندهای محرز قاچاق پوشاک هم در هفته های آینده اتفاق بیفتد و ارائه گذاری شود.

در فروردین سال ۱۴۰۱وزیر سابق صمت وعده شناسه دار شدن ۵ گروه کالایی از جمله پوشاک را داده بود ، لوازم یدکی خودرو ، لوازم خانگی ، پوشاک ، دخانیات ولوازم آرایشی در این گروه قرار دارند .هدف از اجرای این طرح تفکیک کالای قاچاق از کالای داخلی است.

بر طبق آمار وزارت صمت گردش مالی بازار پوشاک ایران سالانه ۱۰ میلیارد دلاراست که ۱.۳ میلیارد دلار قاچاق و ۸.۷ میلیارد دلار تولید داخل است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.